Wydarzenia

ponad rok temu  14.06.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

BASF katalizatorem dobrych relacji biznesowych

12 maja we Wrocławiu, wspólnie z około 200 partnerami biznesowymi, przedstawicielami przemysłu chemicznego, organizacji branżowych, administracji i mediów, BASF Polska świętowała Dzień Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju.

Nieprzypadkowo wydarzenie miało miejsce na terenach Wrocławskiego Centrum Badań EIT+ Sp. z o.o., organizacji badawczo-rozwojowej (RTO – Research & Technology Organization) nastawionej na rozwój innowacji, nowych technologii i badań na potrzeby nowoczesnego przemysłu. Ponad 23 000 m2 powierzchni tworzy tu najbardziej kompleksową infrastrukturę badawczą w środkowo-wschodniej Europie, wyposażoną w najnowszy sprzęt laboratoryjny, co pozwala realizować interesujące przemysł aplikacyjne projekty badawcze oraz badania podstawowe uwzględniające światowe trendy rozwojowe. Skądinąd to tu dziecięce zainteresowania mają największe szanse przerodzić się w pasje, dzięki którym mali dziś chemicy będą tworzyć kolejne innowacyjne i zrównoważone rozwiązania dla wspólnej przyszłości. Nic więc dziwnego, że kulminacyjnym punktem spotkania było uroczyste otwarcie II laboratorium dla dzieci i młodzieży – kolejnej inwestycji w ramach programu BASF dla edukacji.
Powstanie laboratorium to następny etap realizacji partnerskiej umowy o współpracy, którą BASF Polska i Humanitarium podpisały pod koniec 2014 roku. W obu laboratoriach w eksperymentach jednorazowo będzie mogło uczestniczyć 30 osób. Do tej pory z tej możliwości skorzystało około 10 tys. młodych ludzi, którzy dzięki zajęciom mogli odkrywać niezwykły świat chemii. Warto w tym miejscu poświęcić więcej uwagi inwestycjom poczynionym przez globalnego gracza w województwie dolnośląskim.
BASF jest obecny w Polsce od lat 50. XX wieku, kiedy to handel z Polską odbywał się przez jedną z central handlu zagranicznego w Warszawie. Po przełomie roku 89′ BASF był jedną z pierwszych firm niemieckich, które zdecydowały się na inwestycje w Polsce. W 1992 roku powstała firma BASF Polska. Portfolio produktów w Polsce obejmuje chemikalia i środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, środki ochrony roślin, chemię budowlaną (w tym domieszki do betonu) oraz lakiery samochodowe. Centrala firmy BASF mieści się w Warszawie, ponadto w Polsce działają trzy zakłady produkcyjne firmy BASF: dwa w Śremie w pobliżu Poznania (systemy poliuretanowe, produkty chemii budowlanej) i jeden w Myślenicach, w okolicach Krakowa (domieszki do betonu). Kolejny zakład (fabryka katalizatorów samochodowych) powstał w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem.
O najnowszej historii firmy, bieżących inicjatywach współpracy i planach wspominali goszczący podczas imprezy anonsowanej pod nazwą Dzień Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju. Słowa powitania skierowali do zebranych m.in. Harald Pflanzl, Senior Vice President Sub-Region Central Europe BASF, i Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska.
– Tworzymy chemię dla zrównoważonego rozwoju, a dziś chcemy pokazać nasz wkład na polu innowacyjności w różnych sektorach przemysłu – podkreślił Andreas Gietl. – Naszym spotkaniem chcemy zainicjować dyskusję i zyskać odpowiedź – jak bardzo nasz biznes może inspirować Państwa firmy. Jest wiele powodów, by być dziś z Wami. Wierzymy, że nasze stoiska – tu szczególnej uwadze polecam to z samochodem marki Tesla i systemem Glasurit – okażą się katalizatorem dobrych relacji biznesowych.


Co drugi samochód pokryty lakierem firmy BASF
Przemysł motoryzacyjny to jedna z kluczowych branż-klientów dla firmy. Szacuje się, że sprzedaż dla przemysłu motoryzacyjnego stanowi od 10% do 15% sprzedaży Grupy BASF. Czołowy dostawca wyrobów chemicznych dla sektora motoryzacyjnego wprowadził w tym obszarze kolejne nowości technologiczne. Przykładem takich starań jest choćby ostatnie osiągnięcie działu Coatings firmy BASF. Opracował on wodorozcieńczalną technologię Glasurit, będącą systemem wodnych lakierów bazowych. Technologia zyskała już uznanie w licznych testach pojazdów Tesla Motors, produkowanych w oparciu o lekką konstrukcję aluminiową. Podczas spotkania we Wrocławiu szczególnie akcentowano więc fakt, że samochód Tesla S został pokryty lakierem w wodorozcieńczalnej technologii Glasurit – kolejny dowód, że produkty renowacyjne Glasurit otrzymują aprobaty wiodących marek samochodów na świecie.
Firma nieustannie pracuje nad innowacyjnymi systemami nakładania powłok renowacyjnych. Wspomnijmy o walorach kilku z nich. Preparat Glasurit 285-270 Primer Filler Pro nakłada się bezpośrednio na metalową powierzchnię karoserii, gdzie spełnia on wszystkie funkcje antykorozyjne podkładu. Z kolei szybkoschnący lakier Glasurit 923-610 potrzebuje jedynie 10 minut suszenia w temperaturze obiektu 60°C. System szybkiego doboru kolorów gwarantuje ponadto efektywną pracę i satysfakcję klientów. Połączenie RATIO Scan II (pomiar odcienia kolorymetrem) i CPS oznacza brak konieczności wykonywania natrysków próbnych.
Swoją premierę we Wrocławiu miał swoisty przewodnik – Glasurit RATIO Concept Plus. Aplikację wystarczyło zeskanować z tytułowej broszury, by uzyskać dostęp do biblioteki najbardziej zaawansowanych przykładów technologii sygnowanej marką BASF. Obecność doradców technicznych wzmagała też pokusę poznania szczegółów oferty szkoleniowej firmy. Wspomnijmy, że sieć 45 ośrodków szkoleniowych prowadzonych przez Glasurit i jej partnerów obejmuje cały świat. Sieć ta jest stale modernizowana i rozwijana, aby zaoferować klientom na całym świecie szkolenia na najwyższym poziomie.
BASF przyznaje, że jego zadaniem jest wspieranie partnerów biznesowych w osiąganiu ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firma szacuje, że do 2020 r. liczba aut na świecie przekroczy 1,2 mld. Z tego powodu koncern opracowuje nowe rozwiązania, dzięki którym pojazdy są budowane bardziej efektywnie, a jednocześnie możliwe jest zmniejszanie ich negatywnego wpływu na środowisko. Firma przewiduje, że ilość elementów chemicznych w samochodach wzrośnie w wyniku tendencji w przemyśle motoryzacyjnym do ograniczenia emisji spalin, tworzenia lekkich konstrukcji, rozwijania transportu elektrycznego oraz w związku z rosnącymi naciskami na różnicowanie oferty produktów.
BASF opracowuje i wprowadza na rynek elementy z tworzyw sztucznych wykorzystywane jako elementy karoserii i podwozia, wyposażenie wnętrza samochodu oraz części silnika. Warto odnotować, że całkiem niedawno wraz z International Automotive Components Group (IAC), wiodącym globalnym dostawcą w branży samochodowej, firma opracowała pierwszą na świecie ramę dachową do samochodów w całości zbudowaną z naturalnego włókna. Spoiwo Acrodur 950 L zapewnia potrzebną ładowność i odporność na wysokie temperatury lekkich komponentów. Jako alternatywa dla żywic fenolowych, to oparte na wodzie i niskoemisyjne spoiwo wzmacnia naturalne włókna, umożliwiając tym samym wprowadzanie przyjaznych środowisku, wymiarowo stabilnych, a przede wszystkim lekkich rozwiązań w obszarze ram dachów samochodowych. Lekki komponent IAC FiberFrame po raz pierwszy został zastosowany w nowym pojeździe marki Mercedes klasy E. Samochody wyposażone w ramę dachową są dostępne u dilerów samochodowych od początku kwietnia 2016 roku.
Wśród rozwiązań dla branży automotive odnaleźć można też polski wkład. To oczywiście katalizatory samochodowe wytwarzane w fabryce w Środzie Śląskiej, czyli największym zakładzie produkcji katalizatorów BASF w Europie. Produkty te wychodzą naprzeciw współczesnym wymogom środowiskowym, spełniając surowe normy emisji spalin, w tym obowiązującą od 2014 r. normę Euro 6. Katalizatory stosowane są przez producentów samochodów osobowych z silnikiem benzynowym oraz samochodów osobowych i ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Wśród zaawansowanych technologii, które są lub będą stosowane w zakładzie, wyliczyć można m.in. System Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR) czy filtry cząstek stałych do samochodów z silnikiem Diesla. Produkty te ograniczają emisję szkodliwych gazów o ok. 90%, dzięki czemu pojazdy wywierają mniejszy wpływ na środowisko.


14. edycja Raportu: Odpowiedzialny biznes w Polsce 2015
Wysokowydajne technologie przetwarzania gazu czy tak istotne dla efektywności energetycznej i ekonomicznej projektu budowlanego tworzywa Neopor – podczas spotkania można było oczywiście poznać wiele innych przykładów innowacyjnych produktów potentata w branży chemicznej. Niemniej ciekawie wygląda zaangażowanie firmy na polu strategii CSR, która pozwala realizować cele biznesowe i zarazem odpowiada na ważne potrzeby jej otoczenia. BASF Polska znalazła się w gronie firm, których aktywność została dostrzeżona w czternastej edycji Raportu Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu za rok 2015.
Podczas Dnia Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju wyróżnione działania BASF w Polsce zostały zaprezentowane przez Mirellę Panek-Owsiańską, prezes FOB. Firma została doceniona w obszarach: środowisko, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, ład organizacyjny oraz uczciwe praktyki operacyjne. Wśród nagrodzonych aktywności znalazły się między innymi warsztaty edukacyjne poświęcone efektywności energetycznej w budownictwie, skierowane do lokalnej społeczności. Również działania BASF Polska związane z prowadzeniem laboratoriów chemicznych dla dzieci i młodzieży zostały uznane za dobre praktyki w obszarze zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej (promocja edukacji).


Tekst i fot. Rafał Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony