25-lecie targów Automechanika we Frankfurcie to wspaniały jubileusz. W tym roku organizatorzy spodziewają się 133 tysięcy gości ze 170 krajów, którzy będą mieli okazję poznać ofertę 4843 wystawców (stan na 1 maja 2018 r.) z 76 państw
Podczas majowych targów Automechanika Dubai naszą redakcję zaproszono na specjalne spotkanie prasowe poświęcone jubileuszowej, 25. edycji Automechaniki Frankfurt. Poprowadził je Michael Johannes, brand manager Automechaniki.
– Motoryzacja się zmienia. My, organizator najważniejszego na świecie wydarzenia w branży warsztatowej, czujemy się zobowiązani te zmiany pokazać naszym gościom. Jednym z haseł tegorocznej edycji targów Automechanika Frankfurt są rozwiązania jutra, a więc alternatywne napędy, pojazdy autonomiczne, cyfryzacja napraw w warsztacie samochodowym. To ważne tematy z punktu widzenia codziennej pracy warsztatów, ich wyposażenia, wiedzy technicznej pracowników – zapowiada Michael Johannes. – Automechanika Frankfurt to najbardziej międzynarodowe targi warsztatowe na świecie.
Michael Johannes podkreśla, że podobny charakter mają też inne wydarzenia organizowane na całym świecie w ramach cyklu Automechanika. Dziś jest to 17 targów w 15 krajach świata. – Warto zaznaczyć, że są to międzynarodowe wydarzenia nie tylko ze względu na kraj pochodzenia wystawców, ale także gości – dodaje.
Tegoroczna Automechanika we Frankfurcie będzie inna od poprzednich, bo od tego roku w ramach wystawy odbędą się targi branży oponiarskiej Reifen (to wydarzenie o bardzo ugruntowanej już pozycji). Będzie też duża część poświęcona pojazdom zabytkowym. O nowych sektorach, które znajdą swoje miejsce w nowej (najnowocześniejszej!) hali nr 12 terenów targowych Messe Frankfurt, więcej piszemy w dalszej części tekstu.
Potwierdzają to statystyki dotyczące poprzedniej edycji Automechanika Frankfurt. W 2016 roku hale targowe Messe Frankfurt odwiedziło ponad 130 tysięcy gości, z czego ponad 80 tysięcy przyjechało z zagranicy. Co ważne, ponad 70% tych gości to dyrektorzy zarządzający, właściciele firm oraz osoby decyzyjne. 96% gości oceniło udział w targach jako bardzo zadowalający. Taką samą opinię wyraziło 75% wystawców. To jednoznaczne dowody na to, że we Frankfurcie dobrze robi się interesy.
W tym roku organizatorzy spodziewają się 133 tysięcy gości ze 170 krajów, którzy będą mieli okazję poznać ofertę 4843 wystawców (stan na 1 maja 2018 r.) z 76 państw.
Wpływ na tak imponujące statystyki ma zapewne położenie Frankfurtu i jego doskonałe skomunikowanie ze światem. Na lotnisku we Frankfurcie lądują samoloty z aż 100 krajów świata. Droga lądowa również daje gwarancję komfortowego transportu, wszak o jakości niemieckich autostrad nikogo nie trzeba przekonywać. Oczywiście przy tak dużym zainteresowaniu całego świata tym wydarzeniem korków nie da się uniknąć.
Rozwiązania na dziś i na jutro
Automechanika Frankfurt, jak zawsze, podzielona zostanie na kilka grup tematycznych. Podobnie jak w poprzedniej edycji w tym roku są to: Parts & Components – części zamienne, Electronics & Systems – systemy elektroniczne i elektryczne, Repair & Maintenance – wyposażenie warsztatów samochodowych, Accessories & Customizing – akcesoria samochodowe, Dealer & Workshop-Management – oprogramowanie komputerowe oraz systemy mobilne dla branży motoryzacyjnej, Car Wash, Care & Reconditioning – wyposażenie myjni, sprzęt i materiały do pielęgnacji aut. Pełnym innowacji sektorem będzie natomiast Tomor-
row's Service & Mobility, a więc wspomniane rozwiązania jutra, takie jak elektromobilność, alternatywne systemy napędowe, systemy bezpieczeństwa, innowacyjne technologie warsztatowe, drukowanie 3D części zamiennych.
– Naszym gościom pokazujemy nie tylko miejsce, w którym dziś jest motoryzacja, ale też kierunek, w jakim zmierza – mówi Michael Johannes.
Dział poświęcony innowacjom podzielony został na cztery główne obszary. Pierwszy z nich to alternatywne napędy. Nikt dziś już nie ma wątpliwości, że sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie rosnąć, co w oczywisty sposób przełoży się na rosnący popyt na usługi związane z obsługą takich aut. I nie chodzi tylko o serwis, ale najróżniejsze systemy ładowania, między innymi z miejskich latarni czy domowych gniazdek. Rozwiązań jest mnóstwo. We Frankfurcie będzie je można poznać dużo bliżej.
Kolejny ważny aspekt to połączenie samochodów z internetem. Na tym polu dużo już zrobili światowi giganci Apple oraz Google, ten sektor rozwija się więcej niż dynamicznie, więc profesjonaliści z branży muszą śledzić te trendy. W tym miejscu Automechaniki uwaga odbiorców będzie skierowana na łączność samochodów w trakcie autonomicznej jazdy, funkcje bezpieczeństwa takich aut, programy rozrywkowe dla pasażerów, zarządzanie autem (oczywiście także mobilne). Zarządzanie flotą czy współdzielenie aut to usługi, na które popyt również znacząco wzrósł. W tym sektorze Automechaniki Frankfurt będzie też miejsce na innowacyjne, cyfrowe technologie stosowane w warsztatach samochodowych. Zaawansowana diagnostyka, naprawy systemów elektrycznych i informatycznych – od tego nie ma już odwrotu. Trzeba być na bieżąco. – Nasi goście z pewnością będą – podkreśla manager Automechaniki.
Targi Automechanika Frankfurt to oczywiście nie tylko wystawa, ale także cały szereg szkoleń i kursów w ramach Akademii Automechaniki. Wśród tegorocznych tematów będą m.in. technologie oponiarskie, działalność biznesowa przy samochodach klasycznych, naprawy powypadkowe i serwis aut ciężarowych. Odbędzie się też duża konferencja pod hasłem Connected Mobility, a także tzw. Dzień Warsztatu, który na czterodniowych targach jest oczywiście każdego dnia. To miejsce rozrywki, ale też gier sprawnościowych dla mechaników, jest oczywiście szansa na cenne nagrody. Dobra okazja na chwilę relaksu.
Reifen we Frankfurcie. Synergia dwóch wiodących wydarzeń
– Tak jak opony są integralną częścią każdego samochodu, tak Reifen, wiodące na świecie targi branży oponiarskiej, mają swoje stałe miejsce obok targów Automechanika Frankfurt – tak o połączeniu dwóch ważnych w branży wydarzeń informują przedstawiciele Automechaniki i Messe Essen. Po raz pierwszy w ramach tego najważniejszego wydarzenia branży warsztatowej na świecie zorganizowana będzie strefa Reifen, w całości poświęcona branży oponiarskiej. Od tego roku ta współpraca będzie już funkcjonować na stałe.
Targi Reifen przez lata odbywały się w niemieckim Essen. Spotykali się tam producenci i dystrybutorzy ogumienia, felg, maszyn i urządzeń serwisowo-naprawczych. To były dobre spotkania, czego dowodem jest fakt, że 90% gości biorących udział w ostatniej edycji Reifen w 2016 r. zapowiedziało udział w Reifen 2018, podkreślając jednocześnie, że typowo warsztatowa obsługa całych samochodów (a nie tylko ogumienia) staje się dla nich coraz ważniejsza. Jest to kwestia dywersyfikacji usług, o której na łamach „Nowoczesnego Warsztatu” piszemy dość często. Serwisy ogumienia wprowadzają do swojej oferty tzw. szybką mechanikę, a więc serwis olejowy, obsługę klimatyzacji, wymianę klocków i tarcz, a niektórzy nawet wymianę rozrządu. Z tego punktu widzenia połączenie Automechaniki Frankfurt z targami Reifen wydaje się być bardzo dobrym rozwiązaniem dla warsztatowców. W jednym miejscu i czasie przyjrzą się bowiem ofercie firm z branży oponiarskich i ogólnomotoryzacyjnych.
Dla biznesowych gości z branży oponiarskiej Automechanika Frankfurt przygotowała specjalny program klienta – coś w rodzaju oferty all inclusive. Ta grupa może liczyć na bezpłatny wstęp na targi, darmowy transport lokalny, spotkania w prestiżowym Insider Lounge, przewodnika po terenach targowych. Organizatorzy chcą przy pierwszej wspólnej edycji Automechaniki i Reifen zachęcić do odwiedzin jak największą liczbę profesjonalistów z branży ogumienia oraz zagwarantować im komfortowe warunki pobytu. Program nazywa się Insider Automechanika, a jego szczegóły można poznać m.in. w polskim przedstawicielstwie Targów Frankfurt.
Samochody z duszą, biznes z przyszłością
Targi Reifen we Frankfurcie to nie jedyna nowość. Automechanika podpisała też porozumienie o współpracy z Retro Messen, czego efektem będzie cały sektor na targach poświęcony renowacji klasycznych samochodów – z punktu widzenia technicznego (zakup części, technologie), ale też biznesowego. O ile o doświadczeniu Messe Frankfurt już pisaliśmy, o tyle warto wspomnieć, że Retro Messen ma także ugruntowaną pozycję w swojej branży. Jest organizatorem m.in. Retro Classics w Stuttgarcie, największych w Europie targów samochodów klasycznych i zabytkowych.
Oba nowe sektory, a więc Reifen i Classic Cars, znajdą swoje miejsce w hali nr 12 terenów targowych we Frankfurcie. Jest to największa i najnowocześniejsza hala Frankfurt Messe, co gwarantuje komfort gościom i wystawcom.
Doświadczony organizator
Z czego wynika wciąż rosnący udział gości i wystawców w targach Automechanika Frankfurt? Branża rośnie, dostawcy i odbiorcy podpisują kontrakty, a Messe Frankfurt stwarza im do tego odpowiednie warunki. Doświadczenie organizatora targów z cyklu Automechanika robi wrażenie.
– Jesteśmy największym na świecie organizatorem targów posiadającym własne tereny targowe – mówi Michael Johannes.
W 2017 roku Messe Frankfurt zorganizowało na całym świecie 134 wydarzenia targowe, w których wzięło udział około 95 000 wystawców oraz około 4,3 miliona odwiedzających.
– Jesteśmy z tych wyników bardzo dumni – podkreślał Michael Johannes.
Na całym świecie działa 30 filii Messe Frankfurt (m.in. w Polsce – www.targifrankfurt.pl). Globalny obrót firmy z ubiegłego roku to 661 milionów euro.
– Zbliżająca się, jubileuszowa edycja targów Automechanika Frankfurt będzie największą w historii – zapowiada manager marki Automechanika.
Pierwsza edycja tego odbywającego się co dwa lata spotkania miała miejsce w 1971 roku. Powierzchnia wystawiennicza targów przekroczyła symboliczną barierę 100 tysięcy metrów kwadratowych już w 1980 roku. W tym też roku po raz pierwszy większość wystawców pochodziła spoza Niemiec. Ten międzynarodowy charakter wydarzenia oraz rosnące zainteresowanie wystawców i gości utrzymują się do dzisiaj.
Internacjonalizacja to trend, który bardzo szybko rozwijał się na Automechanice w latach 90. Przełożył się też na organizację wydarzeń z tego cyklu poza Frankfurtem. Pierwsze targi Automechanika poza Niemcami odbyły się w 1997 roku w Chinach i Rosji. Potem dochodziły kolejne kraje. I to się nie zmienia, wystarczy spojrzeć na ostatnie lata. W 2016 roku pojawiły się targi w Birmingham (Wielka Brytania), Ho Chi Minh City (Wietnam), Jeddah i Riydah (Arabia Saudyjska), Atlancie (USA). Wydarzenia te odbywają się pod marką Automechanika, ale wiele innych wystaw na świecie jest współorganizowanych przez Messe Frankfurt. Do tej grupy dołączyły ostatnio m.in. targi AMR w Pekinie (o czym pisaliśmy w poprzednim numerze).
Widzimy się we Frankfurcie?
– Targi Automechanika Frankfurt nazywamy w firmie matką wszystkich wydarzeń na świecie, a jednocześnie dzieckiem, które jest naszym oczkiem w głowie – podsumowuje Michael Johannes.
Tegoroczna edycja rozpocznie się 11 września. Szczegółowych informacji udziela polskie przedstawicielstwo Targów Frankfurt, które organizuje grupowe wyjazdy samolotowe i autokarowe na Automechanikę dla polskich branżystów. Więcej informacji: www.targifrankfurt.pl
Redakcja
Fot. Messe Frankfurt
Komentarze (0)