Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Badania techniczne w SKP (1)
Problematyka merytoryczno-prawna

Biuro Patronatu ITS nad SKP przedstawiło w ciągu ostatniego roku wiele opracowań merytoryczno-prawnych zawierających informacje porządkujące zagadnienia związane z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.

Zaprezentowane poniżej omówienia problemów stanowią przekrój tematyki poruszanej zarówno w pisemnych informacjach technicznych, jak i konsultacjach udzielanych telefonicznie przedstawicielom stacji kontroli pojazdów, uprawnionym diagnostom czy przedstawicielom wydziałów komunikacji.

Ustalanie opłat za niektóre badania techniczne pojazdów
Od dnia wprowadzenia jednolitych opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów bardzo wiele wątpliwości budzi sposób ich naliczania. Podstawową cechą obecnie stosowanej tabeli opłat przy ustalaniu cen jest jej “składkowość”. Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz.U. nr 223 z dnia 14 października 2004 r., poz. 2261 z późniejszymi zmianami), całkowita opłata za przeprowadzanie urzędowego badania technicznego stanowi sumę opłaty za badanie techniczne oraz wykonanie czynności zgodnie z tabelą opłat zawartą w załączniku do ww. rozporządzenia. Zakres badań technicznych i czynności wchodzących w skład dodatkowego badania technicznego określone są w § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. nr 227 z dnia 30 grudnia 2004 r., poz. 2250 z późniejszymi zmianami).
Wyżej wymieniony sposób naliczania opłat dotyczy również badań wymienionych w punkcie lp. 6.7 i 6.10 ww. tabeli. Opłaty wymienione w powyższych punktach dotyczą tylko ceny za specjalistyczne badanie techniczne wykonywane w ramach dodatkowego badania technicznego pojazdu.
Opłata określona w punkcie lp. 6.8 dotyczy dodatkowego badania technicznego pojazdu, w którym została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia, powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupie 3 i 10 działu II załącznika do ustawy z dnia 22 maja o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. nr 124 z 2003 r., poz. 1151) na kwotę 2000 zł, w zakresie określonym w § 3 ust. 1 pkt 11 lit. a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. nr 227 z dnia 30 grudnia 2004 r., poz. 2250 z późniejszymi zmianami). W przypadku zakresu określonego w punkcie § 3 ust. 1 pkt 11 lit. b opłatę należy naliczyć jak za dodatkowe badanie techniczne pojazdu uszkodzonego w wypadku drogowym.

Badania techniczne pojazdów ciężarowych potwierdzające spełnienie odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu
W drugiej połowie 2004 r. zwiększyła się liczba badań technicznych pojazdów ciężarowych. Spowodowane to było ubieganiem się właścicieli tych pojazdów o certyfikaty potwierdzające spełnienie odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu. Procedury wydawania certyfikatów oraz ich wzory wprowadziło rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2004 r. w sprawie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu (Dz. U. nr 205, poz. 2098).
W § 4 ww. rozporządzenia jest mowa o “badaniu technicznym pojazdu, potwierdzającym wyposażenie pojazdu w odpowiednie układy i urządzenia, o których mowa w certyfikatach”. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku takiego badania może być w określonych wypadkach, o których mowa jest w rozporządzeniu, jednym z dokumentów stanowiących podstawę do wydania certyfikatów. Certyfikaty wydaje Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego znajdujące się przy ulicy Grójeckiej 17 w Warszawie. Wzory certyfikatów określono w załącznikach do rozporządzenia. Wyposażenie naczep/przyczep określają: załącznik nr 1 oraz załącznik nr 4. Z kolei wyposażenie pojazdów silnikowych określają: załącznik nr 4 oraz załącznik nr 2 lub załącznik nr 3 (w zależności od rodzaju wnioskowanego certyfikatu dla pojazdu silnikowego).
Tekst rozporządzenia wraz ze wzorami certyfikatów znajduje się na stronie głównej Patronatu: www.patronat.pl w zakładce “Pojazdy klasy “S” lub na stronie internetowej BOTM: www.botm.gov.pl w zakładce “certyfikaty S”. Tam znajdują się także pozostałe informacje organizacyjne dla przewoźników ubiegających się o wydanie ww. certyfikatów. W razie jakichkolwiek pytań można się kontaktować z Biurem Obsługi Transportu Między-
narodowego – tel. (022) 572 97 17, e-mail: botm@botm.gov.pl.

Spis urządzeń i przyrządów pomiarowo-kontrolnych użytkowanych w stacjach kontroli pojazdów wraz z wymaganą dokumentacją
Nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz.U. nr 25 z dnia 11 lutego 2005 r., poz. 209) wprowadziło znaczące zmiany w zakresie i ilości niezbędnego wyposażenia kontrolno-pomiarowego, które powinno znajdować się na wyposażeniu stacji kontroli pojazdów. Należy również zaznaczyć, że zgodnie z § 22 przedmiotowego rozporządzenia, do przeprowadzania badań technicznych pojazdów można wykorzystywać także wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz inne wyposażenie, znajdujące się w stacji kontroli pojazdów przed wejściem w życie rozporządzenia i dopuszczone do użytkowania na podstawie dotychczasowych przepisów.

Tabela 1. Wykaz podstawowych przyrządów/urządzeń kontrolno-pomiarowych będących na wyposażeniu SKP wraz z wymaganą dokumentacją.

Tabela 2. Spis i terminy ważności legalizacji dla przyrządów kontrolno-pomiarowych z nałożonym obowiązkiem okresowej legalizacji.
1) zasada określania terminu ważności legalizacji przedstawiona jest w § 30 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych. (Dz. U. nr 77 z dnia 24 kwietnia 2004 r. poz. 730). Zgodnie z ww. paragrafem okres ważności dowodu legalizacji wyrażony w:
1) miesiącach – liczy się od pierwszego dnia tego miesiąca, w którym legalizacja została dokonana,
2) latach – liczy się od 1 stycznia następnego roku po legalizacji.

Paweł Dziedziak
Marcin Balke
Tomasz Nielepkowicz
Instytut Transportu Samochodowego
Zakład Procesów Diagnostyczno-Obsługowych


Artykuł jest przedrukiem z materiałów VI Konferencji Szkoleniowej pt. „Badania techniczne pojazdów w świetle obowiązujących przepisów – 2005” (Mikołajki, 19-21 października 2005). Skróty i poprawki od redakcji.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony