Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Awarie osłon

– analiza usterek

Większość uszkodzeń osłon nie jest wykrywana przez długi czas od wystąpienia awarii. Dostrzec to można dopiero podczas serwisowania pojazdu.


Jeśli między palcami można w smarze z wnętrza uszkodzonej osłony wyczuć drobne zanieczyszczenia mechaniczne, smar i przegub są zabrudzone. Przegub wymaga czyszczenia i kontroli, a najdokładniejszy sposób sprawdzenia uszkodzenia polega na wymontowaniu go z pojazdu. Tylko w przypadku, gdy nie widać uszkodzeń po wyczyszczeniu przegubu uniwersalnego homokinetycznego, można go użyć ponownie. W przeciwnym przypadku należy zamontować nowy podzespół.







Osłony ulegają awarii, ponieważ:
- Obce obiekty uszkadzają obudowę.
- Następuje degradacja materiału.
- W przypadku osłon dzielonych klej mógł nie przylgnąć właściwie.
- Zacisk jest luźny lub odpadł.
- Zastosowano nieprawidłową procedurę montażu.







Kontrola osłony
Należy sprawdzić następujące kwestie:
- Rozszczepienia.
- Rozdarcia.
- Przekłucia.
- Miejsca starte.
- Degradacja materiału.
- Luźne zaciski lub ich brak.







Ważne:
- Należy wybrać odpowiednią osłonę, w zależności od materiału i wymiaru otworu.

Przeguby uniwersalne homokinetyczne w samochodzie są często wystawione na działanie brudu, soli, piachu, żwiru i wody, natomiast ze względu na sposób działania przegubu możliwości jego uszczelnienia są ograniczone. Osłona stanowi jedyną ochronę przed drobinami wnikającymi do przegubu, tak więc kontrola jej ma kluczowe znaczenie. Należy skontrolować osłonę, obracając koło i przyglądając się w poszukiwaniu pęknięć, rozszczepień i degradacji materiału.

Wybranie odpowiedniej wersji osłony ma również niebagatelne znaczenie. Osłony wykonane z materiału termoplastycznego są bardziej wytrzymałe na ciepło i zabrudzenia, ale nie są tak elastyczne jak tradycyjne, neoprenowe. Jeśli otwór na wałek jest nieznacznie większy niż sam wałek, zacisk nie uszczelni go dostatecznie, co będzie przyczyną przecieków. Z tego powodu należy się upewnić, że wybrana została odpowiednia osłona dla naprawianego samochodu.







Awaria przegubu uniwersalnego homokinetycznego
Przeguby uniwersalne homokinetyczne działają zwykle bezproblemowo, aczkolwiek zużycie zewnętrznego przegubu może się objawiać poprzez powstawanie wibracji przy pewnych prędkościach. Aby się dowiedzieć, czy przegub jest zużyty, należy jechać samochodem powoli w ciasnych lewych i prawych zakrętach. Zużyte przeguby wydają rytmiczne dźwięki klekotania lub stukania. Zużycie wewnętrznego przegubu objawia się jako dudnienie przy przyspieszaniu lub zwalnianiu pedału przyspieszenia. W wyniku rozszczepienia zewnętrznej osłony, a następnie utraty smaru z przegubu może dojść do częściowego zatarcia. Końcową oznaką tej awarii jest “terkotanie” w zawieszeniu. W przypadku wczesnego wykrycia można ostrożnie wyczyścić przegub i wymienić w nim smar. Osłona może zostać wymieniona.

Przeguby uniwersalne homokinetyczne ulegają awarii ze względu na:
- Zużycie.
- Częściowe zatarcie.

Na podstawie materiałów firmy SKF.






B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony