Nowości produktowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Analiza awarii pompy paliwowej Delphi
Uszkodzona część z reguły opowiada całą historię jej awarii. Weźmy np. pompy paliwowe. Uległy awarii, ale nie w wyniku nieprawidłowego testowania. Wszystkie testy zostały przeprowadzone prawidłowo i dostarczyły właściwych danych pozwalających przeprowadzić naprawę. Można było jednak dowiedzieć się więcej. ale zużyły się, czy awaria nastąpiła z innego powodu? Bez odpowiedzi na takie pytania, prawidłowe zdiagnozowanie problemu to kwestia przypadku, a tym samym większe ryzyko przyszłych problemów zarówno dla warsztatu,jak i dla klienta. W uszkodzonych modułach paliwowych należy zawsze przeprowadzać analizę uszkodzonej części poprzez jej uważne oględziny i częściowy demontaż.

Kroki pozwalające uniknąć powrotu klienta z tą samą usterką

Pierwszy punkt kontrolny
Dokładnie zbadaj połączenia elektryczne, szukając oznak przegrzania styków, zwłaszcza tych doprowadzających zasilanie do pompy paliwowej wewnątrz modułu. Zwęglone styki łatwo zauważyć, ale połączenia wyglądające na nienaruszone należy również dokładnie zbadać pod kątem stopienia lub pojawienia się pęcherzyków przy stykach elektrycznych.

Stopienie jest oznaką przegrzewania się spowodowane słabym stykiem elektrycznym, którego przyczyną jest uszkodzenie złączy okablowania pojazdu. W przypadku wystąpienia tego rodzaju uszkodzeń, nieprawidłowa praca pompy jest wynikiem właśnie wadliwego połączenia elektrycznego. Wadliwe złącze elektryczne należy wymienić, w przeciwnym wypadku awarie będą się powtarzać.

Drugi punkt kontrolny
Zbadaj zewnętrzny filtr modułu paliwa pod kątem śladów zanieczyszczeń i/lub rdzy. Jakiekolwiek zanieczyszczenia w filtrze oznaczają konieczność sprawdzenia zbiornika paliwa. W zależności od wyników, należy oczyścić lub wymienić zbiornik paliwa.

Ważne jest poznanie w jaki sposób zanieczyszczenia dostały się do zbiornika, po to, by można było zapobiec powtórnemu wystąpieniu tej awarii w przyszłości. Jedną z możliwych dróg dostania się zanieczyszczeń do zbiornika należy szukać np. w systemie odpowietrzania zbiornika. Jeśli znalezione zanieczyszczenia zostały wpompowane z paliwem lub celowo dodane do zbiornika, należy zmienić dostawcę paliwa lub zamontować w pojeździe zamykaną pokrywę wlewu paliwa.

Trzeci punkt kontrolny
Wizualnie oceń obudowę pompy i filtr wewnętrzny modułu paliwa. W zależności od konstrukcji modułu, stan obudowy pompy może być widoczny przez otwór w konstrukcji modułu. W przeciwnym wypadku może być konieczne zdemontowanie modułu paliwa w celu odsłonięcia obudowy pompy. Ważne jest dokładne obejrzenie zanieczyszczeń, które zebrały się w obudowie i na filtrze wewnętrznym pompy. Zanieczyszczenia trafiające do wnętrza obudowy pompy są tam zatrzymywane na zawsze, więc element ten zawiera całą historię zanieczyszczeń modułu paliwa.

Analiza rzeczywistych awarii

13855 left

Na zdjęciach pokazane są przypadki uszkodzonych modułów. Ponieważ istniejącego problemu nie rozpoznano w czasie początkowej diagnozy, powodował on powtórne awarie. Dokładniejsza inspekcja pozwoliłaby przeprowadzić wszystkie wymagane naprawy. A co ważniejsze, pozwoliłaby uniknąć powrotu klienta z tą samą usterką.

 

 

13856 left



W przedmiotowym pojeździe zamontowano trzy moduły paliwa w ciągu pięciu tygodni. Po każdej wymianie ponownie dochodziło do sytuacji, gdy pojazd nie dawał się uruchomić. Czasami uderzenie w dno zbiornika paliwa pozwalało uruchomić silnik.

 

 

13857 left


Zbadanie wszystkich modułów wykazało, że ulegały one awarii z powodu wadliwego złącza elektrycznego, które nie było wymieniane w żadnej z napraw.

Wszystkie trzy moduły zostały uszkodzone przez spalony styk masy pompy paliwowej. Chociaż uszkodzenie nie było rozległe, wystarczało do spowodowania powtarzających się usterek.

 


Zardzewiałe przewody paliwowe przyczyną zanieczyszczeń
Zużyły się, czy awaria nastąpiła z innego powodu? Bez odpowiedzi na takie pytania, prawidłowe zdiagnozowanie problemu to kwestia przypadku.

W pojeździe zamontowano dwa moduły paliwowe w ciągu tygodnia. Problemem była głośna praca i nieprawidłowe ciśnienie paliwa. Badanie obydwu modułów wykazało, że powodem awarii było silne zanieczyszczenie rdzą obudowy pompy i wewnętrznego filtra modułu paliwowego. Zewnętrzne filtry wykazywały pewne odbarwienia, ale osadziło się w nich dużo mniej rdzy. Przyczyną był przerdzewiały przewód paliwowy.

Nie znaleziono znacznych ilości rdzy ani innych zanieczyszczeń w zbiorniku paliwa, ponieważ źródłem zanieczyszczeń był metalowy przewód powrotny. Rdza była przenoszona bezpośrednio do obudowy pompy paliwowej, ponieważ przewód powrotny w tym pojeździe doprowadzał paliwo bezpośrednio do niej, a nie do zbiornika paliwa. Po osadzeniu się rdzy nie dało się jej już usunąć. Filtr paliwa nie był w stanie wyłapać tej rdzy, ponieważ tworzyła się w przewodzie powrotnym, już za filtrem.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony