Prawo

ponad rok temu  02.04.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Badania techniczne: koszty rosną, opłata bez zmian [INTERPELACJA]

- Stawki za badania techniczne pozostają na tym samym poziomie od jesieni 2004 roku, czyli już 16 rok - pisali w interpelacji do Ministra Infrastruktury posłowie Paweł Kukiz i Paweł Szramka. Informowali, że interweniują na wniosek przedsiębiorców, którzy prowadzą stacje kontroli pojazdów. Ministerstwo już odpowiedziało.

Posłowie wskazują szereg argumentów za podwyższeniem obowiązującej kwoty. Od 2004 roku nastąpił prawie 80% wzrost kosztów prowadzenia tej działalności. Na koszty funkcjonowania SKP mają wpływ czynniki osobowe, czyli wynagrodzenie pracowników, koszty podatków, energii, zużycia urządzeń i wiele innych. Koszty pracownicze stanowią ok. 45%, koszty energii ok. 17%, koszty utrzymania budynku (w tym m.in. podatki i ogrzewanie) ok. 30%, a pozostałe koszty ok. 8%. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2004 roku wynosiło 824 zł brutto, a w 2020 wynosi 2600 zł brutto. Oznacza to wzrost o ponad 200% (obecnie uprawniony diagnosta zarabia średnio ok. 5000 zł netto, co przedsiębiorcę kosztuje ok. 8530 zł - podają posłowie w interpelacji).

Dodatkowo ciągły rozwój techniki motoryzacyjnej wymusza na SKP konieczność stałej modernizacji sprzętu diagnostycznego. Kolejne przykładowe argumenty? Zmiana podatku VAT sprzed kilku lat z 22 na 23%, gdzie - w przeciwieństwie do innych usługodawców - właściciele SKP nie mogli przerzuć tego kosztu na konsumenta.

Posłowie przypomnieli, że zmiana wysokości opłat za badania techniczne pojazdów nie wymaga zmiany ustawy, tylko stosownego rozporządzenia w tym zakresie. Od jakiegoś czasu temat tabeli opłat jest uzależniany od zmian prawnych wynikających z dyrektywy 2014/45/UE, co wymaga zmian ustawowych, tymczasem problem tabeli opłat może być rozwiązany za pomocą rozporządzenia, a nie ustawy.

1) Jaki jest cel tak długiego zamrożenia wysokości opłat za badania techniczne pojazdów? Czy takie działanie ma na celu doprowadzenie do załamania branży? - pytają posłowie.

Odpowiedź bez dat i bez konkretów

W ostatnich tygodniach pojawiła się krótka i nie dająca szczególnych powodów do radości dla branży odpowiedź ministerstwa:

Pragnę podkreślić, że prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów, w tym regulującymi wysokość opłat za badania techniczne pojazdów, będą mogły zostać podjęte po pełnym wdrożeniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 51) do polskiego porządku prawnego. Jednocześnie po zmianie upoważnienia ustawowego, obecnie obowiązująca tabela opłat za badania techniczne pojazdów zostanie poddana szczegółowej analizie - napisał Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Diagnosta 1 ponad rok temu na której stacji tyle płacą? ja mam najniższą + premię przy pełnym etacie 3000zł Szef zamiast płacić to daje bonusy żeby klient przyjechał, 20zł bon na paliwo, czyli nie jest tak źle
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony