Wydarzenia

ponad rok temu  01.09.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Audi: pięciocylindrowe silniki mają już 40 lat

Pierwszy pięciocylindrowy silnik Audi o mocy 136 KM zaprezentowano w roku 1976, w modelu Audi 100. To bardzo udana koncepcja jednostek napędowych wykorzystywanych zarówno w pojazdach seryjnych, jak i w samochodach rajdowych. Począwszy od roku 2010, motor 2.5 TFSI siedem razy z rzędu uzyskał tytuł silnika roku – „Engine of the year”

Równo 40 lat temu, koncern z Ingolstadt w modelu Audi 100 drugiej generacji, zaprezentował pierwszy pięciocylindrowy silnik benzynowy. Z biegiem lat cała koncepcja była ciągle udoskonalana i przeprojektowywana: pojawiło się turbodoładowanie, system oczyszczania spalin, technika czterozaworowa, potem silniki rajdowe, a w końcu pięciocylindrowa jednostka wysokoprężna. Współcześnie, doskonały silnik 2.5 TFSI montowany w Audi RS 3 Sportback i w Audi TT RS, kontynuuje wielką tradycję pięciocylindrowych jednostek napędowych ze znakiem czterech pierścieni.

Pięciocylindrowe silniki Audi osiągnęły już status kultowych. Stało się to z jednej strony za sprawą sukcesów w sportach motorowych, z drugiej zaś dzięki ich niezawodności i ekonomice. Odgrywają znaczącą rolę w ucieleśnianiu hasła Przewaga dzięki technice, a ich charakterystyczne brzmienie niezmiennie dostarcza wielkich emocji podczas jazdy.

Pierwszą pięciocylindrową, benzynową jednostkę napędową zamontowano w modelu Audi 100 (C2) w roku 1976. Samochód ten, określany również w Audi nazwą Typ 43, miał zająć zdecydowanie wyższą pozycję rynkową niż jego poprzednik. Według konstruktorów z Ingolstadt, ówczesne silniki czterocylindrowe nie były w stanie spełnić tego zadania. Dlatego inżynierowie zatrudnieni w Audi, na początku lat siedemdziesiątych debatowali nad zastosowaniem pięcio- i sześciocylindrowych silników rzędowych. Te ostatnie odrzucono, ze względu na zbyt dużą przestrzeń, którą zajmowały w samochodzie i niekorzystny rozkład masy. W związku z tym, osoby podejmujące kluczowe w koncernie decyzje, postawiły na pięciocylindrowy silnik rzędowy, który bazował na nowej koncepcji jednostek napędowych EA 827. Podstawowy w tej koncepcji czterocylindrowy silnik rzędowy, stosowano w latach siedemdziesiątych w całym koncernie Volkswagen, np. w modelach Audi 80 i Audi 100. Stworzony w oparciu o tę jednostkę silnik pięciocylindrowy o pojemności 2,1 litra, miał moc 100 kW (136 KM). Nowoczesny układ wtryskowy zwiększał jego wydajność i moc. Audi 100 5E trafiło na rynek w marcu 1977 roku.

Już w roku 1978, Audi zaprezentowało pierwszą wersję pięciocylindrowego diesla: wolnossąca, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności skokowej dwóch litrów, rozwijała moc 51 kW (70 KM). Rok później zadebiutowało kolejne pionierskie osiągnięcie Audi - pierwszy pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy. Osiągająca moc 125 kW (170 KM) i rozwijająca moment obrotowy 265 Nm jednostka, napędzała nowy wówczas topowy model Audi 200 5T.

I szybki skok do współczesności. Na wystawie motoryzacyjnej Beijing Motor Show 2016, producent z Ingolstadt zaprezentował nowe Audi TT RS Coupé i nowe Audi TT RS Roadster. Ich pięciocylindrowe jednostki napędowe unowocześniono we wszystkich obszarach, stosując zabiegi zgodne z zasadą lekkiej konstrukcji, zmniejszonego tarcia wewnętrznego oraz zwiększonej mocy. Z niezmienionej pojemności skokowej 2480 cm3, silnik turbo generuje teraz 17 procent więcej mocy. Dzięki rozwijaniu mocy 294 kW (400 KM), jest mocniejszy niż kiedykolwiek dotąd. Maksymalny moment obrotowy 480 Nm jest dostępny w zakresie od 1700 do 5850 obrotów na minutę. Silnik zapewnia doskonały ciąg, któremu towarzyszy jedyne w swoim rodzaju brzmienie.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony