Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Analizator paliwa YDT553
w pytaniach i odpowiedziach

Jak działa analizator paliwa YDT553?
Analizator paliwa YDT553 Delphi działa na opatentowanej technologii oscylatora częstotliwości radiowych. Działa na zasadzie złożonej przenikalności elektrycznej próbek paliwa i przy jej pomocy przy użyciu dwóch parametrów dokonuje pomiaru zarówno zawartości biodiesla, jak i obecności zanieczyszczeń. Jednostka dostarcza odczytu biodiesla i/lub podaje identyfikujący kod błędu określający czy istnieje ślad dodatkowego zanieczyszczenia. Karta referencji z kodami błędów dołączona do zestawu pomaga technikowi przeanalizować potencjalną przyczynę zanieczyszczenia.


Jakie zanieczyszczenia są mierzone?
Analizator paliwa YDT553 wykrywa zanieczyszczenia pochodzące z nieoczyszczonych olejów roślinnych, takich jak olej słonecznikowy, rzepakowy, kukurydziany i z orzeszków ziemnych. Wykrywa także obecność wody i benzyny. Jeśli występuje duże zanieczyszczenie benzyną np. 20% lub więcej, urządzenie poinformuje w szczególny sposób o jej obecności. Jeśli zanieczyszczenie benzyną jest poniżej 20%, urządzenie dostarczy informacji o rodzaju zanieczyszczenia wraz z kodem błędu.

Czy analizator paliwa YDT553 wykrywa poziom wody?
Nie. W standardowym oleju napędowym występuje pewien poziom wody, do 200 ppm. To stanowi w przybliżeniu 0,13% odczytu z biodiesla. Znaczące zanieczyszczenie będzie dokładnie widoczne w próbce paliwa, kiedy woda oddzieli się od oleju napędowego.

W jaki sposób zanieczyszczone paliwo uszkadza silnik?
Używanie zanieczyszczonego paliwa lub paliwa z dużą zawartością biodiesla może spowodować następujące problemy:
- Zapychanie się przewodów paliwowych i filtrów luźnymi osadami.
- Zlepianie się i korozja kluczowych komponentów systemu, wliczając w to pompę wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze.
- Spiekanie dysz i osady wewnątrz wtryskiwacza.
- Stopniowe niszczenie wskutek warunków zewnętrznych uszczelek gumowych prowadzące do przecieków paliwa.
- Zniszczony polimer Osady RME wewnątrz wtryskiwacza.

Co znaczy regulowany standard oleju napędowego?
Europejski regulowany standard oleju napędowego posiada oznaczenie EN590: 2009 i zawiera mieszankę biopaliw do 7% (B7). Amerykański regulowany standard oleju napędowego ma oznaczenie ASTM D795-09 i zawiera mieszankę biopaliw do 5% (B5). Standardy te zostały zatwierdzone przez wszystkich producentów aparatury wtryskowej. Należy zauważyć, że systemy tych producentów mogą nie spełniać oczekiwanego czasu żywotności i limitów emisji, jeśli używa się paliwa niezgodnego z tą specyfikacją.

Co to jest RME, PME i SME?
Biodiesel to paliwo składające się z estrów metylowych wyprodukowanych z kwasów tłuszczowych, uzyskanych z oleju roślinnego lub tłuszczy zwierzęcych. Podczas produkcji reagentem dodanym do reakcji w celu stworzenia biodiesla jest metanol lub etanol. Tylko ograniczona liczba olejów roślinnych jest odpowiednia do konwersji na biodiesel, takich jak olej rzepakowy, słonecznikowy, kukurydziany i z orzeszków ziemnych.
- RME (Rapeseed Methyl Ester) Ester Metylowy Oleju Rzepakowego
- PME (Palm Oil Methyl Ester) Ester Metylowy Oleju Palmowego
- SME (Soy Methyl Ester) Ester Metylowy Oleju Sojowego

Kiedy powinno się przeprowadzać testy paliwa?
Paliwo powinno być zawsze sprawdzane przed przeprowadzaniem pełnej diagnostyki układu wtryskowego. Jeśli próbka paliwa wygląda mglisto, zawiera widoczne cząstki lub wodę czy też ma inny kolor wtedy technik z pewnością stwierdzi, że w systemie znajduje się paliwo „złej” jakości i prawdopodobnie jest to przyczyną usterki. W takich przypadkach analizator paliwa nie jest wymagany. Jeśli natomiast wygląd paliwa nie budzi podejrzeń, należy przeprowadzić wstępną analizę w celu określenia czy próbka paliwa spełnia standardy paliwowe, lub czy znajduje się w nim wysoki poziom biopaliwa lub zanieczyszczeń.

Jak długo trwa pomiar przy pomocy analizatora paliwa YDT553?
Cała operacja, od momentu włączenia urządzenia, zainicjowania kalibracji powietrznej i dokonaniu pomiaru, trwa mniej niż 3 minuty. W zestawie znajduje się przewodnik szybkiego włączania urządzenia z listą kodów błędu.

Jak dokładne są wyniki pomiarów?
Wyniki pomiarów mieszczą się w zakresie +/- 1%. Jaka dawka paliwa jest potrzebna do przeprowadzenia analizy? Wymagana ilość płynu do dokonania pomiaru wynosi 46 ml. Ilość płynu w probówce powinna ją całkowicie zakrywać w celu dokonania pomiaru. Jeśli w probówce znajduje się niewystarczająca ilość płynu, urządzenie może wyświetlić kod błędu 13 ”Calibration Failed”.

Jaki jest koszt dokonania testu alternatywnego?
Analizator paliwa YDT553 jest zaprojektowany jako urządzenie przeznaczone do bazowego poziomu diagnostyki w celu sprawdzenia, czy paliwo spełnia standard europejski EN590 lub amerykański ASTM-D975. W przypadku, kiedy analiza daje wynik, który pokazuje wyższy poziom biopaliwa, obecność zanieczyszczeń (nieoczyszczony olej roślinny lub benzynę), lub wskazuje niewłaściwe wskaźniki bio, zaleca się wysłanie próbki do laboratorium do pełnej analizy, jeśli klient wymaga otrzymania bardziej szczegółowej informacji. Koszt pełnego testu laboratoryjnego EN590 w przybliżeniu wynosi 7000/10 000 PLN w zależności od rodzaju testu i trwa 7-10 dni.

Jakie są korzyści z używania analizatora paliwa YDT553 w warsztacie?
Użycie analizatora paliwa YDT553 pozwala na przeprowadzanie wstępnego testu diagnostycznego i sprawdzenie czy paliwo spełnia najnowsze standardy EN590 lub ASTM-D975 oraz natychmiastowe określenie potencjalnych problemów z zanieczyszczeniem. Ogranicza to znacznie czas poświęcony na diagnostykę i koszty dla właściciela pojazdu. Z zestawem analizatora paliwa YDT553 dostarczane jest oprogramowanie, które pozwala ściągnąć wyniki pomiarów na komputer osobisty i je wydrukować dla klienta.

Jakie są korzyści z używania analizatora paliwa YDT553 we flocie pojazdów?
Jednym z najważniejszych składników kosztów operacyjnych dla menedżera floty jest paliwo. Przy użyciu analizatora paliwa YDT553 Delphi zarządzający flotą może regularnie analizować jakość paliwa i uniknąć zatankowania paliwa słabej jakości lub zanieczyszczonego. W ten sposób ogranicza się ryzyko potencjalnego uszkodzenia silnika, przestoju pojazdów i kosztownych ich napraw.

Czy pojawią się uaktualnienia do tego urządzenia?
Delphi zamierza prowadzić rozwój tego urządzenia, aby zapewnić warsztatom możliwość posiadania wyposażenia do pomiaru innych płynów.
Urządzenie jest wyposażone w port USB, który pozwala na uaktualnienia oprogramowania lokalnie. Aby zapewnić sobie dostęp do przyszłych uaktualnień, bardzo istotne jest, aby zarejestrować kupiony analizator paliwa za pomocą faksu zwrotnego 22 612 03 54.

Czy będą dostępne akcesoria do urządzenia?
Delphi zastanawia się czy nie wprowadzić pojemników do próbek jako uzupełniania oferty produktu.

Dariusz Jachymek
e-mail: dariusz.jachymek@jrmotors.pl
www.jrmotors.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony