Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Akademia koncernu Henkel
„Prof. Henkel” szkolił w Krakowie. Jak wielkie znaczenie dla bezpieczeństwa biernego współczesnych samochodów ma odpowiedni dobór produktów i przestrzeganie wypracowanych we współpracy z producentami pojazdów metod i sposób napraw, przekonywał Hermann J. Schwarze, szef i guru instruktorów europejskiej branży warsztatowej koncernu Henkel. 15 marca, na zaproszenie polskiego przedstawicielstwa koncernu, zaprezentował najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii służących naprawom i uszczelnianiu poszyć karoserii, klejeniu szyb, aplikacji powłok ochronnych i zabezpieczeniu antykorozyjnemu.

W krakowskiej siedzibie salonu i serwisu Toyota (firma Inter Car Nowak Sp. z o.o.) kilkudziesięciu słuchaczy – szkoleniowców firmy i zaproszonych pracowników polskich warsztatów – uczestniczyło w szkoleniach i pokazach praktycznych zorganizowanych przez Henkel Polska Sp. z o.o. Pierwszym tematem szkolenia była prezentacja produktów z gamy Teroson do napraw samochodów z zakresu wklejania szyb samochodowych. Nie zabrakło ciekawych uwag i informacji praktycznych nt. aplikacji mas klejowych, które przecież w ogromnej mierze wpływają na poziom bezpieczeństwa biernego samochodu po naprawie.


- Obowiązujące normy bezpieczeństwa NCAP są coraz bardziej wyśrubowane, a nabywcy samochodów świadomi zalet rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo bierne – przekonywał Hermann J. Schwarze, szef Europen Technical Service Działu Adhesives Technologies koncernu Henkel. - Każdy nowoczesny warsztat, który chce skutecznie rywalizować o klienta, nie może przejść obojętnie obok najnowszych trendów w dziedzinie wymiany szyb. We współczesnych karoseriach szyby odgrywają poważną rolę w dziedzinie podniesienia sztywności nadwozia. Szyba jest zaprzęgnięta do pracy i usztywnia nadwozie, więc jakość klejów i przestrzeganie wszystkich procedur ma ogromne znaczenie dla ostatecznej jakości prac. Szef działu szkoleniowego Vehicle Repair and Maintenance przybliżył najnowsze produkty, które spełniają najwyższe wymagania producentów pojazdów. Najwięcej miejsca poświęcono jednoskładnikowemu klejowi Terostat 8597 HMLC, który nie bez przyczyny nazywany jest „pięciogwiazdkowym”, ponieważ gwarantuje, że już po 4 godzinach po wklejeniu szyby pojazd ponownie uzyskuje swój pierwotny poziom bezpieczeństwa, czyli dla wielu współczesnych konstrukcji „5 gwiazdek”, co jest najwyższą oceną w testach Euro NCAP.

- Tego typu informacja jest bardzo cenna i na pewno świadomość, że w ramach naszych usług przywracamy klientowi pojazd o identycznych właściwościach czy inaczej: standardach bezpieczeństwa, jak ten fabryczny, będzie na pewno skutecznym działaniem z zakresu PR dla każdego warsztatu, które zdecyduje się pracować według standardów wypracowanych przez laboratoria koncernu Henkel – zachęcał H.J. Schwarze. Szkoleniowiec obszernie też omówił ważkość zalecanych procedur naprawczych – przejrzyście opisanych w materiałach szkoleniowych i informacjach dołączanych do każdego produktu z logo Henkel. Szczegółowo wyjaśnił m.in. parametry HMLC, które określają wymogi, jakie muszą spełniać masy klejowe używane w naprawach szyb.

- Niemal wszystkie pojazdy wyprodukowane po 1996 roku wymagają produktów spełniających parametry HMLC – tłumaczył zasadność stosowania klejów HMLC. - Skrót ten oznacza HM - wysoki moduł sprężystości, LC - niska przewodność elektryczna. Jeśli więc użyjemy klejów niskomodułowych, tzw. miękkich, to karoseria będzie bardziej podatna na skręcanie. Ale to nie wszystko. Mniejsza sztywność skrętna karoserii powoduje większe przemieszczenia względne jej elementów, a ich wzajemne ocieranie uszkadza powłoki antykorozyjne. W takich miejscach korozja rozwija się bardzo szybko! 

II temat: naprawa nadwozi
Drugim tematem szkolenia były technologie metod napraw nadwozi. Hermann J. Schwarze zwrócił uwagę na jakość ściegów uszczelniających. Jak wszyscy wiemy, w warunkach warsztatowych niezwykle trudna do odtworzenia jest fabryczna jakość i wygląd struktur mas uszczelniających (zwłaszcza miejsc łączenia elementów poszyć dużych pojazdów typu furgon). Wdrożenie na liniach produkcyjnych karoserii nowoczesnych robotów do takich prac stanowi ogromne wyzwanie dla rynku napraw karoserii.

- Tu, prócz znanych i ulepszonych klejów elastycznych z linii Terostat i Terokal, oddajemy w ręce warsztatowców cały system odtwarzania ściegów uszczelniających – wyjaśniał wykładowca koncernu Henkel. - Blacharze i lakiernicy świetnie znają nasz uszczelniacz Terostat 9320 typu 4w1; teraz debiutuje najnowszy – Terostat 9320 SF typu 6w1. Ten gwarantuje uzyskanie nie czterech, a sześciu rodzajów powłok mas uszczelniających w miejscach łączenia blach, co gwarantuje odtworzenie fabrycznego ściegu dowolnego modelu pojazdu. Od maja 2011 r. będzie dostępna dodatkowa elastyczna przedłużka, która ułatwi aplikację w trudno dostępnych miejscach. Mowa oczywiście o niepozornych dyszach, ale ja wolę mówić, że mamy do czynienia z systemem. Otóż Henkel nie dostarcza tylko produktów, ale kompleksowe rozwiązania techniczne dla warsztatów, odpowiadające najwyższym standardom. W trakcie pokazów warsztatowych specjalista zaprezentował też możliwości pneumatycznego pistoletu do aplikacji szwów: Teroson PowerLine II. Opatentowany pistolet, o dużej i dowolnie regulowanej mocy, Henkla ma gwarantować komfortowe i pewne prowadzenie dyszy oraz łatwość odtworzenia również szerokich ściegów uszczelniających, które we współczesnych konstrukcjach pojazdów pełnią także rolę powłok tłumiących hałas i drgania blach.

III temat: zabezpieczenia antykorozyjne i powłoki ochronne
Podczas szkolenia miała miejsce premiera produktów do odtwarzanie tekstur (struktur) powłok antyodpryskowych, jakie spotykamy w dolnych fragmentach oblachowania pojazdów, zwłaszcza typu SUV. Tu też swą premierę miała najnowsza masa z serii Terotex: Record 2000 Aqua i Super 3000 Aqua. Najnowsza linia produktów gwarantuje uzyskanie powłok ochronnych najwyższej jakości przy spełnieniu najostrzejszych wymogów ochrony środowiska. Terotex Record 2000 Aqua dedykowany jest ochronie podwozi; produkt Terotex Super 3000 Aqua służy do tworzenia powłok zapobiegających odpryskiwaniu lakieru, które powstają np. przy okazji jazdy po nieutwardzonej nawierzchni (uderzenia kamieni, żwiru itp.).

- Fakt, że produkty spełniają najostrzejsze wymagania dotyczące ograniczenia emisji lotnych związków organicznych (LZO) jest tak samo ważny, jak możliwość barwienia produktu gotowym lakierem wodnym, dzięki czemu możemy być spokojni o efekt wizualny prac – wymieniał zalety specjalista koncernu Henkel. - W porównaniu do dotychczas oferowanej serii produktów, te cechują się aż 5-krotnie większą odpornością a ścieranie! Warto wspomnieć, że sam proces aplikacji może się odbywać najzwyklejszym pistoletem do konserwacji (typu UBS), ale również typowym pistoletem lakierniczym.

Oba produkty charakteryzują się niską kurczliwością i łatwością pokrywania dużych powierzchni blach. I co najważniejsze dla klienta, użycie powłok do ochrony podwozi (Terotex Record 2000 Aqua) skraca czas naprawy i umożliwia dalszą eksploatację już po 3 godzinach od aplikacji.
Całodniowe szkolenie zwieńczyły pokazy w warunkach warsztatowych i cykl szkoleń praktycznych.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony