Wydarzenia

ponad rok temu  19.10.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Automechanika Frankfurt 2016 (cz. 1) – motoryzacja w jednym miejscu

24. edycja targów (13-17 września) to nie tylko debiut najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w motoryzacji. Na wybitnie konkurencyjnym rynku żadna z propozycji, nawet tych na pozór błahych, nie może obejść się bez spójnego przekazu, więc kompetencjom inżynierów nie ustępowali specjaliści od promocji marki.

Od roku 1971 targi we Frankfurcie pozostają jednym z najważniejszych miejsc spotkań decydentów z branży samochodowej, a minione wydarzenie zapisało się kolejnym rekordem – aż 4 820 wystawców, w tym aż 167 z Polski. W podsumowaniach organizatora mowa o 136 000 zwiedzających z ponad 170 krajów. 4-procentowy spadek frekwencji na terenach Messe Frankfurt warto zestawić z sondą wśród uczestników. Otóż, aż 95% gości targowych wyraziło zadowolenie z udziału w targach, a ponad 80% wystawców osiągnęło zamierzony cel i trafiło z komunikatem do partnerów biznesowych. Dowodzi to, że wysiłek wystawienniczy przełożył się na satysfakcjonujące decyzje biznesowe. Zdecydowana większość polskich firm dołącza z entuzjastycznymi komentarzami.
– Już dziś można powiedzieć, że każda kolejna edycja jest dla nas bardziej owocna od poprzedniej, a to już trzecia impreza z naszym udziałem w roli wystawcy – wspomina Tomasz Kroczak, Auto-France. – Miesięcznie wprowadzamy do naszej oferty ponad 50 nowych referencji do samochodów francuskich – zarówno części oryginalnych, jak i zamienników, a Automechanika jest dobrym miejscem, żeby te nowości zaprezentować.
Targi stanowią jeden z ważniejszych elementów budowania przewagi na globalnym rynku. Frankfurt jest miejscem nawiązywania i podtrzymywania relacji biznesowych.
– Nowe projekty, które przekuwamy na eksport naszych urządzeń, rodzą się najczęściej podczas takich targów – potwierdza Joanna Kaczmarek, dyrektor handlowy Unimetal Sp. z o.o. – W tym roku zaprezentowaliśmy najnowszą generację zintegrowanych linii diagnostycznych w różnych wersjach i konfiguracjach, m.in. kanałowej, bezkanałowej, naposadzkowej, a nawet mobilnej. Wykorzystaliśmy nasze spotkania z klientami do omówienia modyfikacji w oprogramowaniu wynikających ze zmian przepisów w poszczególnych krajach oraz prezentacji naszego najnowszego oprogramowania do zarządzania badaniami technicznymi Multi Systemu. Jest to inteligentny system dla dużych centrów z wieloma liniami diagnostycznymi pracującymi w systemie ,,strumieniowym”.
Rodzime firmy zdecydowanie bardziej zadbały o odpowiednią oprawę dla swych kompetencji. Novol, największy w Polsce producent chemii dla lakiernictwa samochodowego, podczas targów zaprezentował swoją topową linię Spectral Color Technology, czyli technologię opierającą się na systemach mieszalnikowych, a punktem kulminacyjnym była światowa premiera nowego systemu wodorozcieńczalnego Spectral Wave 2.0.
– Mamy wielką satysfakcję, że opracowane przez nasze laboratoria, autorskie rozwiązanie spotkało się z tak pozytywnym odbiorem fachowców – mówił Filip Litewka. – Nasi klienci oceniają Spectral Wave 2.0 jako najlepszy system wodorozcieńczalny na rynku, chwaląc go, podkreślają takie cechy, jak szybkość naprawy, siłę krycia i przyjazność dla użytkownika. Długo oczekiwana przez naszych dystrybutorów propozycja zapewnia oprogramowanie kolorystyczne online, niebawem zadebiutuje aplikacja na urządzenia mobilne.
Swoją premierę miał też produkt z linii Novol Extreme – Cobra Truck Bedliner, dwuskładnikowa poliuretanowa powłoka ochronna z efektem strukturalnym o szerokim zastosowaniu. Prezentowane były także linie Professional, Ultra Line, a także produkty przeznaczone dla przemysłu – Industrial Coating Systems. Wizyta na stoisku stanowiła doskonałą okazję do sprawdzenia rzemiosła lakierniczego – mowa o specjalnie przygotowanej wirtualnej lakierni wyposażonej w okulary VR HTC Vive.
W pawilonie 11.1 uwagę zwracało designerskie stoisko marki Profix należącej do firmy Multichem, która wespół ze swym udziałowcem – Automotive Art z Barbadosu, prezentowała spektrofotometr z autorskim softwarem.
– Jesteśmy bodaj pierwszą na świecie firmą, która z nową edycją kolorboksu z kodami QR oddaje swym użytkownikom aplikację, gwarantującą w łatwy sposób rating poziomu zadowolenia z uzyskanej receptury – przybliżał propozycję Piotr Muszkieta, założyciel i prezes przedsiębiorstwa Multichem.

Messe Frankfurt Against Copy
Niewątpliwie tegoroczna edycja to lepiej skomunikowane pawilony, ułożone według klucza tematycznego prezentowanych propozycji, ale też jeszcze większa dominacja producentów części. Z debiutem nowych graczy – najczęściej firm handlowych i „marek własnych” (private labels) – korespondowała dbałość o rozpoznawalne logo wśród firm o długiej tradycji w dziedzinie produkcji.
– Sztandarową od 40 lat propozycję Paradowscy AMP – mam na myśli zawory silnikowe – wzbogaciliśmy o pierścienie tłokowe do silników spalinowych wszelkiego rodzaju – od kosiarek, przez pojazdy, na morskich jednostkach skończywszy – podsumowuje udział w imprezie menadżer ds. marketingu Monika Paradowska. – Kolejną nowością są zabezpieczenia przed podróbkami. Otóż od półrocza anonsujemy pudełka jednorazowe z ciągami 12 cyfroliter. Te ukryte są pod zrywką, co gwarantuje potwierdzenie oryginalności, wystarczy skorzystać z naszej witryny internetowej.
Od 2006 roku każda kolejna edycja targów to kampania pod hasłem „Frankfurckie Targi przeciwko podrabianym produktom”. Według danych organizatorów „podróbki” stanowią około 6% światowego handlu i generują straty w firmach produkujących oryginalne produkty liczone w milionach euro.
– Z uwagi na fakt, iż chodzi o elementy aktywnego bezpieczeństwa pojazdu, fundamentalne znaczenie ma gwarancja, że produkt zakupiony i zamontowany w samochodzie klienta to oryginalne Brembo – dało się słyszeć podczas konferencji prasowej włoskiej firmy. – Jak zabezpieczyć własność intelektualną? Poza charakterystyczną czerwienią Brembo, na opakowaniach tarcz i klocków hamulcowych Brembo Aftermarket znajdują się twarze pracowników Brembo, jako dowód poczucia przynależności i zaangażowania względem klientów.
Na opakowaniach tarcz można sprawdzić autentyczność produktu dzięki niemożliwemu do sfałszowania hologramowi, nadrukowanemu na etykiecie. Dalsze potwierdzenie można uzyskać, skanując unikalny kod QR.
Konkurentów na rynku układów hamulcowych zaskoczyli właściciele marki Lumag oraz Breck.
– We Frankfurcie pokazaliśmy nową linię klocków i tarcz hamulcowych high safety dedykowaną autom klasy premium – mówi Łukasz Żak, kierownik działu handlowego firmy Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck. – Nasi inżynierowie opracowali specjalny materiał cierny o podwyższonych parametrach użytkowych, który idealnie współpracuje z tarczami wysokowęglowymi typu high-carbon. Jesteśmy przekonani, że aktualna oferta pozwoli nam na dalsze zwiększanie sprzedaży na terenie Unii Europejskiej, gdzie w tym momencie eksportujemy 55% naszych produktów.

We care for you strategy
Do tegorocznej edycji Automechanika Innovation zgłoszono rekordową liczbę 130 projektów, a zwycięzcą w jednej z ośmiu kategorii okazała się firma Valeo. Laur w kategorii „OE Products & Services” dla laserowego skanera otoczenia o nazwie Scala to skądinąd ważny sygnał dla decydujących o regulacjach obowiązujących w ruchu drogowym.
– Skaner otoczenia Valeo Scala to wysoko zaawansowany technologicznie produkt, który jest już gotowy do zastosowania w seryjnej produkcji autonomicznych samochodów – mówi Iwona Molenda, dyrektor marketingu Valeo Service Eastern Europe.
Profesjonalistów zapraszało do odwiedzin stoiska hasło Valeo Service „Troszczymy się o Ciebie”, które sprowadza się do opieki na kilku poziomach – wszak mowa o kompetencji firmy o 90-letnim doświadczeniu na rynku wyposażenia oryginalnego, która udziela wsparcia technicznego w ramach programu Tech’Care dla warsztatów samochodowych. Wyrazem troski o satysfakcję klienta i sposobem na uproszczenie zawiadywania stanami magazynowymi wśród dystrybutorów (np. w sklepach motoryzacyjnych) może być od dawna wyczekiwana premiera płaskich wycieraczek tylnych szyb. Multi-connection wraz z nową gamą wycieraczek Hydro Connect to zaledwie 8 numerów części, tylko 3 konektory i aż 96-procentowe pokrycie parku pojazdów.
Komunikat „Spójrz – Pomyśl – Działaj” zachęcał do rozmów ze specjalistami Grupy ZF, którzy wzięli we władanie gigantyczną przestrzeń ponad 1400 m kw. Ofertę produktów przeznaczonych na rynek części zamiennych zdominowały układy przeniesienia napędu, elementy podwozia, technologii bezpieczeństwa i układów kierowniczych marek Sachs, Lemförder, TRW. Będąc drugą pod względem wielkości firmą na światowym rynku części zamiennych, dzięki przewadze technologicznej Grupy ZF i integracji z TRW Aftermarket, ZF Aftermarket poszerza swój globalny zasięg, oferując już nie tylko produkty, ale i kompleksowe rozwiązania. Podczas spotkania prasowego podkreślano umiejętność wczesnego przewidywania trendów na rynku części zamiennych. Ponieważ pojazd staje się niemal „adresem IP na kołach”, wkrótce będzie on w stanie identyfikować okresy między przeglądami i samodzielnie inicjować serwisowanie czy naprawy na podstawie dostępnych mu danych – z czym też korelowała prezentacja platformy telematycznej Openmatics.
Kompetencje na rynku aftermarket koncernu Schaeffler anonsowane są od lat czterdziestu. Slogan „Oczekuj więcej” ukuto na potrzeby udziału w poprzedniej edycji targów. Tym razem prymat rosnących oczekiwań akcentowano zachętą „Odkryj więcej” (Discover more), z czym korespondowała konferencja dla dziennikarzy, wzbogacona o wrażenia wizualne dzięki okularom 3D. W wirtualnym warsztacie goście mogli samodzielnie wykonać wymianę modułu podwójnego suchego sprzęgła przy użyciu zestawu LuK RepSet 2CT. W sprzedaży nowy zestaw LuK RepSet 2CT oraz narzędzie specjalne pojawią się na początku 2017 roku. Spośród portfolio propozycji dla niezależnych warsztatów uwagę zwracał też debiut wstępnie zmontowanego zestawu naprawczego łożyska koła – FAG SmartSET.

Start-stop i łagodne hybrydy
Do roku 2020 aż 75% nowych samochodów ma skrywać technologię start-stop. A skoro tak, to zaawansowane akumulatory mają ogromne znaczenie dla kondycji tak gigantycznego parku pojazdów – o czym dowodzono podczas spotkania prasowego na stoisku firmy Johnson Controls. Największy na świecie producent akumulatorów samochodowych podczas targów Automechanika 2016 zaprezentował pierwsze wyniki Programu Bezpłatnego Testowania Akumulatorów Varta. W rok od debiutu przedsięwzięcia okazało się, że z ponad 33 tysięcy sprawdzonych pojazdów prawie jedna czwarta miała akumulator wymagający natychmiastowej wymiany ze względu na jego zły stan.
Z kolei o perspektywach dla elektromobilności sporo mówiło się na stoisku firmy Delphi. Wraz z wprowadzeniem w Europie w 2021 r. nowych regulacji prawnych 48-woltowy system zajmie miejsce pomiędzy pojazdami napędzanymi konwencjonalnie a hybrydami i pojazdami elektrycznymi. Ofertę Delphi Product & Service Solutions stanowiły we Frankfurcie trzy rozwiązania w gamie wtryskiwaczy CR, a prócz fabrycznie nowych, wzbogacona propozycja aftermarketowa z wprowadzeniem 21 regenerowanych wtryskiwaczy, które uzupełniając istniejącą ofertę Delphi, pokrywają popularne aplikacje ciężarówek i autobusów, takich jak Volvo, Renault, Mercedes czy DAF.
Także Bilstein, poza referencjami przeznaczonymi na pierwszy montaż, buduje szeroką ofertę dla potrzeb aftermarketu. W tym roku na stoisku firmy zaprezentowano m.in. pełną paletę amortyzatorów do BMW, w tym serii M, oraz Porsche Macan. Nie zabrakło również DampTronic – nowych rozwiązań do modeli z Grupy Volkswagen, w których zastosowano adaptacyjny system zawieszenia DCC. Fanom off-roadu zaprezentowano nową serię amortyzatorów B8 8125 o cylindrach ze średnicami 46 i 60 mm, które pozwalają na modyfikację w zakresie dopuszczonym przez konstruktorów samochodu. Absolutną nowością jest oferta B4 Airmatic uaktualniona o sprężarki stosowane w zawieszeniach modeli BMW i Mercedesa.

Światła, ADAS, czynniki klimatyzacji
Lampy LED dla każdego samochodu, niezależnie od jego wieku i w atrakcyjnej cenie – czy nie brzmi to rewolucyjnie? Philips opracował zamienniki LED dla żarówek H4 oraz H7. Odtąd jedyną barierą dla modyfikacji oświetlenia fabrycznego jest prawo unijne, bo już z propozycji takiej swobodnie korzystają kierowcy w Japonii, Chinach czy w krajach byłego ZSRR. Przełomem było umieszczenie diod dokładnie w tym miejscu, gdzie w żarówce halogenowej znajduje się żarnik. Na stoisku zaprezentowano też nową linię żarówek H4 i H7 o nazwie Racing Vision, a dla wyposażenia warsztatów lakierniczych – nową linię produktową: lampy Matchline.
Hella Gutmann anonsowała CSC RadarKit II – drugiej generacji kalibrator radarów, będących elementem składowym zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), a które wymagają korekt po wymianie przedniej szyby lub geometrii osi. Z kolei na niemniej imponującym rozmiarami dwupiętrowym stoisku firma Texa prezentowała szereg niezwykłych nowości zarówno z zakresu diagnostyki pojazdów, jak i klimatyzacji oraz stale rozwijającego się sektora telematyki i współdzielenia w sieci informacji pomiędzy pojazdami. Z ważniejszych propozycji wymieńmy wdrożenie IDC5 – najnowszej generacji platformy diagnostycznej Texa, a także najnowszej generacji produktów (TXTs, Nano S, Axone Nemo, TPS2), wprowadzenie zestawu kalibracji kamer dla systemów ADAS, a w końcu debiut stacji obsługi klimatyzacji Konfort.
Od 2017 r. modele Klas E i S, jako pierwsze seryjne auta osobowe na świecie, otrzymają układy klimatyzacji, w których czynnikiem chłodzącym będzie dwutlenek węgla. Na stoisku firmy Dometic prezentowano kompletną gamę stacji do obsługi klimatyzacji, bo też wzbogaconą o nowość z myślą o obsłudze klimatyzacji samochodowej na dwutlenek węgla. Centralnym elementem bezpieczeństwa użytkowników Waeco ASC 7400 G jest automatyczna kontrola powietrza w pomieszczeniu warsztatu. We Frankfurcie ogłoszono też strategiczne partnerstwo Dometic i Idemitsu. Dometic Waeco od teraz oferuje swoim klientom oryginalne oleje Idemitsu do stosowania w samochodowych systemach klimatyzacyjnych. Tu też swą premierę miał klimatyzator dachowy CoolAir RTX – urządzenie trzeciej generacji, które bazuje na systemie miękkiego startu sprężarki zasadniczej, co gwarantuje autonomiczność zasilania na postoju (po wyłączeniu silnika samochodowego) do 12 godzin.
Gigantyczna przestrzeń stoiska firmy Bosch jak zwykle obfitowała w wiele propozycji. Tym razem najwięcej było rozwiązań do diagnozy sterowników oraz nowości w zakresie wyposażenia warsztatowego. Najnowsza generacja linii testerów diagnostycznych Bosch KTS obsługuje odtąd nie tylko wszystkie dotychczas stosowane interfejsy pojazdów, ale również przyszłe, oparte na standardzie Ethernet. Prezentowano też udoskonalony program warsztatowy ESI[tronic] 2.0, a z urządzeń do badania spalin – BEA 750, następcę serii BEA 150/250/350. Debiut miały też ładowarki akumulatorów BAT 645 i BAT 690 oraz LTB 300 – specjalne, wypoziomowane stanowisko warsztatowe dostosowane do wykonywania różnych zadań diagnostycznych.
Spektakularnie wyglądało stoisko firmy Maha. Kluczową propozycję stanowiła seria nowych podnośników dwukolumnowych Mapower II. Klienci będą mogli po raz pierwszy wybrać, czy chcą podnośnik z napędem elektromechanicznym, czy też elektrohydraulicznym.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski, M. Giecewicz


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony