W 2008 roku na targach został pobity rekord liczby zwiedzających – do Frankfurtu przyjechało ponad 161 tys. gości, ale „tylko” ze 146 krajów. Wtedy dokładnie co drugi uczestnik imprezy pochodził z Niemiec. W tym roku 56 procent przybyłych stanowili obcokrajowcy. Spośród nich najliczniej reprezentowani byli mieszkańcy starych krajów UE: Włoch, Wielkiej Brytanii i Francji, a także ci z Chin, Rosji i USA. To chyba najważniejsza zmiana jakościowa imprezy. Podczas sześciu dni 21. Targów Automechanika prawie 4,5 tys. wystawców z 76 krajów prezentowało swe produkty i usługi w pięciu grupach tematycznych. Nas cieszy liczna reprezentacja polskich firm (111 stoisk).
Najliczniej reprezentowana była branża Parts & Systems, czyli producentów i dostawców części zamiennych, a także pojazdów specjalnych, elektroniki, akcesoriów samochodowych. Tereny targowe wydatnie też powiększono w tym roku na potrzeby branży Repair & Maintenance, czyli specjalistów od wyposażenia warsztatowego i napraw blacharsko-lakierniczych. Organizatorzy przygotowali zupełnie nową, dwupoziomową halę numer 11. To tu, na prawie 24 tys. metrach kw., bez przerwy trwały pokazy „żywych warsztatów”. Trzy razy dziennie fachowcy z centrów szkoleniowych koncernu BMW pokazywali najnowsze metody pomiarów karoserii i metody napraw typu: smart-repair. Tu też, po raz pierwszy w historii imprezy, wystawcy zgromadzili setkę old- i youngtimerów. Pieczołowicie odrestaurowane egzemplarze kolekcjonerskie przykuwały wzrok młodzieży i adeptów prawdziwego rzemiosła, bo prócz szkoleń z zakresu nowoczesnych technologii napraw szyb, prostowania karoserii czy oblachowania, można było podpatrzeć specjalistów dokonujących odbudowy dawno już nieprodukowanych pojazdów. Widok mistrza wykonującego z kawałka blachy np. zbiornik paliwa do zabytkowego motocykla na ręcznej wyoblarce można traktować w kategoriach nostalgii, ale miejmy też świadomość – w bogatych krajach klientela na tego typu, przecież kosztowne, zlecenia wcale nie maleje, co potwierdzają też dokonane w przeciągu sześciu dni kontakty handlowe i komentarze specjalistów.
- Jestem bardzo zadowolony ze stoisk naszej branży w nowej hali – zapewnia w komunikacie wieńczącym imprezę dr Klaus Weichtmann, dyrektor niemieckiego związku ZKF (Zentralverband Karosserie und Fahrzeugtechnik). Organizacja ta zrzesza ponad 3,5 tys. niemieckich firm i warsztatów zajmujących się naprawami i budową nadwozi. - Jakość dyskusji wśród specjalistów i przybyłych gości napawa optymizmem. Sporo zwiedzających dokonało ciekawych kontaktów i transakcji już pierwszego dnia. Oczywiście pojawimy się podczas targów Automechanika w 2012 roku.
Równie bogatą ofertę przedstawili specjaliści branży Accessories & Tuning. Niemal trzy piętra hali numer 4 zapełniły setki firm, wyspecjalizowanych w produkcji m.in. orurowania, wydechów czy wyposażenia z myślą o pojazdach specjalnych i terenowych. Z kolei na rozległych terenach wokół hal zgromadzili się wystawcy branży Service Station & Car Wash – wyposażenia stacji naprawczych, diagnostycznych i budowy myjni samochodowych. Najmniejsze powierzchnie wystawiennicze wypełniły firmy IT & Management, wyspecjalizowane w dostawach oprogramowania komputerowego, informacji technicznej dla dealerów i warsztatów samochodowych, a także oferty prowadzenia inwestycji, marketingu, działań reklamowych i systemów zarządzania dla branży motoryzacyjnej.
Kluczowym tematem tegorocznych rozmów, konferencji i dyskusji panelowych były produkty i innowacje proekologiczne, jak np. ta poświęcona perspektywie rozwoju miejskich pojazdów elektrycznych. W tym roku, podobnie jak na poprzedniej frankfurckiej Automechanice, produkty odznaczające się zaletami ekologicznymi anonsowane były w specjalnym, „zielonym“ przewodniku „Green Directory“. Koncerny samochodowe chwaliły się osiągnięciami w dziedzinie rozwoju hybrydowych i alternatywnych technologii napędu, a dostawcy części eksploatacyjnych podczas konferencji prasowych prezentowali osiągnięcia zmierzające do obniżenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.
W przeddzień rozpoczęcia Automechaniki został wyłoniony zwycięzca prestiżowej nagrody “Automechanika Innovation Award”. Jury składające się z ośmiu ekspertów reprezentujących ośrodki badawcze, przemysłowe, edukacyjne oraz motoryzacyjną prasę nagrodziło spośród 25 zgłoszonych produktów, podzielonych na osiem kategorii, te, które uznało za najbardziej rewolucyjne i mające wywrzeć najbardziej znaczący wpływ na rynek. Wyboru dokonano zgodnie z kryteriami innowacyjności, funkcjonalności, jakości, obecności na rynku wtórnym oraz wpływu na środowisko naturalne. I tak w kategorii „Dostawca Części” uhonorowano ECO Autobatterie firmy iQ Power GmbH, czyli najnowszą serię akumulatorów rozrusznikowych. Zwycięzcą kategorii „Wyposażenia” (Systems) okazał się multiwyświetlacz Steelmate al-in-one safety GPS, zintegrowany z obrazem z kamery cofania czy informacjami o ciśnieniu opon. Nagrodę w dziedzinie „Tuningu” zdobyła żarówka ULTRA LIFE firmy OSRAM, za trwałość potwierdzoną 3-letnim okresem gwarancji. Niemiecki Pewag Schneekette GmbH odniósł triumf w kategorii „Akcesoria” za łańcuchy z serii SNOX, gwarantujące automatyczny naciąg. W ważnej kategorii „Naprawy/Diagnostyka” zwyciężył OBD Matrix firmy TEXA, nowe zminiaturyzowane urządzenie do diagnostyki on-board, będące w stanie wykrywać sporadyczne i krótkotrwałe usterki pojazdu. Z kolei w kategorii „Wyposażenia i Napraw” (Repair & Maintenance) za innowacyjny uznano produkt firmy KRISTAL Coatings B.V., czyli rodzinę lakierów z serii TimeClear, które charakteryzują się wyjątkowo krótkim czasem schnięcia, więc pozwalają oszczędzać energię zasilającą kabinę lakierniczą. Jury doceniło też poręczny dystrybutor granulatowy Granomax 5 firmy Birchmeier Spruhtechnik AG, który powstał z myślą o neutralizacji plam olejowych w warsztatach i serwisach olejowych (kategoria: Service Station & Car Wash). W ósmej kategorii, dedykowanej branży OE (OE Products&Service) nagrodzono koncern Robert BOSCH GmbH. Jury doceniło P2 Parallel Strong Hybryd System, umożliwiający warsztatom konwersję fabrycznych samochodów spalinowych na hybrydowe.
Rafał Dobrowolski
Foto: R. Dobrowolski
Po raz pierwszy uczestniczyliśmy w targach Automechanika we Frankfurcie i już dziś możemy powiedzieć, że to była trafna decyzja. Była to bardzo dobrze zorganizowana impreza targowa, skupiająca firmy liczące się w branży motoryzacyjnej. Uczestnictwo w takim wydarzeniu, naszym zdaniem, podwyższa rangę firmy oraz zapewnia lepszą rozpoznawalność marki. Zainteresowanie było bardzo duże zarówno samą imprezą, jak i naszą firmą, co nas bardzo cieszy. Wiele zapytań zmobilizuje nas do ulepszenia i rozszerzenia naszej oferty. Liczymy, iż dzięki kontaktom zdobytym podczas targów będziemy mogli rozwinąć jeszcze bardziej naszą produkcję.
Karolina Berlińska dyrektor zarządzający AWG Polonez
Kolejna edycja targów Automechanika 2010 była dla nas bardzo korzystna pod względem zainteresowania naszymi produktami. Liczba osób odwiedzających nasze stoisko była bardzo duża. Pomimo tego, że w samym Frankfurcie wystawiamy się już po raz 7., nowych klientów nie brakowało. Po powrocie okaże się jednak, czy nawiązane nowe kontakty zaowocują i w jakim stopniu. Niezdecydowanych do wystawiania się we Frankfurcie, a z edycji na edycję jest ich coraz mniej, namawiam do udziału w tych targach. Oprócz możliwości zaprezentowania własnych produktów podczas targów, można również skorzystać z szerokiej oferty firm oferujących surowce bądź półprodukty, które można wykorzystać we własnej produkcji. Świadczy to o tym, że naprawdę są to ważne targi na terenie Europy.
Michał Cichała pełnomocnik spółki JANMOR Sp. z o.o.
Tegoroczne targi Automechanika 2010 we Frankfurcie były dużym sukcesem dla BERU. Mogliśmy zaprezentować licznie odwiedzającym nas gościom nasze najnowsze innowacje. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się świeca żarowa z czujnikiem ciśnienia w komorze spalania BERU PSG, która jest stosowana na pierwszym wyposażeniu w coraz większej liczbie samochodów. Poprzez zastosowanie inteligentnego sensora ciśnienia udaje się zmierzyć ciśnienie panujące w komorze spalania, którego wartość przekazywana jest do centralnego sterownika silnika. Pozwala to maksymalnie zoptymalizować proces spalania, a co za tym idzie zmniejszyć emisję szkodliwych związków w spalinach. Aktualnie świece te są już dostępne u naszych polskich importerów. Poza tym, mieliśmy okazję przedstawić fachowej publiczności nową generację ceramicznej świecy żarowej, której rotacyjnie-symetrycznie zbudowany element grzejny wykonany jest całkowicie z przewodzącej ceramiki i nagrzewa się tylko tam, gdzie potrzeba, czyli na czubku. Jego wyjątkowa konstrukcja powoduje także, że nagrzewa się tylko powierzchnia zewnętrzna, co z kolei sprawia, że świeca ta nagrzewa się niesamowicie szybko. Rozszerzenie oferty wentylatorów i sprzęgieł wentylatorów spotkało się także z bardzo pozytywnym przyjęciem. Istniejącą ofertę wentylatorów do samochodów użytkowych rozszerzyliśmy o ponad 130 referencji oszczędzających paliwo, cichych i bezobsługowych wentylatorów elektrycznych o jakości pierwszego wyposażenia. Mają one przeważnie zastosowanie w samochodach osobowych z poprzecznie zamontowanym silnikiem. Przy filiżance dobrej kawy mogliśmy z naszymi klientami porozmawiać nie tylko o najnowszych technologiach, ale też o dalszej owocnej współpracy. Ogólnie jesteśmy bardzo zadowoleni z oddźwięku, z jakim spotkały się nasze produkty i już dziś cieszymy się na następne spotkanie we Frankfurcie.
Mariusz Kasprzak Sales Manager Poland BorgWarner BERU Systems
Targi Automechanika są największą tego typu imprezą w Europie i na świecie, podczas której producenci części mają okazję zaprezentować swoje produkty oraz nowości, które przez następny okres będą wyznaczać trendy w branży. Widoczną tendencją w tym roku był wzrost liczby wystawców oraz odwiedzających. Co więcej, większość renomowanych firm dostawców części na tzw. pierwszy montaż OE (Original Equipment) cechuje zmiana podejścia do rynku, ze względu na sytuację w branży panującą w ostatnim okresie oraz coraz większe wymagania odbiorców odnośnie zmian technologicznych, jakie przechodzi obecnie przemysł samochodowy. Na targach widoczne były tendencje konsolidacyjne firm, w celu podniesienia konkurencyjności rynkowej, jak i dostosowania się do wyzwań, jakie rynek będzie stawiać przed producentami przez następne lata. Elektryfikacja pojazdów i wzrost znaczenia pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych stawia przed producentami części nowe wyzwania technologiczne, które dotyczą także rynku wtórnego i związanej z tym obsługi serwisowania pojazdów. Targi te, według mnie, były przełomowymi, jeżeli chodzi o zmiany, jakie przemysł samochodowy będzie przechodził w nadchodzącym dziesięcioleciu. Możemy oczekiwać coraz większego udziału elektryfikacji pojazdów samochodów osobowych, jak i komercyjnych, oraz wprowadzania nowych technologii sprzyjających ochronie środowiska i podnoszeniu komfortu oraz bezpieczeństwa użytkowników. Firma ZF jest jednym z pierwszych seryjnych producentów napędów hybrydowych w Europie dla przemysłu samochodowego. Ma także znaczący wkład w rozwój odpowiednich technologii, opracowując układy przeniesienia napędu, które już dzisiaj pozwalają producentom pojazdów zredukować zużycie paliwa nawet o 25%.
Grzegorz Fedorowicz ZF Services GmbH
Targi Automechanika we Frankfurcie na dzisiaj są w mojej ocenie największą imprezą aftermarketową w Europie. Są miejscem spotkań biznesowych, wymiany poglądów odnośnie rynku części zamiennych i luźnych dyskusji wszystkich ludzi z branży. Można śmiało powiedzieć, że tutaj przyjeżdżają branżyści ze wszystkich kontynentów, jako do światowego centrum wymiany osiągnięć i doświadczeń rynku aftermarketowego. Także z punktu widzenia naszego polskiego rynku impreza ta odgrywa bardzo ważne znaczenie. Do Frankfurtu przyjeżdżają wszyscy znaczący producenci, dystrybutorzy i zainteresowane media, aby wspólnie wymienić poglądy, znaleźć interesujących partnerów czy poznać nowości światowego rynku. Oczywiście, czas podpisywania kontraktów podczas targów minął bezpowrotnie. Także z punktu widzenia mniejszych firm produkcyjno-dystrybucyjnych, jak reprezentowana przeze mnie obecnie firma Master-Sport GmbH, jest to czas pokazania się na rynku, nawiązania kontaktów oraz zaprezentowania nowości produktowych czy technicznych. W przypadku firmy Master-Sport GmbH, prezentowaliśmy nowości z zakresu produktów elektroniki samochodowej – czujników ABS-u, silniczków krokowych czy świec żarowych, jak również przedstawialiśmy naszym klientom możliwość korzystania ze sklepu internetowego. Stoisko firmy Master-Sport GmbH podczas tegorocznych targów było zatytułowane „Porozmawiajmy o biznesie” przy tradycyjnym bawarskim piwie „Paulaner”. Korzystając z okazji chciałbym podziękować wszystkim, którzy odwiedzili nasze stoisko podczas tegorocznych targów.
Wojciech Stanosz Sales and Marketing Manager Eastern and Central Europe Master-Sport GmbH Production and Distribution Center
Tegoroczne targi Automechanika we Frankfurcie mamy już za sobą. Korzystając z okazji chciałbym bardzo podziękować wszystkim odwiedzającym nasze stoisko. Bezpośrednia rozmowa z partnerami z branży zawsze przyczynia się do lepszego zrozumienia obu stron. Wracając do tematu, wystawa jako najciekawsza impreza targowa stawiająca na innowacje, kontakty międzynarodowe i różnorodność wpisała się na stałe do kalendarza wystaw targowych w firmie Multichem. Co ważne, dla nas targi we Frankfurcie są miejscem spotkań z fachowcami z branży. Podobnie jak dwa lata temu, tegoroczną wystawę oceniam wysoko zarówno pod względem organizacyjnym, jak i wystawienniczym. Automechanika to odpowiednie miejsce dla zaprezentowania najnowszych produktów marki PROFIX, które już pierwszego dnia zyskały spore zainteresowanie odwiedzających. Ugruntowało mnie to w przekonaniu, że opracowane przez nas rozwiązania dokładnie odpowiadają oczekiwaniom, jakie stawia przed nami klient. W tym roku nasze stoisko usytuowane było w nowo otwartej hali (nr 11), co w zdecydowany sposób podniosło naszym klientom komfort zwiedzania. Optymalna lokalizacja, bogaty asortyment i duża powierzchnia stoiska w połączeniu z ciężka pracą naszego zespołu skutecznie przykuwały uwagę zwiedzających. Pozytywnie zaskoczyła mnie wysoka frekwencja. Oprócz stałych partnerów, nasze stoisko odwiedziło mnóstwo nowych klientów. Dzięki temu mieliśmy okazję zaprezentować szerokiemu gronu fachowców nasz nowy, dedykowany dla odbiorców przemysłowych system doboru koloru o nazwie MultiHD. Podsumowując, przyszły rok zapowiada się bardzo intensywnie, a najbliższe tygodnie to czas wytężonej pracy.
Piotr Muszkieta członek zarządu Multichem Sp. z o.o.
Targi Automechanika we Frankfurcie nad Menem to jedna z największych na świecie, cyklicznie powtarzana impreza targowa. Dzisiaj jest to forum prezentacji firm i produktów, w tym także tych zupełnie nowatorskich, dla szerokiego kręgu klientów ze wszystkich krajów świata. Dziś targi odwiedza przede wszystkim wyspecjalizowane grono klientów, których firmy na co dzień zajmują się prezentowaną na targach branżą. Dlatego też, firma Diesel Centrum-Polska zorganizowała wyjazd dla serwisów aparatury wtryskowej silników Diesla, które posiadają urządzenia diagnostyczne zakupione w DCP firmy włoskiej Nova Ditex, której jesteśmy dystrybutorem. Wśród uczestników wyjazdu był także serwis z Ukrainy. Wszyscy mogli zapoznać się z ofertą Nova Ditex na nowy Cam Box do diagnostyki układów PLD, UIS, PDE. W nowej wersji Cam Boxa obsługa odbywa się za pomocą komputera (laptop w zestawie) z wgranym oprogramowaniem i danymi regulacyjnymi, po podłączeniu drukarki można wydrukować wyniki testów dla badanego PDE/UIS/PLD. Sterownik na bieżąco odczytuje czasy reakcji i wyświetla na ekranie monitora. Premiera ta podkreśla i potwierdza zaangażowanie firmy w kwestię niedrogiego serwisowania pojazdów z silnikami Diesla. New Cam Box możemy montować na każdym stole probierczym spełniającym normę ISO-4008, co minimalizuje konieczność dokonywania nowych inwestycji w warsztacie. Zaproszeni przedstawiciele warsztatów mieli okazję zobaczyć jakie ułatwienia oferuje diagnostyka, części zamienne i usługi serwisowe firmy Nova Ditex i porównać z ofertą innych firm wystawiających się na targach.
Romuald Klimkiewicz Diesel Centrum-Polska Sp. z o.o.
Komentarze (0)