
Bezpieczeństwo przede wszystkim! Przed rozpoczęciem pracy z zawieszeniem pneumatycznym należy założyć odpowiednie rękawice i okulary ochronne, a także zapewnić ochronę słuchu. Ciśnienie w tego typu układach może dochodzić do 18 bar.
Odłącz zasilanie: przed odłączeniem przewodów powietrznych i demontażem jakichkolwiek elementów upewnij się, że kompresor został odłączony od źródła zasilania, a powietrze zostało spuszczone z układu.
Stabilność pojazdu: unieś i unieruchom pojazd zgodnie ze sztuką, aby zapobiec wypadkom.
DIAGNOSTYKA USTEREK ZAWIESZENIA PNEUMATYCZNEGO
Wczesne wykrycie usterek w układzie to oszczędność czasu i pieniędzy. Jak wykryć częste usterki:
Nieszczelności: jeśli pojazd opada przez noc nawet o 2-3 centymetry, prawdopodobnie z układu ucieka powietrze. Spryskaj podejrzane obszary mieszanką wody z mydłem, a bąble wskażą miejsca wycieków.
Usterki bloku zaworowego: jeśli któraś strona jest niżej niż pozostałe lub jeśli samochód nie jest właściwie wypoziomowany, możliwe, że uszkodzeniu uległ rozdzielacz powietrza.
Wycieki w kolumnach i amortyzatorach: wycieki oleju z kolumn pneumatycznych i amortyzatorów mogą prowadzić do osłabienia rękawów gumowych znacznie skracając ich żywotność. Jeśli amortyzator nie jest w stanie odpowiednio przenosić obciążeń zadanie to przejmują elementy pneumatyczne, które mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu.
Spalony kompresor: swąd spalenizny, nadtopione przewody powietrzne i złączki, przebarwiona obudowa lub naklejki wskazują na spalenie sprężarki.
DEKOMPRESJA ZAWIESZENIA
Odpowiednia dekompresja jest niezbędna przed rozpoczęciem wymiany komponentów. Oto jak ją bezpiecznie przeprowadzić:
Stopniowa dekompresja: niezależnie od tego czy wymieniamy miech czy kompresor nigdy nie należy gwałtownie rozłączać przewodów powietrznych. Zrób to stopniowo, aby powoli usunąć powietrze z układu. W niektórych przypadkach konieczne jest użycie odpowiednich narzędzi diagnostycznych do aktywacji elektrozaworów i spuszczenia powietrza. Zwykle w takich przypadkach z miecha odchodzą przewody elektryczne.
Opcja "Jack mode" czyli tryb serwisowy: jeśli dany pojazd posiada taki tryb, należy go aktywować, aby zapobiec dekompresji podczas unoszenia samochodu. W niektórych przypadkach tryb załącza się automatycznie i zatrzymuje niezbędną ilość powietrza w miechach.
Wsparcie pojazdu: podczas dekompresji należy zapewnić odpowiednie wsparcie pojazdu przez podnośnik. Pełne opuszczenie może spowodować niewłaściwe ułożenie się rękawów gumowych oraz uszkodzenie opasek zaciskowych. Dodatkowo, sprężarka może nie wytworzyć ciśnienia wystarczającego do uniesienia samochodu, co może doprowadzić do usterki przekaźnika lub nawet do spalenia kompresora.
Nie rozciągaj i nie pompuj miechów: nigdy nie rozciągaj nadmiernie oraz nie pompuj miechów, aby ułatwić sobie montaż. Może to spowodować niewłaściwe ułożenie gumy miecha podczas docelowej kompresji i w konsekwencji jego uszkodzenie.
ZŁĄCZKI VOSS – NIE PRZECIĄGAJ
Złączki VOSS zwykle nie wymagają dokręcania. Przyłożenie zbyt wysokiego momentu podczas ich dokręcania może spowodować uszkodzenie gwintu oraz wycieki. Zawsze sprawdzaj zalecenia producenta odnośnie do momentów dokręcania poszczególnych złącz gwintowanych.
PRZYCZYNY USTEREK ZAWIESZENIA
Gdy już dojdzie do usterki układu zawieszenia pneumatycznego bardzo istotne jest ustalenie przyczyn uszkodzenia, a nie jedynie ślepa wymiana uszkodzonych podzespołów. Na przykład wycieki oleju ze zużytych kolumn lub amortyzatorów mogą uszkodzić miechy co prowadzi do kosztowniejszej naprawy. Podobnie, spalony kompresor jest przeważnie konsekwencją dużej nieszczelności gdzieś w układzie. W takim przypadku należy zlikwidować wyciek, zanim wymienimy kompresor. Przy wymianie sprężarki należy również pamiętać o wymianie przekaźnika załączającego ponieważ przekaźnik „sklejony" w pozycji zamkniętej spowoduje ciągłą pracę pompy, a w konsekwencji jej przedwczesne uszkodzenie.
TESTERY & AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA
Po właściwym przeprowadzeniu naprawy, upewnij się czy wszystko działa jak należy:
Kalibracja czujnika wysokości: jeśli to konieczne skorzystaj z testera do sprawdzenia i korekty parametrów poziomicy. Dzięki temu układ będzie poprawnie reagował na zmienne warunki na drodze.
Aktualizacja oprogramowania: wykonaj konieczne aktualizacje, aby układ funkcjonował prawidłowo. Brak aktualizacji oprogramowania może doprowadzić do usterek kompresora, a w konsekwencji całego układu.
Sprawdź kody błędów: po odbyciu jazdy testowej sprawdź czy ponownie nie pojawiły się błędy.
Autorem powyższych informacji jest firma Arnott – Suspension Products z 35-letnim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości podzespołów zawieszenia pneumatycznego na niezależny rynek części zamiennych. Produkty Arnott są wytwarzane z wykorzystaniem najwyższej jakości komponentów OE zapewniających odpowiednie dopasowanie i funkcjonalność. Każdy produkt jest dokładnie testowany w zakładach w USA i Europie, a jego parametry dostrajane w taki sposób, aby spełniały wymagania konkretnych modeli pojazdów.
Komentarze (0)