Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

BASF wrzuca wyższy bieg

Kiedy myślimy o rynku samochodowym, można śmiało powiedzieć, że BASF naprawdę dodaje gazu.

Aby jeszcze bardziej zadziwić swoich klientów, BASF – największy koncern chemiczny na świecie – wrzuca jeszcze wyższy bieg. Tym razem siła napędowa nie może być wyrażona w koniach mechanicznych. Bliższym wydaje się być określenie “Potencjał ludzki”.
- Samochody zawsze były uważane za produkty bardzo zaawansowane technologicznie, dlatego zastosowane podczas ich produkcji nawet najnowocześniejsze materiały są jedynie wystarczająco dobre - mówi Raimar Jahn, szef BASF Global Automotive Steering Committee, CEO BASF Coatings AG i prezes BASF Group’s Coatings Division – uznany ekspert w dziedzinie lakierów, tworzyw sztucznych i produktów chemicznych, które trafiają na nasze drogi.

BASF Automotive Solutions - Performance Passion Success. Ten slogan to nie tylko doskonale dobrana gra słów, ale również hasło, z którym identyfikują się wszystkie jednostki organizacyjne BASF działające w poszczególnych krajach i związane z przemysłem samochodowym.
- To więcej niż slogan. Jesteśmy dumni, gdy widzimy jak nasze produkty i usługi przyczyniają się do sukcesu naszych klientów - komentuje Raimar Jahn. Prezes zdaje sobie sprawę, że “żaden samochód nie pojedzie bez produktów przemysłu chemicznego. - Dzieje się tak, ponieważ przemysł samochodowy stosuje tylko te materiały, które gwarantują perfekcyjne wykonanie pojazdów – a materiały te coraz częściej są wynikiem pracy ludzi stale badających innowacyjność rozwiązań przemysłu chemicznego. Zastosowanie tych rozwiązań pomaga uczynić samochód lżejszym, a tym samym oszczędniejszym i piękniejszym. Podwyższa komfort jazdy i stanowi o tym, że jego producent jest konkurencyjny.

Raimar Jahn, szef BASF Global Automotive Steering Committee, CEO BASF Coatings AG i prezes BASF Group’s Coatings Division

BASF, wspólnie z producentami samochodów i dostawcami, realizuje projekty zmierzające do zmniejszenia kosztów i czasu produkcji, podniesienia jakości produktów oraz tworzenia produktów innowacyjnych. Obecnie nie istnieje właściwie żaden model samochodu, w którym nie zostałyby zastosowane materiały BASF. Jak widać, z chemią jedzie się lepiej! Przemysł chemiczny ma zatem wkład, który można nawet pokazać w liczbach. Obecnie w każdym samochodzie stosuje się materiały chemiczne warte 800 euro, a należą do nich chociażby lakiery, tworzywa sztuczne oraz dodatki paliwowe. Przemysł samochodowy zajmuje znaczącą przestrzeń wśród spektrum klientów BASF.
- Przemysł samochodowy jest naszym drugim co do wielkości pod względem obrotów obszarem działania, wyprzedza go tylko dział “Chemia ogólna”, do którego należą liczne surowce naturalne, które globalny gracz w dziedzinie chemii, jakim jest BASF, również posiada w swojej ofercie - mówi Raimar Jahn. W roku 2005 BASF uzyskał ze sprzedaży produktów dla przemysłu motoryzacyjnego 10 procent swojego całkowitego obrotu, który wyniósł 42,7 miliarda euro. Fakt, że na chemii wychodzi się dobrze można zilustrować na kilku przykładach związanych z samochodem. Raimar Jahn lubi pokazywać gościom dwa polakierowane metalowe panele. Dla przypadkowego obserwatora oba wyglądają dokładnie tak samo, ale wygląd zewnętrzny może być złudny. Powłoka lakiernicza na jednym z nich zamiast czterech zawiera tylko dwie warstwy lakiernicze, ale jakość lakierowania została w pełni zachowana. Zadanie drugiej warstwy, czyli wypełniacza, zostało przejęte już przez lakier bazowy (trzecią warstwę). Ten tzw. Zintegrowany Proces II stosowany podczas nakładania warstw, przynosi oszczędności kosztowe i procesowe w przemyśle samochodowym, bez uszczerbku na jakości produkowanego samochodu.

Przejdźmy do tematu tworzyw sztucznych w pojeździe. Wiele elementów w pasażerskiej części samochodu jest produkowanych przy użyciu tworzyw sztucznych BASF, m.in. panele wskaźników, poduszki powietrzne i kierownice. Przykładowo, drewniane listwy ozdobne w Audi A6 lub powierzchnia paneli wskaźników zawierają poliuretany wytwarzane przez jedną ze spółek Grupy BASF – Elestrogran. Cellasto®. Systemy wygłuszające Elastogran są stosowane w układach jezdnych, co sprawia, że nieprzyjemne wibracje i hałas są ledwo odczuwalne. Dziewięciu na dziesięciu producentów samochodów decyduje się na to precyzyjne połączenie pomiędzy nadwoziem i układem jezdnym. Specjalny typ tworzywa sztucznego Ultramid® bardzo dobrze nadaje się do zastosowania w obrębie silnika oraz skrzyni biegów, ze względu na swoją niezwykłą odporność na działanie wysokich, jak i niskich temperatur oraz na obciążenia mechaniczne. Materiał Ultramid® znalazł zastosowanie w pokrywie głowicy w najpowszechniejszym obecnie silniku diesel firmy BMW, a konkretnie BMW 535 d. W roku 2005 BASF jako jedyny koncern chemiczny otrzymał za to rozwiązanie prestiżową nagrodę Bosch Supplier Award. Tworzywa sztuczne stosowane w pojeździe nie tylko dobrze wyglądają, ale też zapewniają bezpieczeństwo i poprawiają komfort jazdy, biorą również udział w redukcji emisji CO2. Tworzywa sztuczne stanowią obecnie ponad 14 procent całkowitej wagi średniej klasy samochodu i czynią go znacznie lżejszym. Wynik ten pozwala na roczne oszczędności paliwa rzędu ponad 2,3 miliona ton w samej tylko w zachodniej Europie. To odpowiada redukcji emisji CO2 rzędu 9,2 miliona ton rocznie. Przed upływem roku 2008, proporcja tworzyw sztucznych w samochodach wzrośnie średnio do 18 procent, co sprawi, że dalsza redukcja CO2 stanie się możliwa.

Chemia uszlachetniająca BASF także jest stosowana w wielu pojazdach. Na przykład Hydraulan® - płyn hamulcowy, który jest używany w wielu typach aut. Można by wymienić jeszcze wiele różnych rodzajów domieszek paliwowych z BASF do silników benzynowych i diesla, które w rafineriach są mieszane z paliwem. Dodatki te chronią elementy silnika przed wpływem gorąca i zabrudzeniami. To oznacza, że żywotność silników jest dłuższa i wymagają one mniej napraw oraz przeglądów serwisowych. Jednocześnie zużycie paliwa jest zmniejszone nawet o 2 procent. Wiele pojazdów opuszczających linie produkcyjne zostaje wyposażonych w inny produkt BASF Glysantin® - służący ochronie chłodnicy. Przykładowo, wszystkie pojazdy DaimlerChrysler są fabrycznie wyposażone w Glysantin podczas tzw. pierwszego napełnienia.

Spójrzmy jeszcze na poszczególne pojedyncze elementy samochodu. Wiele z nich zawiera materiały “Made by BASF”. Zamiast starego zderzaka, współczesny pojazd jeździ wyposażony w cały system elementów wykonanych z najwyższej jakości tworzyw sztucznych: poliuretanu i poliamidu. Także klamki drzwiowe, grill chłodnicy czy obudowy lusterek składają się z niezwykle wytrzymałych tworzyw sztucznych, takich jak: poliamid, polibutylen lub kopolimer styren. Wiele modeli samochodów zawiera obecnie ponad 30 kilogramów tych związków. Siedzenia samochodowe wykonane są z pianki poliuretanowej, która niekiedy znajduje się również wewnątrz amortyzatorów. Specjalne powłoki nałożone na tapicerkę czynią ją trwałą i odporną na ścieranie. Skóra jest miękko garbowana i farbowana oraz wypolerowana na wysoki połysk dzięki odczynnikom z laboratorium chemicznego. Natomiast tablica rozdzielcza zawiera poliamid i poliuretan.

Także pod maską samochodu znajduje się cały świat polimerów – odporne na wysoką temperaturę tworzywa sztuczne doskonale spełniają swoje zadanie w bezpośrednim sąsiedztwie bloku silnika, który poprzez coraz mniejszą ilość miejsca pod maską oraz zwiększającą się moc silnika osiąga coraz wyższe temperatury. Poza tym powłoki izolacyjne kabli, materiały wygłuszające, uszczelki, przeróżne agregaty, począwszy od pompy paliwowej aż po wlot powietrza – wszystkie te elementy wykonane są z tworzyw sztucznych. Każdy pojazd opuszczający fabrykę zawsze składa się z kilku tuzinów tworzyw sztucznych – i każdy ich kilogram zastępuje o wiele za ciężkie metale, a zatem pomaga to zmniejszać zużycie paliwa. Specjaliści przewidują, że około 2020 roku każdy samochód opuszczający halę produkcyjną w jednej czwartej składał się będzie z polimerów. Nie dziwi więc, że specjaliści BASF, tak jak Raimar Jahn, przewidują wzrost rynku dla poliamidu, polioksymetylenu i polieterosulfonu w europejskim przemyśle samochodowym.

W ubiegłym roku zaprezentowano fotele samochodowe, które są połączeniem trzech różnych rodzajów tworzyw sztucznych, a nie jak do tej pory mozolnie spawane czy lutowane z 23 metalowych elementów. Części samochodowe, które wypuszczane są z maszyny do produkcji odlewów, mają już wbudowaną elektronikę – co czyni zbędnym stosowanie wszelkich kabli! To już rzeczywistość. Powiązania z BASF? Na pierwszy rzut oka wszystkie obszary zastosowań wymienione powyżej mogą wydawać się mieć ze sobą mało wspólnego, jednak nie zostały wybrane przypadkowo. - Wszystkie zawierają materiały i chemikalia BASF - wyjaśnia Raimar Jahn.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony