Okres zimowy powoduje, że właściciele samochodów mają często problem z uruchomieniem swojego pojazdu. Przyczyną jest najczęściej niesprawy akumulator.
Funkcja akumulatora w pojeździe
W skład instalacji elektrycznej samochodów z silnikami spalinowymi wchodzą dwa źródła prądu elektrycznego: akumulator i alternator (prądnica). Jeżeli instalacje są sprawne, to źródła te pełnią funkcje przemiennie, tzn. nie dostarczają równocześnie energii do obwodów elektrycznych. W chwili rozruchu silnika pobierany jest prąd z akumulatora niezbędny do zasilania rozrusznika oraz układu zapłonowego. Kiedy silnik rozpocznie pracę, funkcję źródła prądu przejmuje na siebie alternator (prądnica), a akumulator staje się jego odbiornikiem, tzn. zaczyna być ładowany prądem wytwarzanym przez alternator (prądnicę).
Akumulator
Akumulator ołowiowy stanowi odwracalne elektrochemiczne źródło prądu. Inaczej mówiąc, można w nim gromadzić i pobierać z niego energię elektryczną, przy czym każda z faz jego pracy jest związana z reakcjami chemicznymi zachodzącymi w jego wnętrzu. Stanowi on zestaw ogniw połączonych ze sobą elektrycznie i zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy.
Montaż w pojeździe
Samochody z alternatorem mają biegun ujemny połączony z masą.
W starszych modelach może być różnie (przed montażem trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu). Należy oczyścić klemy i podstawę mocowania akumulatora. Akumulator powinien być trwale zamocowany. Zawsze należy najpierw podłączać przewód plusowy, potem minusowy (masę). W ten sposób unikniemy zwarcia akumulatora podczas korzystania z narzędzi, a to mogłoby spowodować duże szkody. Nie można używać zbyt “topornych” narzędzi. Po zamontowaniu, powstałe połączenie końcówek biegunowych z klemami można posmarować czystą obojętną wazeliną lub przeznaczonym do tego celu smarem.
Konserwacja
Akumulator jest ważnym elementem systemu elektrycznego w samochodzie. Normalnie system sam utrzymuje akumulator w stanie naładowanym. Przy częstych krótkich trasach pojazdu i dużym zużyciu prądu, może być konieczne doładowanie dodatkowe, szczególnie w zimnych porach roku. Poziom elektrolitu w akumulatorze należy uzupełniać wyłącznie destylowaną lub chemicznie oczyszczoną wodą. Nigdy nie należy używać kwasów ani żadnych specjalnych substancji. Jeżeli stosunkowo nowy akumulator wymaga częstego uzupełniania poziomu to znak, że jest przeładowywany. W takim przypadku układ ładowania musi zostać poddany kontroli, a ewentualna usterka usunięta. Nie należy stosować chemicznych lub innych środków aktywujących, które obiecują “cudowne” zmiany w starych (zużytych) akumulatorach.
Kontrola
Jeżeli istnieje podejrzenie, że akumulator nie funkcjonuje zadawalająco, to powinien być sprawdzony. Najlepszym i najprostszym przyrządem do sprawdzania akumulatora (jego stanu naładowania) jest areometr. Pomiar gęstości elektrolitu w każdym ogniwie z reguły jest decydujący w odniesieniu do dalszego użytkowania akumulatora. Jeżeli akumulator jest rozładowany, to musi zostać naładowany, zanim zostanie poddany dalszej kontroli. Jeżeli stosunkowo nowy akumulator jest rozładowany, ale w pojeździe jest wiele odbiorników i ma duże zużycie prądu albo jeżeli zimą niewiele jeździ, akumulator będzie wymagał doładowywania zewnętrznym prostownikiem. Ważne jest, aby regulator napięcia alternatora działał zadowalająco. Przy niskiej gęstości elektrolitu, ale równej we wszystkich ogniwach, najbardziej prawdopodobną przyczyną jest niedoładowanie akumulatora. Natomiast, jeżeli nie znajdujemy żadnego rozsądnego wyjaśnienia, dlaczego akumulator jest rozładowany, przyczyn należy szukać poza akumulatorem. Nie możemy tutaj skupiać się na samym sposobie postępowania podczas kontroli alternatora i rozrusznika. Konieczna jest naprawa w autoryzowanym serwisie naprawczym. Wiele osób twierdzi, że aby przekonać czy alternator ładuje w dostatecznym stopniu, wystarczy tylko obserwować poziom świecenia reflektorów. Nie jest to jednak żadna gwarancja dostatecznej wydajności układu ładowania. Dlatego należy regularnie sprawdzać napięcie ładowania, które w pojeździe mierzone na zaciskach akumulatora powinno wynosić 14,0 – 14,4 V przy +25oC. Większość z nas zauważyła, że zdolność rozruchowa akumulatora spada w niskich temperaturach. Wpływ ujemnych temperatur na zdolność rozruchową przedstawia tabela. Przyczyną jest to, że wewnętrzny opór rośnie, a reakcje chemiczne przebiegają wolniej. Równocześnie ze spadkiem wydajności akumulatora wzrastają wymagania silnika w porze zimowej, ponieważ olej silnikowy w niższych temperaturach jest bardziej zagęszczony. Łatwo zrozumieć, dlaczego występują problemy z rozruchem silnika przy niskich temperaturach. Stąd bardzo ważne jest, aby akumulator był w pełni naładowany. Jeżeli akumulator jest pozostawiony w bezczynności w samochodzie, nastąpi samowyładowanie. Samowyładowanie zmienia się w zależności od temperatury i wieku akumulatora, wzrasta ze spadkiem temperatur i wzrostem wieku akumulatora. Dodatkowo oprócz samowyładowania, bardzo często różnego rodzaju wyposażenie pobiera energię z akumulatora.
Całkowicie naładowany akumulator pod obciążeniem
- w temp. + 25oC posiada 100% zdolności rozruchowej
- w temp. 0oC posiada 65% zdolności rozruchowej
- w temp. – 18oC posiada 40% zdolności rozruchowej
Funkcja akumulatora w pojeździe
W skład instalacji elektrycznej samochodów z silnikami spalinowymi wchodzą dwa źródła prądu elektrycznego: akumulator i alternator (prądnica). Jeżeli instalacje są sprawne, to źródła te pełnią funkcje przemiennie, tzn. nie dostarczają równocześnie energii do obwodów elektrycznych. W chwili rozruchu silnika pobierany jest prąd z akumulatora niezbędny do zasilania rozrusznika oraz układu zapłonowego. Kiedy silnik rozpocznie pracę, funkcję źródła prądu przejmuje na siebie alternator (prądnica), a akumulator staje się jego odbiornikiem, tzn. zaczyna być ładowany prądem wytwarzanym przez alternator (prądnicę).
Akumulator
Akumulator ołowiowy stanowi odwracalne elektrochemiczne źródło prądu. Inaczej mówiąc, można w nim gromadzić i pobierać z niego energię elektryczną, przy czym każda z faz jego pracy jest związana z reakcjami chemicznymi zachodzącymi w jego wnętrzu. Stanowi on zestaw ogniw połączonych ze sobą elektrycznie i zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy.
Montaż w pojeździe
Samochody z alternatorem mają biegun ujemny połączony z masą.
W starszych modelach może być różnie (przed montażem trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu). Należy oczyścić klemy i podstawę mocowania akumulatora. Akumulator powinien być trwale zamocowany. Zawsze należy najpierw podłączać przewód plusowy, potem minusowy (masę). W ten sposób unikniemy zwarcia akumulatora podczas korzystania z narzędzi, a to mogłoby spowodować duże szkody. Nie można używać zbyt “topornych” narzędzi. Po zamontowaniu, powstałe połączenie końcówek biegunowych z klemami można posmarować czystą obojętną wazeliną lub przeznaczonym do tego celu smarem.
Konserwacja
Akumulator jest ważnym elementem systemu elektrycznego w samochodzie. Normalnie system sam utrzymuje akumulator w stanie naładowanym. Przy częstych krótkich trasach pojazdu i dużym zużyciu prądu, może być konieczne doładowanie dodatkowe, szczególnie w zimnych porach roku. Poziom elektrolitu w akumulatorze należy uzupełniać wyłącznie destylowaną lub chemicznie oczyszczoną wodą. Nigdy nie należy używać kwasów ani żadnych specjalnych substancji. Jeżeli stosunkowo nowy akumulator wymaga częstego uzupełniania poziomu to znak, że jest przeładowywany. W takim przypadku układ ładowania musi zostać poddany kontroli, a ewentualna usterka usunięta. Nie należy stosować chemicznych lub innych środków aktywujących, które obiecują “cudowne” zmiany w starych (zużytych) akumulatorach.
Kontrola
Jeżeli istnieje podejrzenie, że akumulator nie funkcjonuje zadawalająco, to powinien być sprawdzony. Najlepszym i najprostszym przyrządem do sprawdzania akumulatora (jego stanu naładowania) jest areometr. Pomiar gęstości elektrolitu w każdym ogniwie z reguły jest decydujący w odniesieniu do dalszego użytkowania akumulatora. Jeżeli akumulator jest rozładowany, to musi zostać naładowany, zanim zostanie poddany dalszej kontroli. Jeżeli stosunkowo nowy akumulator jest rozładowany, ale w pojeździe jest wiele odbiorników i ma duże zużycie prądu albo jeżeli zimą niewiele jeździ, akumulator będzie wymagał doładowywania zewnętrznym prostownikiem. Ważne jest, aby regulator napięcia alternatora działał zadowalająco. Przy niskiej gęstości elektrolitu, ale równej we wszystkich ogniwach, najbardziej prawdopodobną przyczyną jest niedoładowanie akumulatora. Natomiast, jeżeli nie znajdujemy żadnego rozsądnego wyjaśnienia, dlaczego akumulator jest rozładowany, przyczyn należy szukać poza akumulatorem. Nie możemy tutaj skupiać się na samym sposobie postępowania podczas kontroli alternatora i rozrusznika. Konieczna jest naprawa w autoryzowanym serwisie naprawczym. Wiele osób twierdzi, że aby przekonać czy alternator ładuje w dostatecznym stopniu, wystarczy tylko obserwować poziom świecenia reflektorów. Nie jest to jednak żadna gwarancja dostatecznej wydajności układu ładowania. Dlatego należy regularnie sprawdzać napięcie ładowania, które w pojeździe mierzone na zaciskach akumulatora powinno wynosić 14,0 – 14,4 V przy +25oC. Większość z nas zauważyła, że zdolność rozruchowa akumulatora spada w niskich temperaturach. Wpływ ujemnych temperatur na zdolność rozruchową przedstawia tabela. Przyczyną jest to, że wewnętrzny opór rośnie, a reakcje chemiczne przebiegają wolniej. Równocześnie ze spadkiem wydajności akumulatora wzrastają wymagania silnika w porze zimowej, ponieważ olej silnikowy w niższych temperaturach jest bardziej zagęszczony. Łatwo zrozumieć, dlaczego występują problemy z rozruchem silnika przy niskich temperaturach. Stąd bardzo ważne jest, aby akumulator był w pełni naładowany. Jeżeli akumulator jest pozostawiony w bezczynności w samochodzie, nastąpi samowyładowanie. Samowyładowanie zmienia się w zależności od temperatury i wieku akumulatora, wzrasta ze spadkiem temperatur i wzrostem wieku akumulatora. Dodatkowo oprócz samowyładowania, bardzo często różnego rodzaju wyposażenie pobiera energię z akumulatora.
Całkowicie naładowany akumulator pod obciążeniem
- w temp. + 25oC posiada 100% zdolności rozruchowej
- w temp. 0oC posiada 65% zdolności rozruchowej
- w temp. – 18oC posiada 40% zdolności rozruchowej
Komentarze (0)