Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Airbrush
Sztuka zdobienia aut i motocykli

Airbrush to sztuka wykorzystywana m.in. w branży motoryzacyjnej, służąca do artystycznego malowania motocykli i samochodów.


Jej początki trudno dokładnie określić, jednak jej największy rozwój datuje się na okres powojenny w Ameryce, a później również w Europie. Wykorzystanie technik lakierniczych w połączeniu z realizacją indywidualnych wizji airbrusherów daje wielkie możliwości artystycznej ekspresji. Technika ta pozwala osiągnąć niewiarygodne wręcz efekty wizualne, zmieniające całkowicie wygląd aut i motocykli ozdobionych kolorowymi ?obrazami?. Wraz z rozwojem technologii lakierniczych jakość wykonywanych prac wkracza na coraz to wyższy poziom. Współzawodnictwo między studiami aerografu powoduje, że wykonywane prace w wielu przypadkach osiągają mistrzowski poziom, ciężki do przeskoczenia. Sztuka zdobienia aut i motocykli przywędrowała z Europy Zachodniej i Ameryki również do Polski, gdzie zagościła na dobre.

W połowie lat 90. ubiegłego wieku w Polsce rynek usług obejmujących artystyczne malowanie motocykli i samochodów praktycznie nie istniał. Dosłownie kilka osób zajmowało się tą dziedziną sztuki, świadcząc jednocześnie usługi dla potencjalnych klientów. Na początku airbrush sprawdzał się przede wszystkim w branży reklamowej. Technika ta pozwalała na zaoferowanie agencjom reklamowym, jak i indywidualnym klientom znacznie ciekawszy i trwalszy efekt wizualnych reklam malowanych na samochodach dostawczych, autobusach, tramwajach czy chociażby mega-billboardach.

W latach 1995-2000 zaczęły powstawać firmy oferujące artystyczną stylizację motocykli i samochodów. Było to konsekwencją pojawiającego się zapotrzebowania na tego typu usługi. W okresie tym, praktycznie nie było konkurencji na rynku, a oczekujących klientów było wielu. Nowa grupa klientów pragnęła posiadać auta i motocykle indywidualnie wystylizowane, wyróżniające się znacznie pośród setek tego samego typu modeli fabrycznych. W związku z tym studia aerografu zaczęły urzeczywistniać marzenia ich klienteli. Od roku 2000 można zaobserwować ciągły wzrost zainteresowania lakiernictwem artystycznym zarówno wśród chętnych do wykonywania tej profesji, jak również wśród klientów. Nie możemy pochwalić się dzisiaj jeszcze dużą liczbą firm oferujących fachowe i profesjonalne realizacje projektów. Nadal jest to bardzo dziewiczy obszar działalności gospodarczej i prawdopodobnie taki pozostanie. Nie każdy bowiem kto potrafi lakierować, będzie od razu artystą z krwi i kości, tworzącym jeżdżące dzieła sztuki. Samo doświadczenie lakiernicze niepołączone z talentem artystycznym nie daje dużych możliwości sprawdzenia się w tej dziedzinie sztuki. Tak jednak jest na całym świecie. W Europie Zachodniej czy Ameryce jest znacznie więcej firm zajmujących się airbrushem, jednak tylko nieliczne są godne miana mistrzowskiego. Nie oznacza to jednak, że w Polsce nie ma firm wybijających się ponad przeciętną, wręcz przeciwnie.

Obecnie największym zainteresowaniem cieszy się stylizacja motocykli. Właściciele motocykli należą zazwyczaj do zamożniejszej grupy społeczeństwa, w związku z czym mają środki finansowe umożliwiające realizację indywidualnych projektów. Najczęściej stylizacji są poddawane maszyny marki Harley-Davidson, Yamaha i Honda. Są to zazwyczaj motocykle delikatnie przerobione przez ich właścicieli, po czym oddane do studia aerografu w celu ostatecznego wykończenia w postaci artystycznej powłoki lakierniczej. Tematyka wykorzystywana podczas tworzenia wzorów jest bardzo zróżnicowana i uzależniona od upodobań klienta i charakteru motocykla. Pojawiają się pewne okresowe trendy, które przychodzą z zagranicy. Na przykład na przełomie 2005 i 2006 roku wielkim zainteresowaniem cieszył się motyw tzw. true fire, rozpropagowany na świecie przez Mikea Lavalleea, speca malującego żywy ogień. Wpływ na to miała seria programów na kanale Discovery, dotycząca artystycznej stylizacji motocykli i samochodów.

Większość z klientów pragnęła, aby ich maszyny zapłonęły żywym ogniem. Poza tym ciężko określić jednoznacznie, co się maluje. Każdy klient jest inny i oczekuje czego innego. Wiele też zależy od wyobraźni i zdolności airbrushera, realizującego zlecenie. Od kilku lat na rynku polskim pojawia się również coraz więcej firm budujących od podstaw motocykle typu custom, jak również przerabiających kompleksowo samochody. Firmy te praktycznie zawsze wykończają swoje maszyny powłoką lakierniczą wzbogaconą o grafikę ozdobną. Tak więc można przypuszczać, że zapotrzebowanie na tego typu usługi będzie stale wzrastać. Poza tym, zainteresowanie polskim rynkiem airbrush zaczynają okazywać firmy europejskie, jak również indywidualni klienci, którzy przekonali się, że poziom świadczonych usług jest bardzo wysoki, a ceny umiarkowane, a często znacznie niższe niż te w Europie Zachodniej.

Proces stylizacji odbywa się zgodnie z pewnym szablonem. Na początku klient dostarcza elementy motocykla lub samochód do studia aerografu. Następnie dokonywane są ustalenia odnośnie wzoru jaki ma zostać wykonany, kolorystyki itp. Studio przygotowuje symulację komputerową, przedstawiającą zamierzony wygląd auta lub motocykla. Po zaakceptowaniu przez klienta projektu, następuje proces jego realizacji. Czas wykonania jest uzależniony od stopnia trudności wzoru i wielkości malowanego obiektu. W przypadku motocykli jest to okres od 2 do 4 tygodni. Po ukończeniu prac klient odbiera ukończony samochód lub motocykl, regulując wcześniej ustalone wynagrodzenie. Często zdarza się że klienci mieszkają w znacznej odległości od studia aerografu, wówczas elementy motocykla zostają zapakowane i odesłane na podany przez klienta adres. Tak wypracowany proces realizacji zlecenia jest bardzo wygodny i bezpieczny dla klientów, którzy zdecydują się na wykonanie artystycznej stylizacji.

Piotr Parczewski
Właściciel jednego z pierwszych studiów aerografu w Polsce, specjalizującego się w artystycznej stylizacji motocykli ? www.aerograf.com.pl
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony