Zmiany w rankingu kolorów achromatycznych: biały wciąż na pierwszym miejscu, jednak czarny zyskuje na popularności i przejmuje część rynku.
W raporcie z badania trendów opublikowanym jesienią ubiegłego roku firma BASF podała, że dotychczasowe koło kolorów motoryzacyjnych przechodzi transformację. Najnowszy Raport kolorów za 2023 r. BASF zawiera twarde dane potwierdzające tę tendencję.
W rankingu kolorów achromatycznych, które zawsze stanowiły fundament palety wykorzystywanej przez branżę motoryzacyjną, zachodzą poważne zmiany. Kolor biały zachował co prawda pozycję lidera w segmencie lekkich samochodów osobowych, ale jego udział w rynku znacząco się zmniejszył. Dla odmiany mocno zyskał kolor czarny, który przejął część rynku od bieli.
Zaznaczają się też różnice preferencji konsumentów w poszczególnych regionach. Na przykład mieszkańcy Ameryki Północnej coraz częściej wybierają jaśniejsze odcienie koloru srebrnego zamiast ciemniejszych szarości, natomiast w regionie EMEA trendy wskazują na zainteresowanie ciemniejszymi odcieniami. To zróżnicowanie regionalne dodaje intrygującego aspektu ewolucji palety barw.
Jednocześnie pozycja kolorów chromatycznych pozostaje stabilna, bez znaczących zmian w kontekście ich łącznego udziału w rynku (19%). Do tej kategorii zalicza się takie kolory, jak niebieski, czerwony, brązowy i beżowy, które wciąż są popularne wśród klientów.
EMEA:
różnice gustów kolorystycznych między krajami
Kolory achromatyczne — biały, czarny, szary i srebrny — zyskały dwa punkty procentowe w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA). Nabywcy samochodów odchodzili od jaśniejszego białego i srebrnego na rzecz ciemniejszych szarości i czerni. W samochodach klasy premium — częściej niż w modelach podstawowych i klasy średniej — można spotkać kreatywne lakiery z pigmentami efektowymi, które zwiększają głębokość palety odmian poszczególnych kolorów.
Europejscy konsumenci nie stronią od kolorów, ale ich preferencje różnią się między krajami. Niemcy uwielbiają niebieski (11%), Hiszpanie i Brytyjczycy wolą czerwony i pomarańczowy (ok. 9%), a Francuzom podoba się zielony (6%). Włosi kochają wszystkie kolory, a udział lakierów chromatycznych jest tam największy wśród wymienionych krajów (30%).
– O ile kolory achromatyczne wciąż są najpopularniejsze, o tyle poszczególne kraje mają różnych faworytów w segmencie chromatycznym – zaznaczył Mark Gutjahr, globalny dyrektor ds. projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w BASF. – Zasadniczo w każdym z największych krajów EMEA rozkład popularności kolorów jest inny. Nasi klienci, czyli producenci samochodów, pozostawiają dealerom dużo swobody pod względem indywidualności i kreatywności, z czego nabywcy samochodów korzystają.
Ameryka Północna:
wzrost zainteresowania jaśniejszymi kolorami achromatycznymi oraz pigmentami efektowymi
Podobnie jak w regionie EMEA również w Ameryce Północnej kolory achromatyczne (biały, srebrny i szary) zyskały dwa punkty procentowe w ogólnym rankingu. Po wycofaniu się producentów z niektórych wariantów szarości konsumenci skierowali swoją uwagę na jaśniejsze odcienie. Wspomniane szarości były często zastępowane lakierami w odcieniach srebra.
W 2023 r. Ameryka Północna wyróżniała się też najwyższym udziałem czerwonych samochodów w porównaniu z innymi regionami. Mimo to czerwieni nie udało się pokonać niebieskiego jako najpopularniejszego chromatycznego koloru w Ameryce Północnej.
– Odnotowujemy podobne zmiany jak w pozostałych regionach – stwierdziła Elizabeth M. Hoffmann, projektantka kolorów na rynek północnoamerykański. – Dotychczasowa standardowa paleta kolorów jest już nieaktualna. Na popularności zyskują jaśniejsze odcienie, odbierając rynek szarościom. Coraz więcej kolorów jest dostępnych z dodającymi intensywności i fascynującymi pigmentami efektowymi.
Region Azji i Pacyfiku:
rosnąca popularność kolorów chromatycznych ze zróżnicowanymi efektami
W krajach Azji i Pacyfiku kolory chromatyczne na nadwoziach nowych samochodów wciąż dominują, a ich udział nawet lekko się zwiększył w porównaniu z 2022 r. Wzrosła popularność kolorów naturalnych, a zwłaszcza zielonego. Chętniej wybierane są też jaśniejsze barwy, zwłaszcza szarości i srebrny.
Różnorodność palety kolorów w regionie Azji i Pacyfiku wynika po części z dużego wyboru rodzajów nadwozia. Świeże odcienie pojawiły się w pojazdach z segmentu NEV (napędzanych nowymi źródłami energii). Więcej jest zwłaszcza zieleni oraz odmian fioletu.
– To dość naturalne, że w ślad za nowymi modelami w ofercie producentów ożywiła się też paleta barw — powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie Azji i Pacyfiku. – Nowi producenci projektujący nowe pojazdy w Azji domagają się zmian w dotychczasowym standardowym kole kolorów. Oczekują odważnych i kreatywnych pomysłów do swoich projektów, a młodym konsumentom podobają się takie kolory.
Ameryka Południowa:
region z nadal największym udziałem kolorów achromatycznych
Ameryka Południowa jest tradycyjnie konserwatywna w podejściu do kolorów, więc także w 2023 r. lakiery achromatyczne miały tam znaczny udział w rynku. Aż 86% nowych pojazdów opuszczało południowoamerykańskie fabryki i montownie z nadwoziem białym, czarnym, srebrnym lub szarym. To najwyższy wynik tego segmentu kolorów wśród wszystkich regionów. Udział koloru srebrnego również jest najwyższy w Ameryce Południowej.
Przy takiej specyfice rynku coraz więcej producentów decyduje się na pigmenty efektowe, aby jakoś wyróżnić poszczególne warianty lakierów achromatycznych. W porównaniu z 2022 r. sprzedano więcej pojazdów z pigmentami efektowymi we wszystkich segmentach wielkości nadwozia.
– Kolor to już nie tylko po prostu barwa lakieru, ale doświadczenie – zaznaczał Marcos Fernandes, dyrektor BASF Coatings South America. – Efekt perłowy, płatków metalu czy inny pigment sprawia, że każdy właściciel może widzieć inaczej dany lakier. Ludzie coraz częściej zwracają uwagę na takie subtelności.
Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (BASF Color Report for Automotive OEM Coatings) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych dotyczących globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach kupowanych na użytek niekomercyjny w 2023 r.
Komentarze (0)