Wraz z rozwojem motoryzacji wymagania stawiane projektowanym pojazdom stają się coraz bardziej wygórowane.
Priorytetem stają się normy dotyczące bezpieczeństwa i ekologii, które wyznaczają kierunki rozwoju nowoczesnych samochodów. Wymagania stawiane przez ekologów zmuszają konstruktorów do projektowania aut emitujących minimalne ilości substancji
szkodliwych do środowiska naturalnego.
Eksploatacja samochodu emitującego spaliny z nadmierną ilością substancji szkodliwych jest w Polsce niedozwolona, a od pewnego czasu przepis ten jest coraz bardziej rygorystycznie przestrzegany. Wymusza to na kierowcach utrzymywanie pojazdów w nienagannym stanie. Niestety, większość awarii związanych z eksploatacją samochodu dotyczy układów redukujących emisję szkodliwych substancji i mimo że usterki te nie powodują unieruchomienia pojazdu, zmuszają właściciela do odwiedzenia serwisu. Z punktu widzenia warsztatu samochodowego istotne jest szybkie i trafne postawienie diagnozy. W codziennej obsłudze samochodów napędzanych silnikami o zapłonie iskrowym najszybszym sposobem oceny stanu technicznego jednostki napędowej jest wykonanie analizy spalin.
Analizator spalin to urządzenie, które jeszcze jakiś czas temu było niezbędym przyrządem pomocnym w naprawie starszej generacji samochodów wyposażonych w mechaniczny wtrysk paliwa lub gaźnik. Umożliwiało ono precyzyjne zestrojenie układu zasilania silnika, co zapewnia jego bezproblemową eksploatację. Zaawansowane układy wtrysku paliwa pracujące w układzie zamkniętym i wyposażone w system samodiagnozy spowodowały, że analizator spalin zaczął się wydawać zbędnym urządzeniem w warsztacie. Ponieważ w układach tych mieszanka paliwowo-powietrzna jest stale korygowana przez sterownik silnika tak, aby uzyskać optymalny skład spalin, nie dają one możliwości wprowadzania korekcji ich składu. Nie oznacza to jednak, że analizatory spalin są niepotrzebne. Wręcz przeciwnie – nowoczesne przyrządy dają diagnoście duże możliwości, pozwalają np. na pomiar większej ilości gazów wchodzących w skład spalin wydechowych, pomagają również w szybki sposób określić, czy proces spalania w silniku przebiega we właściwy sposób.
Dzisiejszym standardem jest możliwość pomiaru stężenia takich składników spalin, jak: tlenek węgla, dwutlenek węgla, tlen, węglowodory oraz tlenki azotu. Większość analizatorów podaje ponadto obliczeniową wartość współczynnika lambda. Współczesne przyrządy posiadają także możliwość podłączenia dodatkowych sond umożliwiających pomiar prędkości obrotowej silnika oraz temperatury oleju silnikowego. Obliczenia te, na ogół przeprowadzane w przypadku pomiaru obrotów silnika, są możliwe za pomocą cęg indukcyjnych zakładanych na przewód zapłonowy lub przewodu podłączanego do zacisku “1” cewki zapłonowej.
Temperatura silnika jest natomiast mierzona za pomocą sondy wkładanej w miejsce wyjętego bagnetu służącego do pomiaru stanu oleju. Dodatkowe sondy wraz z wbudowaną drukarką umożliwiają wykonanie oraz wydrukowanie testu silnika w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika. Wśród dostępnych na rynku urządzeń na uwagę zasługują analizatory Boscha. Producent proponuje zarówno przenośne analizatory spalin typu ETT, jak i stacjonarne typu BEA 250. W ofercie dostępne się także dymomierze BEA 150 oraz zestawy kompleksowe BEA 350, łączące w sobie funkcje analizatora i dymomierza, w których wykorzystana jest najnowsza technologia pomiaru prędkości obrotowej. Urządzenia BEA można w zależności od potrzeb modułowo rozbudowywać, dodatkowo mają one możliwość diagnozy EOBD, co znacząco rozszerza zakres pomiarów. Jeżeli zależy nam na otrzymaniu miarodajnych wyników, przed przystąpieniem do badania powinniśmy zadbać o to, aby silnik osiągnął temperaturę swojej normalnej pracy, a układ wydechowy był szczelny. Po zakończeniu badania i uzyskaniu pokaźnego zbioru danych mechanik może określić, czy reakcje zachodzące w silniku przebiegają w prawidłowy sposób, a odpowiednia interpretacja wyników pozwala zaś na dużo szybsze zlokalizowanie ewentualnych niesprawności. Na podstawie przeprowadzonej analizy składu spalin jesteśmy w stanie określić kondycję jednostki napędowej. Zależności pomiędzy stężeniem poszczególnych gazów składowych spalin dają nam wiele cennych informacji. W szybki sposób możemy ocenić działanie katalizatora, stan układu zasilania i układu zapłonowego. Analizator spalin jest więc bardzo istotnym elementem wyposażenia stanowiska diagnostycznego w nowoczesnym warsztacie, a praca z tym urządzeniem w znaczny sposób ułatwia naprawę samochodów.
inż. Łukasz Dąbrowa
Priorytetem stają się normy dotyczące bezpieczeństwa i ekologii, które wyznaczają kierunki rozwoju nowoczesnych samochodów. Wymagania stawiane przez ekologów zmuszają konstruktorów do projektowania aut emitujących minimalne ilości substancji
szkodliwych do środowiska naturalnego.
Eksploatacja samochodu emitującego spaliny z nadmierną ilością substancji szkodliwych jest w Polsce niedozwolona, a od pewnego czasu przepis ten jest coraz bardziej rygorystycznie przestrzegany. Wymusza to na kierowcach utrzymywanie pojazdów w nienagannym stanie. Niestety, większość awarii związanych z eksploatacją samochodu dotyczy układów redukujących emisję szkodliwych substancji i mimo że usterki te nie powodują unieruchomienia pojazdu, zmuszają właściciela do odwiedzenia serwisu. Z punktu widzenia warsztatu samochodowego istotne jest szybkie i trafne postawienie diagnozy. W codziennej obsłudze samochodów napędzanych silnikami o zapłonie iskrowym najszybszym sposobem oceny stanu technicznego jednostki napędowej jest wykonanie analizy spalin.
Analizator spalin to urządzenie, które jeszcze jakiś czas temu było niezbędym przyrządem pomocnym w naprawie starszej generacji samochodów wyposażonych w mechaniczny wtrysk paliwa lub gaźnik. Umożliwiało ono precyzyjne zestrojenie układu zasilania silnika, co zapewnia jego bezproblemową eksploatację. Zaawansowane układy wtrysku paliwa pracujące w układzie zamkniętym i wyposażone w system samodiagnozy spowodowały, że analizator spalin zaczął się wydawać zbędnym urządzeniem w warsztacie. Ponieważ w układach tych mieszanka paliwowo-powietrzna jest stale korygowana przez sterownik silnika tak, aby uzyskać optymalny skład spalin, nie dają one możliwości wprowadzania korekcji ich składu. Nie oznacza to jednak, że analizatory spalin są niepotrzebne. Wręcz przeciwnie – nowoczesne przyrządy dają diagnoście duże możliwości, pozwalają np. na pomiar większej ilości gazów wchodzących w skład spalin wydechowych, pomagają również w szybki sposób określić, czy proces spalania w silniku przebiega we właściwy sposób.
Dzisiejszym standardem jest możliwość pomiaru stężenia takich składników spalin, jak: tlenek węgla, dwutlenek węgla, tlen, węglowodory oraz tlenki azotu. Większość analizatorów podaje ponadto obliczeniową wartość współczynnika lambda. Współczesne przyrządy posiadają także możliwość podłączenia dodatkowych sond umożliwiających pomiar prędkości obrotowej silnika oraz temperatury oleju silnikowego. Obliczenia te, na ogół przeprowadzane w przypadku pomiaru obrotów silnika, są możliwe za pomocą cęg indukcyjnych zakładanych na przewód zapłonowy lub przewodu podłączanego do zacisku “1” cewki zapłonowej.
Temperatura silnika jest natomiast mierzona za pomocą sondy wkładanej w miejsce wyjętego bagnetu służącego do pomiaru stanu oleju. Dodatkowe sondy wraz z wbudowaną drukarką umożliwiają wykonanie oraz wydrukowanie testu silnika w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika. Wśród dostępnych na rynku urządzeń na uwagę zasługują analizatory Boscha. Producent proponuje zarówno przenośne analizatory spalin typu ETT, jak i stacjonarne typu BEA 250. W ofercie dostępne się także dymomierze BEA 150 oraz zestawy kompleksowe BEA 350, łączące w sobie funkcje analizatora i dymomierza, w których wykorzystana jest najnowsza technologia pomiaru prędkości obrotowej. Urządzenia BEA można w zależności od potrzeb modułowo rozbudowywać, dodatkowo mają one możliwość diagnozy EOBD, co znacząco rozszerza zakres pomiarów. Jeżeli zależy nam na otrzymaniu miarodajnych wyników, przed przystąpieniem do badania powinniśmy zadbać o to, aby silnik osiągnął temperaturę swojej normalnej pracy, a układ wydechowy był szczelny. Po zakończeniu badania i uzyskaniu pokaźnego zbioru danych mechanik może określić, czy reakcje zachodzące w silniku przebiegają w prawidłowy sposób, a odpowiednia interpretacja wyników pozwala zaś na dużo szybsze zlokalizowanie ewentualnych niesprawności. Na podstawie przeprowadzonej analizy składu spalin jesteśmy w stanie określić kondycję jednostki napędowej. Zależności pomiędzy stężeniem poszczególnych gazów składowych spalin dają nam wiele cennych informacji. W szybki sposób możemy ocenić działanie katalizatora, stan układu zasilania i układu zapłonowego. Analizator spalin jest więc bardzo istotnym elementem wyposażenia stanowiska diagnostycznego w nowoczesnym warsztacie, a praca z tym urządzeniem w znaczny sposób ułatwia naprawę samochodów.
inż. Łukasz Dąbrowa
Komentarze (0)