![Analiza dużych zbiorów danych](https://warsztat.pl/img/artykuly/77231_analiza-duzych-zbiorow-danych_1.jpg?dta=1701039600)
Kierowcy oczekują szybkich reakcji i komunikacji oraz łatwego dostępu do informacji, najlepiej oczywiście przez całą dobę – to stąd popularność wirtualnych asystentów rozlicznych aplikacji
Jedną z najważniejszych zalet sztucznej inteligencji jest zdolność do analizowania ogromnych pakietów danych i generowania prognoz. To sprawia, że firmy mogą przewidywać zachowania i preferencje klientów, a także identyfikować potencjalne problemy, zanim się one pojawią.
Dane to paliwo XXI wieku, a analiza danych to silnik dla tych danych. Nie inaczej niedawno wyraził swój optymizm względem cyfrowej rewolucji Peter Sondergaard z firmy Gartner, która jest globalnym przedsiębiorstwem analityczno-badawczym wyspecjalizowanym w zagadnieniach strategicznego wykorzystania technologii oraz zarządzania nimi. Możliwości przewidywania zachowań i potrzeb klienta noszą nazwę analityki predyktywnej. A to nie tylko jego zdaniem stanie się podstawą hiperpersonalizacji wielu usług oraz tworzenia treści marketingowych (tekstowych i graficznych).
Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką. Swoje czujniki mają liczne podzespoły, m.in. poduszki powietrzne, układ wspomagania kierownicy, skrzynia biegów, silnik, klimatyzacja. To niezwykle złożone systemy, których naprawa i konserwacja wiąże się z wysokimi wymogami wobec producentów części, dystrybutorów i warsztatów, a także w stosunku do firm zarządzających flotami samochodów, firm leasingowych i towarzystw ubezpieczeniowych. Konieczny jest stały dostęp do szczegółowych danych pojazdów i produktów, jak również do informacji dotyczących napraw oraz konserwacji. Im lepiej zorganizowane są procesy toczące się między partnerami, tym wyższy jest poziom obsługi klientów końcowych.
Taki pogląd jest o tyle uzasadniony, że już dziś większość codziennych czynności możemy wykonać za pomocą telefonu czy aplikacji mobilnej. Klient warsztatu jest w stanie przełączać się między aplikacjami do robienia przelewów, zakupów czy śledzenia przesyłek. Nieustannie porównuje przy tym doświadczenia z firmami. I dlatego przyszłość to dostarczanie spersonalizowanych treści i ofert, co może znacznie podnieść skuteczność kampanii marketingowych i zachęcać klientów do większych zakupów lub ich powtórzenia.
Z diagnostycznego interfejsu OBD2 korzystają także miłośnicy motoryzacji. To stąd popularne aplikacje na telefon, które prócz programu do diagnostyki służą jako dziennik samochodu, pilnując kosztów, terminów dla OC czy badania technicznego
Czerpiąc dane z czujników
Bez wątpienia Covid-19 zmienił sposób działania świata, w tym komunikację, biznes i funkcjonowanie firm motoryzacyjnych, które przeniosły się do internetu. W ślad za tym poszło udostępnianie ekranów komputerów, plików, a też usługi w chmurze i komunikacja głosowa.
Złącze OBD2 pozwala w sposób prosty i ekonomiczny znaleźć oraz wyeliminować błędy podzespołów auta. Z diagnostycznego interfejsu OBD2 korzystają także miłośnicy motoryzacji i zwolennicy prac typu DIY (zrób to sam). Generatywna sztuczna inteligencja (GSI), w tym jej pierwszy powszechnie znany przedstawiciel – ChatGPT, to technologia pozwalająca m.in. na tworzenie kontekstowych, spójnych odpowiedzi na różne pytania i zgłoszenia. Na podstawie przesłanych danych generatywna sztuczna inteligencja jest w stanie m.in. podsumowywać treści, analizować dostarczone materiały, odpowiadać na pytania czy wspierać użytkowników jako wirtualny asystent.
Towarzystwa ubezpieczeniowe już dawno zauważyły potencjał najnowszych technologii. PZU, niekwestionowany lider rynku ubezpieczeń w Polsce i największy konglomerat finansowy w Europie Środkowo-Wschodniej, stworzył zespół GPT Lab, którego głównym zadaniem jest zbieranie, analizowanie i opracowywanie pomysłów na wykorzystanie potencjału generatywnej sztucznej inteligencji, przygotowanie bezpiecznych sposobów jej testowania oraz realizacja pierwszych pilotażowych rozwiązań opartych na tej technologii. „Raport Customer Experience – epoka nowych doświadczeń” to już trzeci raport o doświadczeniach klienta przygotowany przez PZU, który dostarcza ciekawych spostrzeżeń w kontekście popularyzacji cyfrowych narzędzi.
Z najnowszych danych PZU wynika, że mimo że dopiero poznajemy możliwości sztucznej inteligencji, w tym ChatGPT, to już cieszą się one akceptacją ponad 30% konsumentów, a największymi entuzjastami są młodzi. Ponad 50% klientów w wieku od 18 do 24 lat akceptuje wykorzystywanie tej technologii w relacjach marka – klient.
Klienci oczekują wciągających, angażujących doświadczeń i naturalnych, płynnych interakcji z firmami. Od spersonalizowanej oferty przez bezproblemową obsługę za pośrednictwem różnych kanałów po spójność komunikacji marki z ich własną wizją świata, ułatwia także zarządzanie relacjami z klientami przez systemy CRM i usprawnia wewnętrzną pracę w organizacji.
Zamiast ręcznie wprowadzać dane, można skorzystać z mechanizmów automatyzacji, co pozwala zmniejszyć liczbę błędów i skrócić czas reakcji. To o tyle istotne, że ubiegły rok był rekordowy pod względem inwestycji funduszy venture capital w start-upy zajmujące się generatywną sztuczną inteligencją. Według analizy International Data Corporation całkowita, globalna wartość rynku sztucznej inteligencji w zeszłym roku wyniosła blisko 120 mld dolarów i ma wzrosnąć do 300 miliardów w 2026 r.
Odpowiednio skonfigurowane i wykorzystywane narzędzia są prawdziwą kopalnią wiedzy o twoim biznesie online i jego klientach. A czego dziś oczekują klienci od np. warsztatów? Hiperpersonalizacja to trend, który nie powinien ujść uwadze menedżerów punktów zorientowanych na sprzedaż usług.
Komentarze (0)