
Od lipca 2024 r. wszystkie nowe pojazdy rejestrowane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w systemy wspomagające hamowanie awaryjne, utrzymywanie pasa ruchu lub inteligentną kontrolę prędkości. Funkcje te sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Coraz częściej inteligentne funkcje wspomagające są przenoszone z czujników do centralnych komputerów, które mogą również wykorzystywać swoją moc obliczeniową do sterowania dynamiką jazdy lub systemami informacyjno-rozrywkowymi w pojeździe.
Z 30-procentowym udziałem w globalnym rynku Grupa ZF jest liderem branży inteligentnych kamer do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które łączą czujniki, funkcje percepcyjne i funkcje jazdy w jednym urządzeniu. Nowością w portfolio firmy są funkcje automatycznej jazdy w postaci samodzielnego oprogramowania. Rozwiązania te są elastyczne, dzięki czemu można je dostosować do sterowników różnych dostawców, i umożliwiają sterowanie elementami wykonawczymi pojazdu, takimi jak układy hamulcowe i kierownicze, za pośrednictwem komputerów centralnych lub komputerów domenowych.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów na gotowe rozwiązania ADAS, ZF oferuje również te systemy wraz z testowaniem, walidacją i homologacją. Można to osiągnąć szybciej i wydajniej dzięki narzędziom wspieranym przez sztuczną inteligencję, takim jak ZF Annotate, które testują i walidują sprzęt i oprogramowanie ADAS w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności.
- Te gotowe rozwiązania obejmują zarówno projektowanie systemów sprzętowych i oprogramowania, jak i walidację oraz homologację systemów wspomagania kierowcy. Dzięki tej ofercie mamy doskonałą pozycję rynkową, która pozwoli nam na dalszy rozwój w przyszłości.
ZF od dawna jest czołowym producentem inteligentnych kamer do funkcji ADAS. Jako lider rynku, firma ZF sprzedała dotychczas ponad 75 milionów kamer i nadal umacnia swoją reputację innowatora w tej dziedzinie. Począwszy od pierwszej inteligentnej kamery, która pojawiła się na rynku w 2008 roku, firma ZF stale ulepsza swoje kamery przednie, w tym jako pierwsza oferując 100-stopniowe poziome pole widzenia.
Wraz z najnowszą generacją – Smart Camera 6 – Grupa ZF zrobiła kolejny krok w ewolucji kamer przednich. Smart Camera 6 charakteryzuje się polem widzenia 120 stopni, ponad czterokrotnie większą rozdzielczością obrazu (8 megapikseli) niż poprzednia generacja oraz większą mocą obliczeniową. Dzięki możliwości aktualizacji bezprzewodowej Smart Camera 6 usprawnia działanie i umożliwia wprowadzenie nowych funkcji, które pozwolą na przyszłe modernizacje systemu.
Jako dostawca technologii czujników ADAS, w tym kamer przednich, dla kilkunastu producentów pojazdów na całym świecie, oferta ZF pomaga producentom zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów oraz wspiera krytyczne funkcje jazdy i systemy wspomagania kierowcy.
Funkcje ADAS i parkowania jako samodzielne rozwiązania programowe
Wcześniej wiele funkcji oprogramowania ADAS było wdrażanych w sprzęcie i magazynowanych na chipach w odpowiednich komponentach, np. w inteligentnych kamerach. Jednak wraz z tendencją do centralizacji architektury, w której oprogramowanie jest wdrażane centralnie, obecnie możliwe jest korzystanie z tych funkcji niezależnie od sprzętu.
Dlatego też firma ZF oferuje również swoje funkcje ADAS i parkowania jako samodzielne oprogramowanie jako produkt, obejmujące około 25 funkcji bezpieczeństwa, komfortu i parkowania. Producenci pojazdów mogą wybierać funkcje, które chcą zastosować w danej serii pojazdów, z puli funkcji w sposób indywidualny, modułowy i skalowalny.
ProAI
Aby zapewnić bezpieczne i szybkie działanie tych funkcji, przyszłe architektury pojazdów będą wymagały coraz większej mocy obliczeniowej. Rodzina ProAI firmy ZF to komputery centralne klasy motoryzacyjnej, które można stosować we wszystkich platformach pojazdów, aplikacjach i architekturach E/E. Pod koniec 2024 r. rozpoczęto seryjną produkcję wysokowydajnej wersji ProAI. Kilka innych wersji – na przykład do kamer ADAS i rozwiązań parkingowych – weszło do produkcji seryjnej już wcześniej.
Oprócz już znanych wersji ProAI, firma ZF rozszerza swoją ofertę produktów i może teraz zaoferować bardziej ekonomiczne jednostki obliczeniowe do modeli produkowanych seryjnie pod nazwą ProAI. Dzięki skalowalności i modułowości ProAI jest to logiczny krok w kierunku przejrzystej oferty produktów: ProAI można konfigurować indywidualnie i zgodnie z wymaganiami dla wszystkich klas, typów i architektur pojazdów – od niedrogich modeli podstawowych do rozwiązań z przednią kamerą lub aplikacji wyłącznie do parkowania, poprzez wydajne konfiguracje komfortowe dla systemów ADAS poziomu 2+ i 3 oraz rozwiązań podwoziowych w segmencie premium, aż po superkomputery typu „wszystko w jednym”, które sterują całymi aplikacjami autonomicznymi. Dzięki temu „ProAI” stało się synonimem rozwiązań obliczeniowych dla motoryzacji w firmie ZF.
Komentarze (0)