Części i regeneracja

ponad rok temu  10.06.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Asortyment dla profesjonalistów – V-Line NGK

Wprowadzenie w ostatnich trzech latach 15 świec zapłonowych z serii V-Line zapewnia niezawodny zapłon w ponad 7000 modelach samochodów

Wprowadzenie asortymentu świec zapłonowych V-Line przez firmę NGK Spark Plug Europe zapoczątkowało ogromny sukces tej linii, który trwa od początku lat 90. XX wieku do dzisiaj. Do chwili obecnej firma NGK sprzedała setki milionów świec zapłonowych z tej serii. Historia ta nie kończy się wraz z rozwojem asortymentu, ponieważ odpowiadając na aktualne potrzeby rynku, NGK stale dodaje do oferty szybko rotujące pozycje. 

Jest wiele przyczyn sukcesu oferty V- -Line. Jedna z najważniejszych to szeroki zakres zastosowań, a tym samym znaczące pokrycie rynku szybko rotującymi referencjami. Zacznijmy jednak od początku. Asortyment V-Line pozwolił na pokrycie wielu modeli samochodów w oparciu o ograniczoną liczbę typów świec zapłonowych. Ponadto oferta ta charakteryzuje się systemem krótkiej numeracji, maksymalnie upraszczając zarządzanie magazynem i jego uzupełnianie. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że asortyment ten oferuje najnowocześniejszą na rynku technologię zapłonu. Jest to możliwe dzięki temu, że firma NGK jest wiodącym na świecie producentem świec zapłonowych, praktycznie każdy producent samochodów stosuje jej produkty na oryginalnym wyposażeniu. 
Z kolei na rynku wtórnym NGK oferuje produkty, które zostały przejęte bezpośrednio ze współpracy w zakresie pierwszego montażu. Innymi słowy, większość z 54 świec zapłonowych asortymentu V-Line jest stosowana również na wyposażeniu fabrycznym. Oferta obejmuje świece zapłonowe z rowkiem w kształcie V na elektrodzie środkowej, świece wykorzystujące metale szlachetne, z zapłonem półślizgowym i świece zapłonowe z wieloma elektrodami masowymi.

15 nowych świec V-Line od 2015 roku
W ostatnich trzech latach firma NGK Spark Plug Europ dodała do asortymentu V-Line 15 świec zapłonowych, z których każda została skonstruowana przy współpracy z producentami samochodów. Poniżej publikujemy krótki przegląd wyróżniających się produktów.
Świeca V-Line 41 (ZFR5P-G) została opracowana w ścisłej współpracy z Volkswagenem, z przeznaczeniem do trzycylindrowych silników stosowanych w modelach Seata, Škody i VW. Ma powiększony korpus metalowy gwarantujący niezawodność zapłonu. Elektroda środkowa jest wykonana z odpornego stopu niklu. To samo dotyczy świecy V-Line 44. Doskonale nadaje się ona do silników Grupy VW o pojemności 1,2, 1,4 i 1,6 l. Obok cech świecy V-  -Line 41 charakteryzuje się elektrodą masową z rdzeniem miedzianym, co pozwala na zwiększenie odprowadzania ciepła. 
Świece V-Line 42 (ZKR7A-10) i V-Line 43 (DCPR7E-N-10) zostały skonstruowane na pierwszy montaż Fiata, spotykane są też jako wyposażenie fabryczne w modelach marek Alfa Romeo, Fiat i Lancia. Obydwie mają gwint o średnicy 12 mm i specjalne elektrody środkowe ze stopu niklu. Ponadto świeca V-Line 42 charakteryzuje się konstrukcyjnie przewidzianą ścieżką przebiegu iskry o długości 5 mm i wystającym izolatorem zapewniającym optymalną charakterystykę zapłonu. 
V-Line 45 (TR5B-13) to świeca o długim gwincie, opracowana przy współpracy z Fordem. Jej elektroda środkowa jest również wykonana ze stopu niklu, który zapobiega zanikaniu iskry. Dzięki gwintowi o długości 25 mm i średnicy 14 mm możliwe było wygospodarowanie w głowicy silnika większej ilości miejsca na kanały chłodzące. Świeca ta doskonale nadaje się do wielu silników Forda o pojemności od 1,3 do 1,6 l, które montowane są w modelach, takich: jak Ka, Fiesta, Focus, B-Max, C-Max i Mondeo.
Świece V-Line 40 (ZFR5F-11) i V-Line 49 (LZKR6B-10E) są efektem współpracy NGK Spark Plugs z firmami Hyundai i Kia. ZFR5F-11 charakteryzuje się specjalną, przewidzianą konstrukcyjnie ścieżką przebiegu iskry i gwarantuje doskonałe spalanie w produkowanych od roku 2009 wielu silnikach o pojemności 1,4 l i 1,6 l. W późniejszych silnikach 1,4 l i 1,6 l fabrycznie montowana jest świeca LZKR6B-10E (V-Line 49). Ma ona długi i wąski gwint 26,5 mm, a jest stosowana w modelach Hyundai i30, ix20 oraz w samochodach marki Kia: Cee’d, Rio, Soul i Venga.

Świece zapłonowe z metalami szlachetnymi – najwyższa trwałość
Kolejne wyróżniające się świece zapłonowe wykorzystują metale szlachetne. Są to V-Line 50 (PFR7S8EG), 51 (PLZKAR6A-11) i 52 (PZFR6R). Mają one precyzyjną elektrodę środkową wyposażoną w laserowo spawaną platynową końcówkę. Zastosowanie metalu szlachetnego pozwala uzyskać elektrodzie środkowej wyjątkową odporność na zanikanie iskry. W rezultacie szczelina przeskoku iskry pomiędzy elektroda środkową a masową praktycznie nie ulega zmianie przez cały okres eksploatacji świecy, co przekłada się na wysoką niezawodność zapłonu. Ponadto kształt elektrody środkowej gwarantuje równomierny rozkład płomienia w komorze spalania, zwiększając sprawność procesu. Wreszcie długi i wąski gwint świecy pozwala zaoszczędzić miejsce w silniku, umożliwiając wygospodarowanie większej ilości miejsca na kanały chłodzące. 
Świeca zapłonowa V-Line 50 jest montowana fabrycznie w turbodoładowanych silnikach TFSI koncernu VW i w silnikach bez doładowania. Można ją spotkać w wielu aktualnych modelach Audi, VW, Seata i Škody. Świeca V-Line 51 została skonstruowana przy współpracy z Nissanem i Renault do silników o pojemności 1,6, 1,8 i 2,0 l, które montowane są w takich samochodach, jak Nissan Micra, Qashqai i X-Trail, a także Renault Fluence, Laguna 4 i Megane 3. V-Line 52 to kolejna świeca zapłonowa opracowana razem z VW do silników TFSI EA111 o pojemności 1,4 l.
Wreszcie firma NGK Spark Plug Europe wprowadziła na rynek wtórny świece zapłonowe V-Line 53 (ZFR5F) i V-Line 54 (LZKAR7A). Mają one identyczną konstrukcję jak elementy montowane fabrycznie i są doskonałymi zamiennikami do wielu samochodów marek: BMW, Opel, Citroën, Nissan, Peugeot i Renault. 

Znaczące zwiększenie pokrycia rynku
Wymienione świece to kilka wymownych przykładów na to, że oferta V-Line jest kształtowana przez rynek. Firma NGK Spark Plug Europe analizuje jego aktualne potrzeby w oparciu o statystyki sprzedaży producentów samochodów i dane dotyczące europejskiego parku samochodowego, a następnie uzupełnia asortyment istotnymi świecami zapłonowymi. Dzięki temu dystrybutorzy i warsztaty mają gwarantowany dostęp do najnowocześniejszej technologii i do kompleksowego asortymentu zapewniającego najlepsze pokrycie rynku. 
Wprowadzenie w ostatnich trzech latach 15 świec zapłonowych z serii V-Line zapewnia niezawodny zapłon w ponad 7000 modelach samochodów. Tylko referencje V-Line od 46 do 54 obejmują świece zapłonowe w jakości OE do 16 milionów samochodów jeżdżących po europejskich drogach.

Moment dokręcania – często ignorowany
Podczas wymiany świecy zapłonowej na nową należy bezwzględnie pamiętać o właściwym momencie dokręcenia. Zbyt wysoki prowadzi do zagięcia i naprężenia gwintu, co z kolei powoduje zaburzenia w strefach odprowadzania ciepła – może dochodzić do przegrzania elektrod świecy. Poza tym istnieje ryzyko zapłonów powierzchniowych, a elektroda środkowa i masowa mogą ulec stopieniu i połączyć się. Również konsekwencje zbyt niskiego momentu dokręcenia mogą być poważne. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest fakt, że po rozgrzaniu głowica silnika i korpus świecy ulegają rozszerzeniu w różnym stopniu. Pierścień uszczelniający kompensuje to zjawisko i zabezpiecza przed wydostawaniem się ciśnienia z cylindra. Jednakże nie może on spełnić swojego zadania, gdy świeca nie jest dostatecznie dokręcona. W takiej sytuacji dochodzi do utraty kompresji. Jakby tego było mało, dochodzi również do zakłóceń w odprowadzaniu ciepła, co prowadzi do przegrzania świecy. Wreszcie dokręcenie świecy zapłonowej zbyt małym momentem może powodować jej wibracje, co w rezultacie grozi pęknięciem izolatora lub elektrody środkowej, a nawet uszkodzeniem tłoka.
Właściwy moment dokręcenia świec zapłonowych NGK zależy między innymi od średnicy gwintu i rodzaju zastosowanego uszczelnienia. Odpowiednie wartości można łatwo sprawdzić w tabeli momentów dokręcenia i w katalogach. Na opakowaniach świec zapłonowych NGK zamiast momentu dokręcenia podawany jest kąt. To inna sprawdzona metoda montażu świec zapłonowych stosowana w wielu krajach, w tym w Japonii, gdzie produkowanych jest większość świec zapłonowych NGK. Zastosowanie odpowiedniego kąta dokręcenia wymaga użycia klucza kątowego zamiast dynamometrycznego. Obydwie metody montażu świec zapłonowych są równie bezpieczne i dokładne.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Asortyment V-Line pozwolił na pokrycie wielu modeli samochodów w oparciu o ograniczoną liczbę typów świec zapłonowych

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony