Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  02.04.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Akademia NTools Bezlakierowe usuwanie wgnieceń – metody naprawy PDR

Naprawa w technologii PDR (z ang. PDR Paintless Dent Removal) zyskuje w Polsce coraz więcej zwolenników. Fachowcy doceniają oszczędność czasu i surowców, technologia ta nie wymaga od nich bowiem ani lakierowania, ani szpachlowania, ani nawet wymiany elementów. Dla klientów naprawa aut w technologii PRD to korzyść wynikająca z zachowania oryginalnego lakieru bez zmiany jego grubości oraz liczby powłok.

Naprawa PDR, w odróżnieniu od tradycyjnej naprawy lakierniczej, nie obniża wartości samochodu. Technologia ta stosowana jest najczęściej na samochodach po gradobiciu, wgniotkach parkingowych, uszkodzeniach spowodowanych przez spadające przedmioty na wszystkich powierzchniach lakierowanych, wszędzie tam, gdzie uszkodzeniu nie uległ oryginalny lakier (a zatem nie mogą to być powierzchnie wcześniej szpachlowane). Istotne dla osiągnięcia zamierzonego efektu jest, aby blacha nie była rozciągnięta.
Istnieją dwie technologie służące do bezlakierowego usuwania wgnieceń.
- Druty – przyrządy służące do wypychania wgniecenia po wypukłej stronie uszkodzenia. Działają na zasadzie dźwigni, której jeden koniec umieszczony jest pod naprawianą powierzchnią. Posługując się tymi narzędziami, można uzyskać idealne przywrócenie kształtu naprawianej powierzchni, w przypadku rozciągnięcia blachy zniwelowanie defektu w 70% do 90%. Przy tak wysokiej skuteczności, precyzji i szybkości naprawy jedynym ograniczeniem dla tej technologii w jej powszechnym stosowaniu jest utrudniony lub czasami brak dostępu do obszaru uszkodzenia za pomocą drutów.
- Glue puller – wyciąganie techniką klejenia specjalnych grzybków o odpowiednio dobranym kształcie i wielkości w zależności od uszkodzenia. Grzybki przykleja się przy użyciu termotopliwego kleju. Po zastygnięciu wyciąga się blachę za pomocą urządzeń o konstrukcji jedno- lub oburęcznej. Stosując metodę glue pullera, mamy dostęp do 100% powierzchni samochodu, ale w porównaniu do drutów jest to technologia bardziej czasochłonna i w niektórych przypadkach mniej precyzyjna.


Naprawa przy użyciu przyrządów NTools
Od profesjonalisty pracującego z narzędziami PDR wymaga się specyficznych umiejętności oraz predyspozycji. Podstawą jest trening i utrzymywanie wysokiego poziomu wytrenowania, ale pomocny z pewnością będzie dobry wzrok oraz cierpliwość.
Przygotowanie powierzchni w obszarze naprawy
Warto zwrócić uwagę na odpowiednie przygotowanie miejsca pracy. Czynności naprawcze najlepiej wykonywać w odpowiednio zaciemnionym pomieszczeniu oświetlonym światłem sztucznym, jarzeniowym. Przystępując do pracy, pamiętajmy, aby naprawiana powierzchnia była czysta, wolna od zarysowań i zmatowień. Można, a przy naprawach elementów aluminiowych zaleca się podgrzać do 70°C, a następnie schłodzić naprawiany obszar. W tym celu najlepiej wykorzystać opalarkę i ściereczkę nasączoną zimną wodą. Zabiegi służą do zgubienia pamięci plastycznej materiału.

Posługiwanie się odbiciem światła (rys. 1)
Warunkiem koniecznym dla powodzenia naprawy jest zastosowanie odbicia światła w obszarze uszkodzenia wytworzonego przez lampy dedykowane do tej technologii. Pozwala ono na prawidłową interpretację i ocenę obrazu naprawianego defektu. Umożliwia podjęcie optymalnego toku naprawy.

Ustawienie lampy
Lampę ustawiamy zawsze równolegle do prostowanej powierzchni i równolegle do linii oczu operatora (rys. 2).

Przyrządy

Przyrządy wykonane są ze stali nierdzewnej, o odpowiedniej dla przeznaczenia twardości i wytrzymałości. Przyrządy dzielą się na cztery podstawowe grupy:
- do pracy w miejscach, gdzie nie ma wzmocnień,
- do pracy na uszkodzeniu na wzmocnieniu, w którym jest otwór technologiczny umożliwiający dostanie się do środka,
- druty typu płetwa – ułatwiające naprawę uszkodzeń na wzmocnieniu, do którego nie ma dojścia poprzez otwór technologiczny,
- do pracy na pionowych powierzchniach.

W ramach każdej grupy mamy przyrządy o różnych końcówkach, długościach czy sprężystości, wszystko po to, aby zapewnić użytkownikowi komfort i precyzję wykonywania prowadzonych prac.
Osobom, które po zapoznaniu się z tekstem zechcą poszerzać swoje umiejętności z technologii napraw PDR, rekomenduje się udział w profesjonalnym szkoleniu organizowanym przez NTools, producenta drutów PDR i systemów glue puller. Zachęcamy ponadto do lektury kolejnego odcinka Akademii NTools, w którym szerzej opiszemy naprawę techniką klejową glue puller.

Robert Gromiec

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony