Części i regeneracja

ponad rok temu  12.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Alternator i rozrusznik w pojazdach hybrydowych

Samochody z hybrydowymi układami napędowymi pojawiły się już na początku XX wieku jako pojazdy koncepcyjne, stanowiły wówczas zapowiedź dużego skoku technologicznego branży motoryzacyjnej. Dziś oferta aut hybrydowych jest bardzo szeroka. Ich silniki różnią się m.in. w kwestii posiadania oraz roli alternatorów i rozruszników.

Motoryzacja rozwija się bardzo dynamicznie. Ewoluują napędy pojazdów osobowych i użytkowych. Mechanicy muszą poszerzać wiedzę i inwestować w wyposażenie warsztatów, aby obsługiwać coraz większą liczbę samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym.
Wybór pojazdów hybrydowych jest bardzo duży. Od mniej zaawansowanych po bardziej skomplikowane, w których to użytkownik decyduje, jaki napęd wybiera – elektryczny czy spalinowy. Zmienia się także funkcjonowanie alternatora i rozrusznika w takim silniku.

Hybrydy mikro, łagodne i pełne
Możemy wyróżnić kilka pojazdów hybrydowych pod względem „zaawansowania”:

  • mikrohybrydy (ang. micro hybrid) – silnik elektryczny działa jak rozrusznik lub alternator, nie napędza bezpośrednio samochodu,
  • łagodne hybrydy (ang. mild hybrid) – silnik elektryczny wspomaga spalinowy, np. w czasie procesu przyspieszania,
  • pełne hybrydy (ang. full hybrid) – silnik elektryczny wspomaga motor, może jednak także samodzielnie wprawiać auto w ruch.

Hybrydy szeregowe, równoległe i mieszane
Ze względu na połączenie jednostki spalinowej i elektrycznej wyróżniamy hybrydy:

  • szeregowe – silnik spalinowy ma niewielką moc, a jego zadaniem jest wyłącznie wspieranie generatora (czyli właśnie alternatora połączonego z rozrusznikiem),
  • równoległe – silnik elektryczny pomaga spalinowemu. Silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami. Układ może mieć jedno lub dwa sprzęgła i rozdzielone osie,
  • mieszane – połączenie opisanych napędów.

Układ rozrusznik-alternator
– Pojazdy hybrydowe mają zintegrowane układy rozrusznik-alternator (ang. Integrated Starter Alternator – ISA). Do ich funkcji należy m.in. odzyskiwanie energii podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), realizacja roli systemu start-stop czy wspomaganie pracy silnika głównego przy ruszaniu, zwiększaniu mocy i przyspieszaniu – wyjaśnia Leszek Moritz, inżynier produkcji w AS-PL Sp. z o.o. – Układ ten pozwala także na zasilenie dodatkowych urządzeń, jak elektryczne wspomaganie kierownicy i klimatyzacja. Najnowsze zintegrowane alternatoro-rozruszniki i-StARS sterowane są cyfrowo za pomocą protokołów komunikacyjnych typu LIN i BSS.
Zastosowanie napędów hybrydowych pokazuje, jak daleko technologicznie zaszliśmy i jak niewiele potrzeba, aby jednostki spalinowe zostały całkowicie zastąpione elektrycznymi. W tej kwestii trwa dalszy rozwój technologii, mający na celu m.in. zwiększenie szybkości ładowania czy wydłużenie dystansu przejechanego na jednym ładowaniu. Powiększeniu ulega także infrastruktura, bogata w źródła prądu ze swobodnym dostępem.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony