Części i regeneracja

10 miesięcy temu  23.06.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Adaptery CANbus do oświetlenia LED

W niektórych modelach samochodów po montażu oświetlenia LED występują pewne anomalia w działaniu. Objawiają się one sygnalizacją błędów na desce rozdzielczej (najczęściej jest to sygnalizacja przepalenia żarówki) albo miganiem oświetlenia. Rozwiązaniem tego problemu mogą być adaptery Philips LED CANbus oraz Philips CANbus light repair.

Adaptery są łatwe w montażu, w niektórych modelach jest to nawet montaż plug and play. Opakowanie zawiera dwa adaptery – do LED-ów w obu reflektorach. Są one wykonane bardzo solidnie i wyposażone w wodoodporne złącza, tak aby można je było bez przeszkód montować w komorze silnika, najlepiej w dobrze wentylowanym miejscu. Podczas pracy adaptery mocno się nagrzewają, więc muszą być zamocowane tak, żeby nie dotykać elementów z tworzyw sztucznych – osadza się je na zewnątrz reflektorów. Dla prawidłowej pracy adaptera temperatura otoczenia nie powinna wykraczać poza zakres od -40ºC do +85ºC.

Szeroka gama
W samochodach wyposażonych w instalację CAN zastąpienie zwykłych żarówek żarówkami LED może spowodować problemy z działaniem oświetlenia. Najczęściej chodzi o nadmierne miganie (szybkie miganie) kierunkowskazów lub komunikaty o błędach na desce rozdzielczej. Problemy te występują, ponieważ system CANbus pojazdu wymaga od żarówek określonego poziomu oporu elektrycznego (lub też odpowiedniej mocy żarówki), a żarówki LED mają niższą rezystancję w porównaniu z żarówkami halogenowymi. Oba parametry wiążą się ze sobą – niższy opór wynika z niższej mocy żarówek LED. Dla porównania: żarówka halogenowa H7 ma moc 55 W, a żarówka LED H7 – ok. 18-20 W.
Rozwiązaniem są adaptery LED CANbus – specjalnie zaprojektowane oporniki. To niewielkie urządzenia montowane między żarówką LED a instalacją elektryczną pojazdu. Rezystancja adapterów została dobrana tak, aby łącznie z żarówką LED wygenerować rezystancję zwykłej żarówki, co pozwala na skuteczne „oszukanie” instalacji CAN. Dzięki temu żarówka LED działa prawidłowo bez wywoływania komunikatów o błędach lub usterkach. Należy zauważyć, że nie wszystkie pojazdy wymagają adapterów LED CANbus. Niektóre mają bardziej tolerancyjny system CAN, który może bez problemu współpracować z żarówkami LED.
Innym problemem, jaki może się pojawić po zainstalowaniu żarówek LED, jest migotanie reflektorów lub całkowity brak świateł. Za ten błąd odpowiada układ Pulse Width Modulation (modulacja szerokości impulsów). Układ PWM zasila urządzenie bezpośrednio lub przez filtr dolnoprzepustowy wygładzający zmiany natężenia prądu elektrycznego i napięcia (kondensator). Przy tego typu błędach konieczne jest również zainstalowanie adaptera CANbus, ale tym razem powinien to być CANbus light repair, czyli kondensator, którego zadaniem będzie wypłaszczenie linii sygnału napięcia i natężenia. Obecnie tego typu kondensatory są już wbudowane w korpus żarówki, ale ciągle może się zdarzyć, że ostatecznie będzie potrzebny jeszcze jeden dodatkowy CANbus light repair.
Philips oferuje wiele rodzajów adapterów. Różnią się one mocą, konstrukcją, a także zastosowaniem (m.in. żarówki P21, W21, H11, H4, H7, HB3/HB4, HIR2). Choć zadania adapterów niezależnie od budowy to eliminacja błędu przepalonej żarówki oraz stabilizacja pracy oświetlenia, nie należy stosować ich w sposób przypadkowy. Na przykład do żarówek sygnalizacyjnych takich typów, jak np. P21 czy W21 służy model 18957X2 (12 V/21 W), natomiast do żarówek H7 zastosowanie ma model 18952 (12 V/10 W).

Nietypowe sytuacje
W niektórych modelach pojazdów może się zdarzyć, że mimo montażu adaptera samochód nadal komunikuje przepalenie żarówki. Wynika to z bardzo wysokiej czułości systemu. W takiej sytuacji do podstawowego adaptera 10 W można domontować jeszcze jeden, dodatkowy 5 W. Na ogół ostatecznie rozwiązuje to problem.
Należy podkreślić, że wszelkie przeróbki oświetlenia pojazdów samochodowych – w tym montaż oświetlenia LED – powinny być wykonywane zgodnie z prawem obowiązującym na danym obszarze. Oferta adapterów CANbus nie może być w żaden sposób traktowana jako zachęta do naruszania przepisów, a jedynie jako ułatwienie przeróbek kierowcom, którzy wykonują je na tych rynkach lub obszarach, gdzie jest to dozwolone. Warto pamiętać, że oświetlenie LED jest masowo wykorzystywane na sportowych obiektach zamkniętych – torach wyścigowych lub trasach rajdowych (np. rajdów przeprawowych). W takich warunkach, jeśli regulamin imprezy nie stanowi inaczej, oświetlenie LED wsparte adapterami CANbus poprawia widoczność, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo jazdy i ułatwia osiąganie lepszych wyników.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony