Części i regeneracja

4 miesiące temu  18.12.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

AS-PL 32 lata na rynku

Sylwester Kozioł, lider działu inżynierów; Sylwia Seredyn, starszy specjalista ds. marketingu; Michał Czarzasty, dyrektor ds. produkcji

AS-PL to polskie przedsiębiorstwo działające w branży rozruszników i alternatorów. Firma powstała w Gdańsku w 1992 roku jako Auto-Starter. Obecnie zatrudnia ponad 400 pracowników. W obszarze aftermarketu współpracuje z dystrybutorami części zamiennych z całego świata. O wynikach i kolejnych celach AS-PL rozmawialiśmy z przedstawicielami firmy: Sylwią Seredyn – starszym specjalistą ds. marketingu i Michałem Czarzastym – dyrektorem ds. produkcji.

Ponad 30 lat na rynku to piękny wynik, ale AS-PL się nie zatrzymuje. Wieloletnie kontakty handlowe i sprzedaż do około 100 krajów na całym świecie wymagają sprawnej obsługi zamówień. Obecnie spółka, oprócz centrali w Gdańsku i zakładu produkcyjnego w Lubichowie, posiada trzy zagraniczne oddziały z częścią biurową i magazynami o powierzchni 20 000 m2. Jednak to nie koniec planów. 
– Co roku notujemy kilkunastoprocentowy wzrost w sprzedaży – podkreśla Sylwia Seredyn. – Oczywiście Europa jest największym rynkiem, ale wzrosty odnotowujemy także m.in. w Ameryce Południowej czy Afryce. Michał Czarzasty dodaje: – Europejczycy są coraz bardziej świadomi technicznie i ekologicznie, co wpływa na ich preferencje zakupowe. W obecnej sytuacji gospodarczej jeszcze większą wagę przykładają do jakości i trwałości produktów. Wpisuje się to w rosnącą popularność regeneracji, która staje się nie tylko praktycznym rozwiązaniem, ale również elementem stylu życia. 
Unia Europejska konsekwentnie dąży do realizacji ambitnych celów w zakresie redukcji emisji, oszczędności energii oraz racjonalnego gospodarowania surowcami. Regeneracja, podobnie jak naprawialne sprzęty AGD, które mają wkrótce stać się standardem, doskonale odpowiada na te potrzeby i wartości.

Know-how
Alternatory i rozruszniki AS-PL to zarówno produkty zregenerowane, jak i uszlachetnione. Ciekawe są zwłaszcza te drugie. Pochodzą od kilku masowych dostawców, ale to w Polsce są dekompletowane i technicznie uszlachetniane. – Przez 30 lat zdobyliśmy ogromne doświadczenie poparte badaniami i statystykami, które pozwalają nam ulepszać alternatory oraz rozruszniki w newralgicznych punktach. Dzięki temu osiągamy jakość premium, którą jesteśmy w stanie zagwarantować – wyjaśnia dyrektor ds. produkcji. – Po uszlachetnieniu przeprowadzamy testy każdego produktu. To pozwala zaoferować 24-miesięczną gwarancję.
Osiągnięcie wysokiej jakości przekłada się na większą wartość alternatora lub rozrusznika, którą klienci chętnie doceniają. – Jako społeczeństwo coraz bardziej zwracamy uwagę na solidność i niezawodność rozwiązań. Liczą się przede wszystkim trwałość i jakość – podkreśla Michał Czarzasty. – Ani serwisy, ani ich klienci nie chcą tracić czasu i środków na ponowną usługę serwisową, wynikającą z zamontowania podzespołu o niskiej jakości. To psuje opinie warsztatowi, zakłóca harmonogram jego działań i wymaga dodatkowej, niedochodowej pracy – dodaje Sylwia Seredyn.
Oferta regeneracyjna stale się powiększa. 1000 rodzajów regenerowanych alternatorów i rozruszników jest w ciągłej dostępności. Jakimi jeszcze statystykami może pochwalić się AS-PL? Warto zwrócić uwagę na skalę i potencjał produkcyjny. Zakład zatrudnia 250 wykwalifikowanych pracowników, z czego aż 150 zajmuje się regeneracją, uszlachetnianiem i testami. Pozostała część kadry – także niemała – odpowiada za logistykę – niezwykle ważny filar firmy.
– Powierzchnia zakładu wynosi 5000 m2, w tym 2000 m2 to produkcja, a 3000 m2 magazyn. Takie zaplecze pozwala nam regenerować 13 000-14 000 alternatorów oraz rozruszników miesięcznie. Stosunek wytwarzanych produktów wynosi 60:40. Ogółem dostarczamy na rynek 100 000 sztuk miesięcznie – zarówno nowych, jak i zregenerowanych podzespołów – wylicza Michał Czarzasty.

Know-where
Spora skala produkcji wymaga sprawnej dystrybucji. W tej materii są dwie szkoły: albo własna sieć sprzedaży, albo współpraca z dystrybutorami. W Polsce za sprzedaż produktów firmy odpowiadają najwięksi krajowi dystrybutorzy, którzy także nierzadko zaopatrują zagraniczne rynki. WW dużych krajach, takich jak Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania, AS-PL współpracuje z lokalnymi sieciami sprzedaży poprzez własne huby logistyczne.
– Zbyt długie łańcuchy logistyczne, a dokładniej czas dostawy na te rynki, wymagał zorganizowania własnego zaplecza magazynowego. Dzięki temu dostarczamy towar dużo szybciej. Warsztaty zniechęcają się, gdy muszą długo czekać na części, bo wówczas klienci rezygnują z usługi – wyjaśnia Sylwia Seredyn. Czas, jako kluczowy czynnik, spowodował, że firma AS-PL nie uczestniczy w systemie kaucyjnym dla regenerowanych części – jest zbyt uciążliwy dla serwisu i jego klientów.

Interface
AS-PL dużą wagę przywiązuje do analizy rynków i promocji produktów. Firma jest obecna na międzynarodowych czy lokalnych targach dystrybutorów części. – W Polsce mamy mocnych dystrybutorów, którzy organizują własne promocje. My mamy przedstawicieli terenowych, którzy docierają do klientów, informują.Kontrahenci potem zamawiają nasze produkty w swoich sieciach – zaznacza Sylwia Seredyn. Każdy kupuje tam, gdzie mu najwygodniej i gdzie ma największe korzyści. Innym ważnym aspektem są reklamacje. Chociaż zdarzają się rzadko, AS-PL traktuje je poważnie, ale bez niepotrzebnych napięć.
– Skala reklamacji nie przekracza nawet 1%, jednak w takich sytuacjach nie skupiamy się na udowadnianiu naszej racji. Zamiast tego dokonujemy wymiany towaru, mimo że większość usterek produktów wynika z błędów podczas instalacji w pojazdach. Naszym priorytetem jest zadowolenie klienta oraz szybkie przywrócenie sprawności jego auta, dlatego zawsze rozpatrujemy reklamacje z najwyższą starannością. W celu minimalizacji takich sytuacji koncentrujemy się na szkoleniu serwisantów, ponieważ to na etapie montażu dochodzi do najczęstszych pomyłek. Planujemy utworzenie centrum szkoleniowego, które pozwoli na systematyczne podnoszenie ich kwalifikacji i zapewnienie najwyższego standardu usług – zapowiada szef produkcji.
Pozycja firmy AS-PL na rynku jest wysoka, więc gra toczy się o jeszcze wyższą stawkę. Chodzi nie tylko o utrzymanie się w rankingach, ale także progres. Rynek się zmienia, podobnie jak jego otoczenie. Dlatego najbliższe lata to dla AS-PL okres intensywnych prac rozwojowych. Życzymy powodzenia!

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Wirniki rozrusznika
Dekompletacja alternatora
Montaż rozrusznika
Wirnik alternatora (po regeneracji)
Magazyn produkcyjny

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony