Zapalisz. Nawet w największy mróz!
Sezon na akumulatory w pełni. Wielu kierowców do ostatniej chwili zwlekało z wymianą akumulatora. Jak co roku, właśnie teraz obroty w tej branży osiągają rekordowy poziom. Wymiana akumulatora jest teoretycznie czynnością niezwykle prostą. Czy w związku z tym można ją bagatelizować?
Wybór akumulatorów przyprawia o zawrót głowy. Czasy, kiedy były towarem deficytowym to już z pewnością historia. Szeroki wachlarz producentów, niezliczona liczba modeli i oczywiście atrakcyjne promocje. Osoby dysponujące sporą ilością gotówki sięgają po wyroby najdroższych producentów, wybierając najdroższe modele, za którymi idzie najwyższa jakość. Tyle tylko, że nawet najbardziej renomowane firmy atakują obecnie lukratywną klasę “budget”, proponując wyroby “popularne” w atrakcyjnej cenie”. Czy jest zatem sens inwestować w te najdroższe? Gdzie w takim razie leży “złoty środek” i ile powinien czy ile musi kosztować dobry akumulator, który zagwarantuje nam minimum dwa sezony bezstresowej eksploatacji? Bo przecież w końcowym rozrachunku tylko to liczy się przy zakupie akumulatora.
Jakość AD
Akumulatory AD to jedna z ciekawszych propozycji na rynku. Bardzo trudno o produkt, który oferuje podobnie wysoką jakość w tej klasie cenowej. Właśnie z tego względu akumulatory AD należą do grupy najlepiej sprzedających się produktów w gamie AD. Akumulatory AD to wysoki europejski poziom przy zachowaniu rozsądnej polityki cenowej i bezkompromisowych warunków dwuletniej gwarancji. Cechą charakterystyczną dla całej gamy akumulatorów AD jest tzw. technologia wapniowa. Symbol Ca/Ca jaki widnieje na obudowie oznacza, że akumulatory AD podczas przechowywania (do 12 miesięcy) nie wymagają okresowego doładowywania a w czasie eksploatacji czy magazynowania praktycznie nie występuje w nich także zużycie wody. Akumulatory AD zwalniają zatem kierowcę ze żmudnej obsługi akumulatora. Po montażu można po prostu zamknąć maskę i jeździć. To działa!
Czy wiesz, że...
Słaby, zużyty lub źle dopasowany akumulator oprócz problemów z rozruchem może przysporzyć nam wiele poważnych kłopotów? Najmniej kosztownym jest “strajk” wybranych elementów wyposażenia elektrycznego samochodu. Z powodu zbyt niskiego napięcia w instalacji elektrycznej przestaje działać centralny zamek, pojawiają się zaburzenia w pracy alarmu. Ale to nie wszystko. W skrajnych przypadkach dochodzi do rozkodowania komputera sterującego pracą silnika.
Największą groźbę niosą za sobą nieumiejętne próby awaryjnego uruchomienia silnika z pomocą zewnętrznych źródeł prądu lub “na popych” czy przy wykorzystaniu linki holowniczej. W pierwszym przypadku jeden błąd może spowodować trwałe uszkodzenie elektroniki samochodu. W drugim można ... zerwać pasek rozrządu i w ten sposób zdewastować silnik. Niezwykle groźna jest chwila, w której gwałtownie puszczamy sprzęgło, aby silnik zaskoczył. Zazwyczaj się udaje, ale ...
Ceny najwyższej jakości akumulatorów AD do większości popularnych modeli samochodów zawierają się w przedziale od 120 do 300 zł. To niewspółmiernie mała kwota w porównaniu do wydatków na pomoc drogową, wymianę komputera sterującego (ceny używanych rozpoczynają się od 400 zł a kończą gdzieś w okolicach dwóch tysięcy zł). Remont silnika po zerwaniu paska rozrządu kosztuje zwykle nie mniej niż 2,5-3 tysiące złotych. Warto wziąć pod uwagę także aspekt “moralny”. Osoby, które podejmują rozpaczliwe poranne próby rozruchu samochodu stanowią zwykle „wdzięczny” obiekt zainteresowania pieszych i kierowców.
Który wybrać?
Wymiana akumulatora jest czynnością prostą, ale wymaga przestrzegania kilku ważnych zasad. Po pierwsze, ważny jest prawidłowy dobór akumulatora. Zwracamy uwagę na:
- gabaryty,
- ułożenie biegunów,
- rodzaj kołków (pod klemy tradycyjne lub przykręcane),
- napięcie znamionowe (zwykle 12V),
- prąd rozruchu,
- pojemność.
W wielu wypadkach producent samochodu dopuszcza zastosowanie dwóch a nawet trzech rodzajów akumulatorów. Wybierając jeden z nich, nie można kierować się wyłącznie ceną. O końcowej decyzji powinny decydować następujące czynniki:
- wyposażenie elektryczne samochodu (instalacja audio, klimatyzacja, elektryczne sterowniki różnych urządzeń),
- przeznaczenie samochodu (TAXI, zaopatrzenie, akwizycja),
- warunki klimatyczne w jakich eksploatowany jest pojazd (np. w górach).
Tylko wymiana?
Kierowca, który wymienia akumulator na nowy bez uprzedniej kontroli stanu obwodu ładowania popełnia poważny błąd. Ryzykuje tym, że zmarnuje pieniądze, które zainwestował w zakup, bez prawa do reklamacji. Najlepszym rozwiązaniem przy wymianie akumulatora jest zatem skorzystanie z pomocy najbliższego serwisu AD lub innego wykwalifikowanego serwisu, który sprawdzi samochód i pomoże prawidłowo podłączyć oraz zamocować nowy akumulator. Nie wszyscy wiedzą, że niestaranne mocowanie akumulatora również może być przyczyną jego przyśpieszonego zużycia. Wytrzymała konstrukcja akumulatorów AD zapewnia wprawdzie pełną szczelność nawet w sytuacjach awaryjnych, ale ponadnormatywne wstrząsy mogą trwale uszkodzić ich wnętrze.
Uwagi montażowe
Przed odłączeniem starego akumulatora należy upewnić się, czy w danym modelu samochodu nie spowoduje to wykasowania danych z komputera sterującego pracą silnika, ew. nie wprowadzi auta w tryb awaryjny. Tego typu sytuacje zdarzały się głównie w zaawansowanych technicznie limuzynach z lat dziewięćdziesiątych. Przed odłączeniem akumulatora należy rozbroić alarm samochodowy (tryb serwisowy) lub wyłączyć syrenę. Po zamontowaniu nowego akumulatora należy go starannie zamocować oraz prawidłowo założyć klemy i pokryć je preparatem zapobiegającym gromadzeniu się nalotów.
AD radzi:
Aby w pełni wykorzystać potencjał nowego akumulatora, zastosuj się do poniższych wskazówek:
1. Po pierwsze – prawidłowo dobierz akumulator z katalogu AD, uwzględniając wymagania samochodu oraz specyfiki eksploatacji.
2. Po drugie – upewnij się, że obwód ładowania akumulatora w samochodzie jest w dobrym stanie. Jeśli nie – usuń usterki zanim założysz nowy akumulator.
3. Klemy w samochodzie muszą idealnie pasować do kołków nowego akumulatora. Jeśli są zużyte, musisz je wymienić.
4. Starannie zamocuj akumulator. Na nierównościach nie może podskakiwać ani przesuwać się.
AD Polska
Komentarze (0)