Wieści z chińskiego rynku samochodowego są wciąż pozytywne, a rynek ten jeszcze nigdy nie wyglądał tak atrakcyjnie dla zamorskich producentów i dostawców części i produktów aftermarketowych. Mając to na uwadze, 235 wystawców z 26 krajów i regionów wzięło udział w pierwszych targach Automechanika Szanghaj, które odbyły się w dniach 2 – 4 grudnia 2004 roku w szanghajskim międzynarodowym centrum Expo.
Na targach pojawiło się 9138 kupujących z 60 krajów. Wśród nich można było zauważyć wielu zagranicznych odwiedzających. Jak na debiutujące wydarzenie, ich liczba była imponująca: prawie 1400 odwiedzających przybyło zza morza. Japonia była najsilniej reprezentowanym krajem kupującym (107 gości), za nią Tajwan (103), Korea (98), USA (86) i Austria (72).
Nastawione głównie na części i elementy, serwis napraw, akcesoria, sprzęt do tuningu oraz produkty do ochrony, targi Automechanika Szhanghaj zostały uznane za międzynarodową platformę handlu dla samochodowego rynku wtórnego w Chinach. Ze specjalnym programem Automechanika Academy, pokaz dostarczył obszernego i wyczerpującego przeglądu chińskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz produktów dostępnych na lokalnych i międzynarodowych rynkach.
Wśród wystawców pojawiły się takie wiodące firmy, jak Volkswagen, General Motors, DaimlerChrysler, Denso Corp, Wuerth, ZF Friedrichshafen. Wystawcy z Austrii, Niemiec, Włoch, Regionu Tajwanu i Słowenii grupowali się w swoich “krajowych” pawilonach.
Odzew od uczestników targów, zarówno wystawców, jak i odwiedzających, był bardzo pozytywny. Wielu z nich było skupionych na nawiązywaniu nowych kontaktów w średnio- i długoterminowej perspektywie. Niezależnie od tego czy producent był nowy na rynku czy miał już ugruntowaną pozycję w Chinach, większość z nich stwierdziła, że obecność na targach była ważna ze względu na promocję produktu oraz gromadzenie wiedzy rynkowej.
- Przyjechaliśmy na Automechanikę do Szanghaju, żeby znaleźć chińskich przedstawicieli dla naszych rozruszników i alternatorów. Spotkaliśmy jednak również kupujących z Australii, Austrii, Dubaju i Argentyny! – mówi Abby Renoo z T.S.K. Automotive Co. z Tajlandii. - Rzekłbym, że przynajmniej jedna trzecia z tych kontaktów przełoży się na autentyczne zainteresowanie naszymi produktami i jestem z tego bardzo zadowolony.
Również kupujący byli pod wrażeniem zakresu i jakości produktów prezentowanych na wystawie. Paweł Ignatowicz, dyrektor ds. zaopatrzenia WSOP w Polsce, przyjechał do Szanghaju w poszukiwaniu sprzętu do wyposażenia warsztatów. - To nasza pierwsza podróż do Chin, podczas której na targach Automechanika Szanghaj nawiązaliśmy wiele interesujących kontaktów. Dotychczas poszukiwaliśmy ich w Niemczech, Francji i USA, ale teraz może będziemy w stanie otworzyć nowy kanał w Chinach, który będzie dostarczał produkty tańsze, ale wciąż spełniające unijne standardy.
Na rynku ponad miliarda ludzi jednym z największych wyzwań dla nowych na chińskim rynku dostawców jest znalezienie właściwych odbiorców bądź dealerów produktów. Forum na Automechanice pozwoliło producentom i kupującym na zorganizowanie odpowiednich spotkań biznesowych jeszcze przed wystawą.
- Właśnie zaczęliśmy budowę naszej własnej fabryki w Ningbo i zastanawiamy się nad tym, jak sprzedawać w Chinach, zanim ruszy tam produkcja – mówi Henk Gheysen, dyrektor generalny SIMA S.A. w Belgii. - Chiny to dla nas bardzo ważny rynek. Z racji tego, że rynek europejski powoli się nasyca, ogromny i rosnący rynek na Wschodzie stanowi najważniejsze obecnie miejsce do inwestowania. Zawarliśmy 10 – 15 dobrych kontaktów w Chinach. Jestem też szczególnie zadowolony z forum, które pozwoliło nam zawrzeć znakomite kontakty. Spotkanie były bardzo pomocne; ludzie, których spotkałem, zadawali właściwe pytania, znali produkty i byli gotowi przekazać mi informacje rynkowe.
Akademia targów Automechanika
Automechanika Academy to synonim dobrej jakościowo informacji rynkowej. 150 osób wzięło udział w Akademii podczas targów Automechanika Szanghaj 2004, gdzie można było wysłuchać sześciu profesjonalistów przemysłu samochodowego, dyskutujących nad najnowszymi rozwiązaniami i bieżącymi trendami na rynkach samochodowych całego świata.
- Prelegenci reprezentują wiodące organizacje z branży – powiedział Meng Yan z Chińskiego Centrum Badań Nad Motoryzacją i Technologią. - Chociaż tematy, którymi się zajmowaliśmy, nie były poruszane od strony technicznej, to jednak były istotne dla rozwoju przemysłu samochodowego jako całości. Odzew ze stron publiczności jest bardzo obiecujący; zadano wiele interesujących pytań. To bardzo dobre miejsce do promocji komunikacji wewnątrz branży.
Tematem o szczególnej wadze dla rynku części zamiennych w Chinach i na świecie była ochrona marki i walka z fałszerstwami. Komitet Ochrony Jakości Marek (The Quality Brands Protection Committee - QBPC) podjął się takiej misji w Chinach; podczas Automechanika Szanghaj 2004 miał również swoje stoisko na targach.
- Ochrona marki to długotrwały proces edukacyjny i Akademia Automechaniki jest dobrym kanałem do przekazania branży tej idei – mówi Joann Chan, dyrektor ochrony marki w GM China Group. - Bardzo nas cieszy szansa na przedstawienie pracy QBPC podczas seminarium.
Na stoisku QBPC DaimlerChrysler, General Motors, Denso i Shanghai Volkswagen pokazywano znaczenie używania oryginalnych części zamiennych w odniesieniu do bezpieczeństwa konsumentów, demonstrując poważne uszkodzenia i szkody, spowodowane przez montowanie podrobionych części.
- Wystartowanie z nowymi targami na jakimś rynku jest wyzwaniem, tym bardziej dla zagranicznego organizatora w Chinach! Jesteśmy więc bardzo zadowoleni z wyników pierwszych targów Automechanika w Szanghaju – mówi Betty Heywood, kierownik targów Messe Frankfurt w Szanghaju. - Było nam bardzo miło słyszeć od wielu naszych wystawców, że marka Automechaniki była ich gwarancją jakości. Podsumowując, to był bardzo udany debiut.
Następne targi Automechanika w Chinach zaplanowano na 23 – 25 listopada 2005 roku w Pekinie.
Komentarze (0)