Ogumienie

ponad rok temu  07.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

75 lat Dębicy

W ubiegłym tygodniu odsłonięty został pomnik w hołdzie twórcom Centralnego Okręgu Przemysłowego i Fabryki Gum Jezdnych w Dębicy, ufundowany przez Firmę Oponiarską Dębica S.A. z okazji 75-lecia zakładu.

Fabrykę Gum Jezdnym w Dębicy otwarto dokładnie 4 kwietnia 1939 roku. Nikt wówczas nie przypuszczał, że na nieużytkach rolnych wyrośnie jedna z największych potęg oponiarskich na świecie i zarazem jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych koncernu Goodyear. Wówczas nie udało się rozwinąć skrzydeł – przyszła wojna, która pokrzyżowała plany. Jednak wkrótce po wojnie zakład się podniósł. Przetrwał plan sześcioletni, „małą stabilizację”, czasy Edwarda Gierka, stan wojenny i trudne lata 80. Przez cały czas produkował i był coraz lepszy. Unowocześniał się i eksportował. Jednak dopiero transformacja lat 90. XX wieku stworzyła mu prawdziwą szansę, którą wykorzystał w pełni. W 1996 roku The Goodyear Tire & Rubber Company nabył większościowy pakiet akcji Dębicy, za który zapłacił ponad 132 mln zł, czyli 55 mln USD i zobowiązał się do zainwestowania w polską firmę 100 mln USD w ciągu 10 lat. W ciągu pierwszych trzech lat – do końca 1998 roku, Goodyear zainwestował w Dębicy 73 mln USD, a do końca 2005 roku nie obiecane 100 mln USD, ale aż 170 mln USD!

- Firma Oponiarska Dębica S.A. to dziś jeden z największych zakładów tego typu na świecie. W barwach Goodyeara trzeci, a w Europie pierwszy – mówi Jacek Pryczek, prezes zarządu firmy. - Daje zatrudnienie niemal 3 tysiącom osób. Co roku do budżetu odprowadza miliony złotych podatków, przynosi zysk i jest jednym z największych polskich eksporterów. To tutaj produkowane są najnowocześniejsze opony HP i UHP marek Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica, które wysyłamy na cały świat.

W minionych 20 latach Firma Oponiarska Dębica S.A. i jej strategiczny partner – koncern Goodyear, zainwestowały w Dębicy setki milionów złotych. Ostatnia inwestycja, którą właśnie ukończono, została wdrożona w ramach Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec, a jej koszt wyniósł około 205 mln złotych. Dzięki niej firma spełnia wymogi techniczne i prawne, określone w dyrektywie Unii Europejskiej w zakresie etykietowania opon. Co więcej, inwestycje pozwoliły rozszerzyć produkcję opon o najwyższych parametrach technicznych High Performance i Ultra High Performance, przeznaczonych do samochodów osobowych osiągających wysokie prędkości oraz opon ograniczających zużycie paliwa i emisję hałasu. W Dębicy wytwarzane są opony o jednych z najwyższych parametrach określonych przez Unię Europejską, m.in. Goodyear EfficientGrip Performance, czy Dunlop Sport BluResponse z kategoriami BA na etykiecie, ale także opony przeznaczone na oryginalne wyposażenie dla takich marek aut, jak: Ford, Opel, Peugeot, Renault, czy Volkswagen.

Kamienie milowe w historii Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
- 30 marca 1939 r. taśmę Fabryki Gum Jezdnych w Dębicy opuszcza pierwsza opona.

- 1939-45 – rozwój zakładu przerywa wybuch II wojny światowej. Fabryka została przejęta przez Niemców i sprzedana koncernowi Continental. Ten nie był jednak zainteresowany produkcją opon. Na terenie zakładu utworzono warsztat samochodowy, a maszyny wywieziono do Rzeszy.

- 1945-53 – pierwsze lata po wojnie to rewindykacja maszyn i urządzeń, które odnaleziono w 1947 r. Straty wojenne oszacowano na 487 tys. zł. Po niezbędnych remontach wznowiono produkcję opon, a fabryka przeszła w 1949 r. pod zarząd państwowy.

- 1953-60 – podjęto decyzję o inwestycjach i zmianie technologii. Zbudowano kilkanaście nowych obiektów i dokupiono maszyn. Wtedy też zakład zyskał oficjalną nazwę „Dębica”.

- 1960-69 – dalszy rozwój fabryki. Powstają kolejne obiekty oraz zaplecze naukowo-badawcze. „Dębica” zaczyna produkować ogumienie rowerowe i motocyklowe. To tu powstają też koła do „syreny”, a następnie „fiata 125p”.

- 1970-79 – do seryjnej produkcji wchodzą osobowe opony radialne, powstaje kilka dużych wydziałów. Dochodzi do zmiany nazwy na „Stomil”. Prowadzone są badania, padają pierwsze rekordy prędkości osiągane na oponach z Dębicy (stąd późniejsza nazwa gum „Rekord”). Rusza produkcja opon bezdętkowych.

- 1980-89 – w Dębicy dochodzi do zastoju i poważnego kryzysu – rozwój fabryki wyhamowuje. Brakuje surowców niezbędnych do produkcji. W II poł. lat 80. rusza budowa wytwórni opon ciężarowych i rolniczych.

- 1990-2000 – dębicki „Stomil” błyskawicznie przystosowuje się do nowych realiów gospodarczych i przygotowuje do prywatyzacji. Firma wraca do reguł wolnorynkowych. Najpierw przekształca się w jednoosobowa spółkę Skarbu Państwa, po czym z sukcesem debiutuje na giełdzie. Na początku grudnia 1995 r. strategiczny pakiet akcji nabywa za 55 mln dolarów amerykański gigant oponiarski The Goodyear Tire & Rubber Company.

- 2000-2010 – Goodyear dotrzymuje słowa i rzeczywiście inwestuje w „Dębicę”. W 2000 r. w Tarnowie powstaje nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni magazynowej dwóch boisk do piłki nożnej.

- od 2010 – fabryka się nadal rozwija. Otrzymuje kolejne certyfikaty jakości (ISO 9001, QS 9000, ISO 14001, ISO/TS 16949). Jest jednym z największych pracodawców w regionie, jednym z największych eksporterów w Polsce i jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek.

GALERIA ZDJĘĆ

75 lat Dębicy
75 lat Dębicy
75 lat Dębicy

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony