Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Amortyzatory (2)
W poniższej publikacji przedstawimy budowę i działanie amortyzatorów dwururowych

Amortyzatory dwururowe – budowa i działanie

Budowa
Amortyzatory dwururowe mają dwie komory napełnione olejem: komorę roboczą, w której poruszają się tłok i tłoczysko, oraz komorę wyrównawczą. Komora wyrównawcza znajduje się między cylindrem roboczym a rurą zewnętrzną i wypełniona jest w 2/3 olejem i w 1/3 powietrzem lub gazem. Dzięki temu amortyzatory dwururowe są krótsze od jednorurowych amortyzatorów gazowych. Amortyzatory dwururowe mogą być również amortyzatorami gazowymi, przy czym ciśnienie wewnętrzne wynosi wtedy 6-8 barów. Taki amortyzator ma podobne zalety jak amortyzator jednorurowy. Zawory tłumiące – zawór denny i tłokowy – składają się z systemu podkładek sprężystych i korpusów zaworowych z otworami tłumiącymi. Tłoczysko, prowadnica i uszczelka są, podobnie jak w amortyzatorach jednorurowych, elementami wysoce precyzyjnymi. Charakterystyki tłumienia dobrane są indywidualnie dla każdego pojazdu, tzn. odpowiednio do jego masy, konstrukcji osi i sprężyn zawieszenia.

Ściskanie
Drgania pojazdu powodują ściśnięcie amortyzatorów. Zawór denny określa przy tym tłumienie. Olej wypierany przez wsuwające się tłoczysko przepływa do komory wyrównawczej, przy czym zawór denny stawia opór temu przepływowi, wyhamowując ruch. Zawór tłokowy jest otwarty. W tym stanie pracuje jako zawór zwrotny.

Rozciąganie
Drgania pojazdu powodują rozciągnięcie amortyzatorów. W tym przypadku tłumienie przejmuje zawór tłokowy. Zawór tłokowy stawia opór olejowi przepływającemu z komory nad tłokiem w dół. Ruch tłoka w górę zostaje wyhamowany. Olej potrzebny znów w komorze roboczej może swobodnie napływać z komory wyrównawczej przez otwarty zawór zwrotny w zaworze dennym.

Działanie
Zawory tłumiące dobrane są tak, aby siła tłumienia dostosowywała się samoczynnie do prędkości ruchu tłoka: im szybciej tłok się porusza, tym większa jest też wytwarzana siła tłumienia.

Tłumienie adaptacyjne zależne od obciążenia i skoku
Technologia adaptacyjna stosowana jest w pojazdach, w których przewiduje się różne rodzaje obciążeń, i w których trudno jest określić optymalny zakres komfortu. Takie tłumienie dwustopniowe realizowane jest poprzez rowek sterujący w cylindrze roboczym amortyzatora. Rowek sterujący wyżłobiony jest mechanicznie w cylindrze roboczym. W zależności od pozycji i skoku zaworu tłokowego część oleju przepływa przez rowek (obejście hydrauliczne), co zmniejsza siłę tłumienia.

Na podstawie materiałów ZF

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony