– okiem fachowca
Targi Automechanika 2008 (Frankfurt/Niemcy) to miejsce, w którym spotyka się cała branża. To we Frankfurcie wystawiają się wszystkie firmy wyposażające warsztaty w nowoczesny sprzęt i urządzenia. We wrześniu 2008 roku zakończyła się kolejna edycja tych targów, dlatego prezentujemy Państwu interesujące – naszym zdaniem – produkty.
Sympozja, spotkania i konferencje
Na targach odbywają się różne sympozja, spotkania i konferencje. Jednym z ciekawych, poruszanych tematów, a na pewno dotyczącym także i nas, jest temat jakie stosować części zamienne. Przede wszystkim uczestnicy forum doszli do jednego wniosku: nie można mieć tylko jednej oferty. Musimy mieć możliwość zaproponowania klientowi wyboru: albo nieznana firma, produkująca tanie zamienniki, albo cena o wiele wyższa, ale za to sprawdzona marka. Ciekawy był też wniosek, że niekoniecznie każdemu klientowi będziemy oferowali dwie możliwości. Działa tutaj pewien aspekt psychologiczny: jeżeli kierowcy jeżdżącemu drogim i kilkuletnim samochodem zaproponujemy tanie części, możemy się narazić, że pomyśli o naszej całej usłudze jako taniej i bezwartościowej. Dlatego nie możemy każdemu proponować tego samego, myśląc wspaniałomyślnie – niech klient sam decyduje. Lepiej samemu ocenić wstępnie, na co klient jest nastawiony. Można wysunąć pewne przypuszczenia, obserwując klienta i jego wyposażanie dodatkowe typu radio i opony. Ale czasami można się pomylić, bo są tacy co mają sprzęt audio droższy od samochodu i “łyse opony”. Takich ciekawych tematów było dużo i małe sale nie zawsze mogły pomieścić wszystkich chętnych słuchaczy.
Bezpośredni kontakt z twórcami Autocomu.
Inny ciekawy temat to: czy warto mieć jednolity zespół pracowników, czy bardziej zróżnicowany? Na pewno dwóch młodych ludzi będzie szybciej pracowało, mając mniej więcej te same zainteresowania. Ale jak zatrudnimy do obsługi klientów młodą dziewczynę i starszego fachowca, to okazuje się, że napłynie o wiele więcej starszych osób chcących być obsługiwanym przez osobę w ich wieku. Do młodej dziewczyny na pewno dotrze o wiele więcej kobiet. Okazuje się, że większość z nas woli poruszać się w swoim towarzystwie. Łatwiej jest wtedy nawiązać kontakt, mówiąc tymi samymi wyrazami. Kiedyś pisaliśmy, że jest moda na zatrudnianie starszych osób. Wiele ankietowanych osób w Niemczech potwierdziło sukces finansowy, właśnie zatrudniając takie osoby. Teraz jest moda na “zróżnicowane zespoły”. Klient nie czuje się zagubiony, nie będąc w swoim środowisku. Będzie obsługiwany przez osobę, która z racji pewnego podobieństwa wyda mu się bardziej kompetentna. Wtedy łatwiej wytłumaczyć usterkę w samochodzie i wynegocjować cenę za usługę.
Testery akumulatorów
W związku z niesamowitym wzrostem urządzeń elektronicznych w samochodzie, wzrasta także zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dlatego coraz częściej mamy do czynienia z kontrolowaniem alternatorów przez sterownik silnika. Idea jest słuszna, chodzi bowiem o walkę o energię, a tym samym o wyniki spalania danego samochodu. Problem powstaje w przypadku podejrzenia o nieprawidłowy akumulator. Jest to źródło chemiczne, przysparzające często dużo kłopotów z powodu niestałego zachowania. Chwilowy spadek napięcia może spowodować wpisanie błędu, na przykład przez system poduszek powietrznych. Dlatego firmy prześcigają się w produkcji dobrych testerów pomiarowych, umiejących określić kondycję energetyczną akumulatora. Są one zawsze poszukiwane przez warsztatowców, oczekujących szybko miarodajnych wyników.
Foerch to znane produkty chemiczne.
Na Automechanice 2008 było dużo takich urządzeń, ale warto wspomnieć o testerach firmy MIDTRONICS. Przyrządy tej firmy nie mierzą pojemności baterii poprzez kontrolne rozładowanie akumulatora. Precyzyjne instrumenty potrafią określić stan akumulatora na podstawie własnych opatentowanych metod badania konduktancji, czyli zdolności do przewodzenia prądu. Dlatego, że konduktancja jest wprost proporcjonalna do mocy i pojemności baterii. Przyrządami z serii MDX można zbadać nie tylko akumulator, ale również system ładowania w samochodzie. Oznaczenie EXP tych przyrządów jest zarezerwowane dla testerów produkowanych w specjalnej konfiguracji dla autoryzowanych serwisów.
Ciągle powracający temat to badanie wtryskiwaczy.
Testery płynu hamulcowego
W warsztacie są potrzebne nie tylko duże skanery, dobre komplety kluczy mechanicznych, ale także wiele niezbędnych drobiazgów do badania, takich jak testery płynu hamulcowego, płynu w chłodnicy i wiele innych próbników. Mniej znaną firmą w Polsce jest Alba Diagnostic, mająca główną siedzibę w Wielkiej Brytanii. Firma produkuje przyrządy dla takich potentatów, jak: Delphi, Ford czy Castrol. Jest światowym ekspertem w dziedzinie płynów hamulcowych i dlatego testery płynu hamulcowego tej firmy należą do najlepszych i najdokładniejszych na świeci.
Firma Alba Diagnostics, światowy ekspert w dziedzinie płynów hamulcowych.
Uciążliwe zanieczyszczenia
Ciągle powracający temat to zanieczyszczenia i problem ich likwidacji. Czyścić bez demontażu, stosować spraye czy wszystko rozebrać, poświęcić pół dnia i doprowadzić do porządku cały układ? Przed stoiskami znanych chemicznych firm zawsze stali warsztatowcy i opowiadali o swoim doświadczeniu. W Polsce znamy wiele firm, ale są też dobre produkty mniej znanych producentów. Przykładem może być firma BG Deutschland/Oesterreich H.Heinzer GmbH. Firma proponuje sprytny zestaw do oczyszczania układu EGR w wielu modelach. Komplet adapterów, złączek i przedłużek umożliwia szybkie oczyszczenie zabrudzonych kanałów i to bez żadnych kombinacji i marnowania czasu na ciągłe dopasowywanie tymczasowych rurek. Do samochodów marki VW TDI jest specjalny zestaw, dlatego że na terenie naszych sąsiadów jest to najpopularniejszy samochód. Poza tym mamy całą gamę produktów chemicznych, takich jak dodatki czyszczące do diesla i benzyny, oczyszczanie układu klimatyzacji i wiele innych. Za nieduże pieniądze można także kupić przyrząd do sprawdzania wtryskiwaczy Common Rail. Firma H.Heinzer jest bardzo znana w Niemczech, u nas mniej.
Firma Facom zawsze podczas targów prezentuje dużo nowości.
Dodatki uszlachetniające
O bogatej ofercie firmy Liqui Moly nie trzeba wspominać. Jest ona bardzo dobrze znana polskim fachowcom, a trzeba też wiedzieć, że produkty Liqui Moly są eksportowane do 90 krajów na świecie.
Obok znanych produktów do czyszczenia układów dolotowych i wtryskiwaczy, dobre są wszelkiego rodzaju dodatki uszlachetniające. Począwszy od uszlachetniania starego oleju w silniku do benzyny, która dłuższy czas jest w baku samochodzie z instalacją gazową. Skuteczne też są środki wypłukujące, które powinno się zastosować tuż przed wymianą, np. oleju w silniku lub płynu w układzie chłodzenia.
Gdy już jest po targach...
Z reguły po targach wraca się do domu i do swojego ulubionego warsztatu. Część prospektów jest na pewno wykorzystana, bo kupujemy nowe narzędzia i sprzęt diagnostyczny. A reszta ląduje w koszu na śmiecie. Ale są wyjątki. Na przykład pewne katalogi z opisem prawidłowego postępowania podczas naprawy. Takim dobrym podręcznikiem jest katalog narzędzi specjalnych firmy Klann, należącej do grupy Gedore. Katalog pokazuje jak się powinno odkręcić i z powrotem zamontować wiele elementów w samochodzie. Mnóstwo dobrych pomysłów i ułatwień i to za darmo. Polecam taką praktyczną lekturę na długie zimowe wieczory.
Stanisław Mikołaj Słupski
Komentarze (0)