Elektryczna pompa paliwa po raz pierwszy zastosowana została w 1967 roku, w Volkswagenie 1600 LE/TLE (typ 3)
W 1967 roku, wraz z wprowadzeniem pierwszego na świecie elektronicznego układu wtrysku benzyny Bosch D-Jetronic, zastosowano również nową elektryczną pompę paliwa. Pierwszym samochodem z silnikiem czterosuwowym, wyposażonym seryjnie w system D-Jetronic i elektryczną pompę paliwa, był VW 1600 LE/TLE (typ 3).
Przed erą elektronicznych układów wtryskowych do napełniania silnika paliwem służyły mechaniczne pompy paliwa. Już w 1954 roku legendarny Mercedes 300 SL wyposażony był w system wtrysku Boscha. W roku 1959 Bosch rozpoczął prace nad elektronicznie sterowanym układem wtryskowym. Jednocześnie powstała elektryczna pompa benzyny oparta na wyporowej pompie rolkowo-komorowej o pięciu komorach, napędzanej silnikiem elektrycznym z magnesami stałymi.
Wraz z wprowadzaniem układów wtryskowych benzyny i oleju napędowego modyfikacje przechodziły również elektryczne pompy paliwa. W 1979 roku Bosch wprowadził na rynek pompę, która generowała wyższe ciśnienia i zapewniała niezbędne zasilanie systemu L-Jetronic oraz mechaniczno-hydraulicznego wtrysku K-Jetronic. Rozpoczęcie w roku 1985 seryjnej produkcji pierwszej przepływowej pompy obwodowo-wirnikowej (nazywanej również turbinową) oznaczało kolejny krok milowy w rozwoju pomp Boscha. W ciągu następnych lat zastąpiła ona pompę rolkowo-komorową.
Pierwsze elektryczne pompy paliwa, niezawodnie zasilające układ wtryskowy, były instalowane z dala od zbiornika, wpięte w przewód doprowadzający paliwo (pompy liniowe, tzw. in-line). Obecnie większość pomp jest montowana wewnątrz zbiornika paliwa (pompy in-tank). Nowoczesne moduły zasilania paliwem, stosowane jako integralna część zbiornika, obejmują oprócz pompy elektrycznej także filtr paliwa, regulator ciśnienia i czujnik poziomu paliwa. Również w przypadku silników Diesla elektryczne pompy paliwa stały się standardem.
Niezależnie od warunków pracy elektryczna pompa paliwa musi dostarczać do silnika wystarczająco dużo paliwa, aby uzyskać wymagane ciśnienie wtrysku. Ponadto jest ona coraz częściej wykorzystywana jako pompa wstępnego zasilania w nowoczesnych układach wtrysku bezpośredniego silników benzynowych i Diesla. Bosch oferuje również rozwiązania dla instalacji o wyrafinowanych kształtach zbiorników, tj. zbiorniki dwukomorowe (tzw. siodłowe) lub zbiorniki o dużej powierzchni. Te pompy paliwa zapewniają natężenie przepływu paliwa w zakresie od 60 do 200 l/h przy napięciu znamionowym i ciśnienie w układzie paliwowym między 300 a 450 kPa (3-4,5 bara). Ponadto pompy i moduły paliwa Bosch gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy dzięki różnorodnym zabezpieczeniom, takim jak zawory odcinające paliwo przy dachowaniu lub ograniczniki ciśnienia.
Komentarze (0)