Akumulator to serce każdego systemu Start-Stop, którego niełatwe zadanie polega na zaopatrywaniu w energię elektryczną wszystkich odbiorników w pojeździe nie tylko podczas jazdy (gdy akumulator jest doładowywany przez alternator), ale również podczas licznych rozruchów oraz w czasie postoju pojazdu, gdy silnik jest wyłączony, np. na czerwonym świetle lub w korku. Samochody z technologią Start-Stop wymagają specjalnych akumulatorów. Nieodpowiedni szkodzi nie tylko należytemu funkcjonowaniu systemu Start-Stop i związanemu z nim aspektowi ekologicznemu, ale i redukuje swoją własną żywotność. Jak pokazały testy, konwencjonalny akumulator kwasowo-ołowiowy traci w pojeździe z systemem Start-Stop 7-16% swojej pojemności w ciągu tylko jednego tygodnia.
W ścisłej współpracy z największymi producentami samochodów, takimi jak Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Volvo i VW, firma Johnson Controls opracowała dla systemów Start-Stop zaawansowaną, innowacyjną technologię akumulatorową. Dziś ponad 80% nowych samochodów z systemem Start-Stop jest wyposażonych w akumulatory VARTA.
Na rynku wtórnym Johnson Controls oferuje dwa rodzaje akumulatorów:
1. VARTA START-STOP przeznaczony dla pojazdów ze standardową (podstawową) funkcją Start-Stop.
Wykonany w technologii EFB, przy wyłączonym silniku niezawodnie zaopatruje on w prąd odbiorniki energii i gwarantuje ponowny start silnika w ciągu ułamka sekundy. Ponadto, posiada on dwukrotnie większą wytrzymałość cykliczną w porównaniu z akumulatorem konwencjonalnym i działa bez zarzutu nawet przy głębokim rozładowaniu.
Zasady działania podstawowej funkcji Start Stop w pojazdach
Kiedy kierowca zatrzyma swój samochód, na przykład na czerwonym świetle lub w korku i wyłączy bieg, system wyłącza silnik. Wtedy akumulator staje się jedynym źródłem energii zaopatrującym w nią wszystkie odbiorniki w pojeździe, np. klimatyzacja, radio czy system nawigacyjny.
2. VARTA START-STOP PLUS wykonany w technologii AGM to idealne rozwiązanie dla samochodów, które są wyposażone we wzbogacony system Start-Stop z funkcją hamowania regeneracyjnego i dodatkowymi systemami oszczędzającymi paliwo.
Zasady działania zaawansowanej funkcji Start Stop w pojazdach
Ilekroć technologię Start-Stop stosuje się w połączeniu z innymi dodatkowymi systemami, takimi jak np. odzyskiwanie energii hamowania czy wysokorozwinięty system zarządzania energią, zwiększają się wymogi wobec akumulatora. Wymogom tym sprosta akumulator VARTA Start-Stop Plus wykonany w technologii AGM, która ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania systemów Start-Stop i przyczynia się do maksymalnej redukcji CO2 i zużycia paliwa.
Obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla to jedno z najważniejszych współczesnych wyzwań towarzyszących produkcji samochodów. W 2012 roku wchodzą w życie nowe przepisy Unii Europejskiej, zgodnie z którymi poziom emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych nie będzie mógł przekroczyć 130 g/km. Dużą rolę w ograniczeniu szkodliwej emisji odegrają systemy Start-Stop. Według prognoz przygotowanych przez Johnson Controls Power Solutions, do 2015 roku odsetek produkowanych w Europie pojazdów z systemem Start-Stop wzrośnie do 70%.
Komentarze (0)