ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Części i regeneracja

11 dni temu  05.12.2018, ~ Administrator   

Bezpieczeństwo najważniejsze, czyli badanie układu hamulcowego

Tarczowe układy hamulcowe przedniej osi są obecnie najbardziej rozpowszechnionymi systemami stosowanymi w samochodach osobowych

Strona 1 z 2

Tarcze i klocki to podstawowe elementy współczesnych układów hamulcowych, bezpośrednio odpowiedzialne za skuteczne zatrzymanie pojazdów mechanicznych. Nie ulega wątpliwości, że to od poziomu ich wykonania zależy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. 

Tarczowe układy hamulcowe przedniej osi są obecnie najbardziej rozpowszechnionymi systemami stosowanymi w samochodach osobowych. Coraz częściej hamulce tarczowe wykorzystywane są również na tylnej osi pojazdów, stąd rosnący popyt na zestawy hamulcowe na rynku części zamiennych.

Poddając badaniu technicznemu klocki i tarcze, powinniśmy skontrolować kilka podstawowych aspektów:

  • stan wizualny tarcz i klocków hamulcowych przed i po badaniu,
  • grubość tarcz hamulcowych przy użyciu mikrometru,
  • pomiar równoległości płaszczyzn tarcz hamulcowych za pomocą profesjonalnego urządzenia pomiarowego,
  • pomiar bicia osiowego tarcz hamulcowych – przy użyciu profesjonalnego urządzenia zegarowego,
  • stan tarcz i klocków hamulcowych przed montażem w pojeździe i po wykonaniu badania,
  • skuteczność hamowania pojazdu, którą zbadać możemy poprzez analizę uzyskanego opóźnienia (przyspieszenia ujemnego) i siły nacisku na pedał hamulca, używając specjalistycznego urządzenia diagnostycznego.

Niezależna grupa ekspertów wykonała test klocków i tarcz hamulcowych kilku dostępnych na naszym rynku marek premium. Należy zaznaczyć, że w trakcie prac analizowane były statyczne parametry każdego przedstawionego zestawu hamulcowego i ich właściwości dynamiczne na dystansie ok. 700 km i w ustalonych warunkach. Na potrzeby tego artykułu przedstawimy tylko najważniejsze wnioski.

Jednym z głównych kryteriów była ocena grubość tarcz hamulcowych, gdyż w praktyce (przy poprawnej eksploatacji) wydłuża to żywotność tego elementu układu. Eksperci porównali także bicie osiowe – jego niski poziom świadczy o precyzyjnym wykonaniu, a dokładność produkcji w parze z grubością badanej tarczy przekłada się chociażby na bezpieczne hamowanie w trudnych warunkach atmosferycznych. Część badanych klocków hamulcowych wyposażona była także w nakładki antywibracyjne, które skutecznie redukują piski i drgania.

Na podstawie wyników przeprowadzonych pomiarów (tabela) można zauważyć, iż grubość tarcz hamulcowych cechuje się dość znaczną amplitudą. Zdecydowana większość marek posiada większą grubość niż sugerowana przez producenta (24,9 mm), wynosi ona średnio ok. 25 mm. W badaniu pojawił się także zestaw hamulcowy, którego grubość była zdecydowanie mniejsza niż sugerowana przez producenta.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ mati 1 6 dni temu Jeżdże aktualnie na klockach oe delphi i jestem zadowolony z jakości. Ciche, porządne i cena przyzwoita.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony