Filtr paliwa Hengst Filter
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że nawet renomowana stacja paliw nie jest w stanie zapewnić w 100% czystego paliwa i nie ma to nic wspólnego z kompetencją czy niekompetencją producenta lub dostawcy paliw. Wielu kierowców nadal myśli, że oszczędza, tankując za przysłowiowe 50 zł, zamiast do pełna. Co znajdziemy w paliwie i jak tankować, żeby nie żałować?
Woda
W zbiorniku paliwowym akumulują się różnego rodzaju osady czy złogi powstałe w wyniku gromadzenia się wilgoci, która przedostaje się do paliwa już podczas produkcji, transportu i magazynowania, a także tankowania. Popularne niegdyś tankowanie za 50 zł i jazda z niewielką ilością paliwa w zbiorniku powodują skraplanie się pary wodnej i zwiększoną obecność wody w paliwie. A to z kolei przyczynia się do licznych problemów, jak powstawanie kwasów i galaretowatych substancji uszkadzających pompy i wtryskiwacze, utlenianie paliwa i degradację dodatków w paliwie. Ponadto mamy do czynienia ze zwiększoną korozją, wysokim odczynem kwasowym i stabilną zawartością wody w emulsji. Po raz kolejny chwilowa oszczędność (tankowanie za 50 zł zamiast do pełna) ma długotrwałe, odsunięte w czasie, ale kosztowne skutki.
Biokomponenty
Wysoka zawartość biokomponentów w oleju napędowym (estry metylowe 7% kwasów tłuszczowych) powoduje, że paliwo ma lepsze właściwości rozpuszczające, co z kolei sprzyja szybszemu zapełnianiu filtra paliwa złogami z układu paliwowego i wymusza potrzebę dokładniejszej niż kiedyś filtracji. Dlatego w ostatnich latach za parametr dokładności filtracji przyjmuje się stopień separacji najdrobniejszych cząstek o wielkości od 3 do 5 mikrona. Skoro kierowca nie tankuje już taniego paliwa bez biododatków (jak było lata temu), to nie powinien też kupować tanich filtrów, zrobionych z materiałów niezapewniających dostatecznej filtracji tego, co pływa we współczesnym paliwie. A jednak filtry paliwa wciąż są traktowane po macoszemu, wciąż popularne jest też myślenie w stylu „da pan najtańszy” (mówi kierowca tankujący droższe, lepsze paliwo) albo „nie wymieniamy, jeszcze pojeździ”.
Po co właściwie filtracja paliwa w silnikach benzynowych?
Głównym zadaniem filtra paliwa w silnikach benzynowych jest ochrona elementów układu wtryskowego (szczególnie wtryskiwacza) przed zużyciem i zapobieganie przedostawaniu się cząstek do komory spalania. W porównaniu do silników z wtryskiem do kolektora dolotowego, ze względu na 30-krotnie większe ciśnienie paliwa we wtryskiwaczu, silniki z wtryskiem bezpośrednim muszą być chronione za pomocą znacznie dokładniejszych filtrów paliwa. Dodatkowego zabezpieczenia wymagają też zasobnik ciśnienia i zawór regulacji ciśnienia układu wtryskowego.
Co daje filtracja oleju napędowego w silnikach Diesla?
Filtry paliwa mają szczególne znaczenie w przypadku układów wtryskowych common rail, w których każdy z cylindrów zasilany jest w paliwo przez wtryskiwacz wpięty we wspólną magistralę. W pompie wysokiego ciśnienia wytwarzane jest ciśnienie, pod wpływem którego paliwo tłoczone jest do magistrali, skąd następnie przepływa do otwieranych elektrycznie wtryskiwaczy. Kropelka oleju napędowego o wielkości 0,0004 l przeciska się przez 10 otworów wtryskiwacza. Pompa wysokiego ciśnienia najnowszej generacji wytwarza ciśnienia rzędu ponad 2200 barów i ma wtryskiwacze elektromagnetyczne lub piezoelektryczne, które niezwykle precyzyjnie dawkują paliwo, a średnica ich dyszy jest zaledwie 2-3 razy większa niż ludzkiego włosa. Dlatego ważne jest, aby podawane paliwo było pozbawione nawet najmniejszych zanieczyszczeń, a w szczególności w przypadku układu common rail – wody. Obecność wody powoduje niestabilność paliwa i zmniejszenie jego właściwości smarnych, co w efekcie może doprowadzić do uszkodzenia (zatarcia) wtryskiwaczy.
Dzisiaj, gdy klienci z racji zimy wydzwaniają do warsztatów samochodowych, a na licznikach ich pojazdów przybyło dobrych kilka tysięcy kilometrów, warto zadać im pytania z listy opisane w pierwszej części cyklu ABC filtracji paliwa „Alarmujące objawy zużycia filtra paliwa” i przypomnieć, że nie tylko rozrząd ma znaczenie. Pamiętajmy też o tym, że w okresie jesienno-zimowym zwiększy się chłonność wilgoci z atmosfery, więc układ zasilania z niedrożnym filtrem może tego nie wytrzymać. O tym, na co zwrócić uwagę przy wyborze filtra paliwa, opowiemy w kolejnym artykule.
Arek Ostaszewski
trener techniczny Hengst Filter
Komentarze (0)