Ogumienie

7 miesięcy temu  24.05.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

85 lat produkcji opon w Dębicy. Od Stomilu do największej fabryki opon Goodyear w Europie

Firma Oponiarska Dębica

W kwietniu bieżącego roku dębicka fabryka opon świętowała 85 lat istnienia i bogatej historii – od powołanej do życia w 1939 roku Fabryki Gum Jezdnych Stomil po dzisiejszy nowoczesny zakład rozwijany od 29 lat przy wsparciu strategicznego inwestora, amerykańskiej firmy Goodyear.

Dębicki zakład jest jednym z największych pracodawców na Podkarpaciu. Produkuje innowacyjne opony pod różnymi markami z portfolio Goodyear na rynek polski i europejski, w tym opony na tzw. pierwsze wyposażenie dla największych producentów aut. Polska fabryka jest największym zakładem Goodyeara w Europie.
Wszystko zaczęło się w 1937 r. od decyzji o wzniesieniu fabryki jako ważnego elementu Centralnego Okręgu Przemysłowego. Budowę rozpoczęto kilka miesięcy później, a uroczyste otwarcie zakładu pod nazwą Fabryka Gum Jezdnych Stomil, z udziałem Eugeniusza Kwiatkowskiego – ówczesnego wiceprezesa Rady Ministrów i ministra skarbu, miało miejsce 4 kwietnia 1939 r. Początkowo produkowano tam opony głównie na potrzeby polskiej armii. Wojna przerwała rozwój przedsiębiorstwa, jednak niedługo po jej zakończeniu zakład szybko wrócił na ścieżkę rozwoju, wnosząc istotny wkład w rozwój motoryzacji. W sierpniu 1972 r. z taśm produkcyjnych w Dębicy zjechały pierwsze polskie opony radialne o symbolu D-90, przeznaczone do samochodów osobowych, których rzeźba bieżnika pozwalała na eksploatację jesienią, wiosną i latem.
Innym ważnym symbolem rozwoju Dębicy była opona Stomil D124 do Fiatów 126p i 125p – przedmiotu marzeń wielu Polaków. W latach 70. rozpoczęto produkcję opon zimowych, które początkowo nie cieszyły się zainteresowaniem kierowców – boom na ten rodzaj ogumienia zaczął się dopiero w latach 90., co skłoniło spółkę do uruchomienia w 1994 r. produkcji nowego rodzaju opon zimowych pod nazwą Dębica Frigo. Jej kolejne generacje powstają do dziś, spotykając się z uznaniem kierowców.
Dębickie opony zapisały się również w historii sportów motorowych. W 1971 r. zadebiutowały na jednej z największych i najtrudniejszych imprez rajdowych świata, w Rajdzie Monte Carlo, a 2 lata później w kolejnej edycji tego wyścigu polskie załogi wystartowały w oficjalnym teamie „Stomilu” Dębica. Ponadto na oponach z Dębicy startowano w rajdzie Monachium – Wiedeń – Budapeszt, a także w największej krajowej imprezie motoryzacyjnej – Rajdzie Polski. Każde z tych wydarzeń pozwalało firmie na testowanie nowych technologii, które później znajdowały zastosowanie w oponach drogowych.

Inwestycja Goodyeara
Momentem przełomowym dla dębickiej fabryki było nabycie strategicznego pakietu akcji przez amerykańskiego inwestora, koncern The Goodyear Tire & Rubber Company, w grudniu 1995 r. Na przestrzeni lat Goodyear zainwestował w rozwój Firmy Oponiarskiej Dębica SA ponad 500 mln dolarów, oferując dostęp do unikatowego zaplecza technologicznego i autorskich innowacji. Pozwoliło to na rozszerzenie portfolio opon o nowe marki, takie jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, a także nowe rozmiary i opony z nowych segmentów – rozpoczęto m.in. produkcję opon ciężarowych, co przełożyło się na umocnienie pozycji zakładu nie tylko na polskiej, ale też europejskiej mapie. Obecnie produkowane w Dębicy opony trafiają do 59 krajów.
Fabryka zajmuje powierzchnię 56 ha. Produkcja odbywa się w kilku segmentach, w których wytwarzane są: opony do samochodów osobowych i ciężarowych, gumowe mieszanki oraz części zamienne, a także membrany wulkanizacyjne. Podążając za rynkowymi trendami, FO Dębica rozwija produkcję opon osobowych w większych rozmiarach, takich jak 18 i 19 cali, co wynika między innymi z rosnącego popytu na SUV-y.

Optymalizacja produkcji
Dębicki zakład jest obecnie największą fabryką Goodyeara w Europie i jedną z trzech największych na świecie. Przedsiębiorstwo działa w oparciu o plan optymalizacji produkcji, który zakłada precyzyjne dostosowanie mocy do bieżących zamówień, co w połączeniu z powtarzalnością procesów produkcyjnych pozwala na utrzymanie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa produktów. Optymalizacja zakładu nie tylko zwiększa efektywność produkcji, minimalizuje także ryzyko błędów, przyczyniając się do lepszego zarządzania zasobami.

Społeczna odpowiedzialność
Fabryka w Dębicy od dekad jest ważną dla miasta i regionu instytucją, a także miejscem pracy całych pokoleń mieszkańców Podkarpacia. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 3000 osób. Firma stara się być dobrym sąsiadem i aktywnym uczestnikiem życia lokalnej społeczności, dlatego chętnie współpracuje z miejscowymi partnerami i wspiera pracowników zaangażowanych w wolontariat służący najbliższemu otoczeniu. W ramach realizowanej przez Goodyear na całym świecie strategii Better Future pracownicy fabryki działają jako ochotnicy na rzecz m.in. lokalnych szkół i przedszkoli. W fabryce funkcjonuje też klub honorowych krwiodawców, którzy regularnie oddają krew na potrzeby miejscowego szpitala.
Firma Oponiarska Dębica kładzie także duży nacisk na zrównoważony rozwój, co potwierdza, przygotowując właśnie raport ESG (Environmental, Social Responsibility and Corporate Governance) w oparciu o unijną dyrektywę o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Notowana na warszawskiej giełdzie FO Dębica SA znalazła się w gronie pierwszych polskich firm, które tworzą ten raport standaryzujący działania na rzecz środowiska, społeczności i ładu korporacyjnego – jego celem jest zwiększenie przejrzystości i porównywalności działań spółek w tych obszarach.


Goodyear inwestorem strategicznym w F.O. Dębica SA. Od lewej: Wiliam J. Sharp, Zdzisław Chabowski, Sylvain G. Valensi, Lowell Dunckel


Prasa wulkanizacyjna kończąca proces produkcji opony (1939 r.)


Rok 1939. Pracownicy Fabryki Gum Jezdnych „Stomil” w Dębicy z pierwszą wyprodukowaną oponą

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony