12 września 2015 r. w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej odbyła się konferencja szkoleniowa pod hasłem „Badania techniczne w Stacjach Kontroli Pojazdów”. Organizatorem konferencji był Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych WMRiT. Honorowy patronat nad konferencją objęły trzy instytucje: Wydział Maszyn Roboczych i Transportu PP, Transportowy Dozór Techniczny oraz Wielkopolski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego.
Odzwierciedleniem ogólnopolskiego zasięgu konferencji był udział ponad 280 osób, wśród których znaleźli się przedstawiciele wydziałów komunikacji i starostw, diagności pracujący w SKP, przedsiębiorcy prowadzący SKP oraz osoby związane ze środowiskiem badań pojazdów. Problematyka podjęta podczas konferencji stanowiła odpowiedź na zapotrzebowanie środowiska związane z aktualnymi zmianami w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów.
Uczestnikom przedstawiono uwarunkowania wdrożenia od stycznia 2016 r. systemu CEPIK 2.0. (R. Kusyk., MSW Warszawa). Poruszono kwestię przygotowania nowych kadr do zawodu diagnosty, która wiąże się z koniecznością odbycia szkolenia oraz zdania egzaminu teoretycznego i praktycznego (A. Kolasa, TDT Warszawa). Wskazano także na planowane zamiany w zakresie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów wynikające z implementacji do polskiego prawa zapisów Dyrektywy 2014/45/WE (A. Kolasa, TDT Warszawa i M. Kaniewska, OSSzWK).
W związku z koniecznością uzyskania poświadczenia zgodności wyposażenia do końca 2015 r. przez ponad 1000 stacji zaprezentowano uwarunkowania związane z zakończeniem okresu przejściowego w stacjach kontroli oraz omówiono najczęstsze problemy, pytania i niejasności spotykane podczas sprawdzania stacji kontroli pojazdów (R. Radecki, TDT Poznań). Uczestnicy konferencji mieli również okazję zapoznać się z rezultatami kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Transportu Drogowego z wykorzystaniem mobilnej stacji kontroli pojazdów (S. Nastał, ITD Poznań).
W trakcie konferencji zaprezentowano najnowsze zmiany w przepisach o warunkach technicznych pojazdów oraz o zakresie i sposobie ich przeprowadzania (R. Mańczak, PP Poznań). Zwrócono uwagę zarówno na warunki techniczne, które muszą spełniać pojazdy z kierownicą umieszczoną po prawej stronie rejestrowane na terytorium RP, jak i zróżnicowaną procedurę badań tych pojazdów. Przedstawiono zmiany we wzorze zaświadczenia o wykonanym badaniu technicznym pojazdu, wskazano na brak konieczności posiadania tablic rejestracyjnych podczas okresowego badania technicznego przed pierwszą rejestracją oraz na rozszerzenie ilości dokumentów, które mogą służyć do przeprowadzania identyfikacji pojazdu.
W zakresie tematycznym konferencji przewidziano przybliżenie uczestnikom spostrzeżeń i uwag dotyczących nieprawidłowości przy wypełnianiu dokumentów podczas badań technicznych pojazdów (A. Bartkowiak, UMP Poznań). Przedstawione informacje oparto przede wszystkim na wynikach kontroli przeprowadzanych w stacjach w ramach ustawowego nadzoru.
Przedstawiono ponadto informację o planowanych zmianach w przepisach, które w chwili obecnej znajdują się w toku prac legislacyjnych (G. Kaszubski, WORD Opole). Szczególną uwagę zwrócono na planowaną możliwość wyposażenia pojazdów w blokady alkoholowe oraz sposób badania tych pojazdów. Scharakteryzowane zostały także najważniejsze planowane zmiany w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów dotyczące wymiarów, mas i nacisków.
Uzupełnieniem wspomnianej wcześniej informacji o wprowadzeniu systemu CEPIK 2.0 był referat poświęcony informatycznym wyzwaniom, którym muszą sprostać oprogramowania służące do prowadzenia rejestru badań technicznych pojazdów i komunikacji z wprowadzanym systemem (N. Jezierski, Norcom Poznań).
Rozwój współczesnej motoryzacji pociąga za sobą konieczność przeprowadzania badań technicznych pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W trakcie konferencji przedstawiono zasady wykonywania takich badań, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy konstrukcyjne pojazdów znajdujące się pod wysokim napięciem (J. Kupiec, PP Poznań).
Wśród zagadnień poruszonych 12 września były również informacje o najnowszych przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów przystosowanych do przewozu materiałów niebezpiecznych (L. Foltynowicz, PP Poznań).
Konferencja zakończyła się panelem dyskusyjnym, podczas którego uczestnicy mogli zarówno zadawać pytania dotyczące prezentowanych referatów, jak i innych spraw, z którymi spotykają się w swojej pracy zawodowej.
Dopełnieniem konferencji była wystawa sprzętu diagnostycznego takich firm, jak: Sosnowski, Werther, Norcom, Haik, Hella Gutmann. Uczestnicy mogli obejrzeć m.in. urządzenia do pomiaru geometrii, analizy spalin czy diagnostyki komputerowej.
Skład komitetu honorowego konferencji
Franciszek Tomaszewski, dziekan Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu; Marek Idzior, członek Zarządu Głównego w Warszawie Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego; Roman Kusyk, dyrektor Departamentu Ewidencji Państwowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych; Andrzej Kolasa, p.o. dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego; Sławomir Nastał, Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego; Małgorzata Kaniewska, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji, dyrektor Wydziału Komunikacji Starostwa Poznańskiego; Bartosz Pelczarski, dyrektor Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Poznania; Wiesław Zwierzycki, dyrektor Instytutu Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych; Grzegorz Ślaski, kierownik Zakładu Pojazdów Samochodowych i Transportu Drogowego.
Komentarze (0)