W ostatnim czasie w ogólnopolskich mediach wywołano sprawę bezpieczeństwa samochodowych instalacji LPG. Impulsem do poruszenia tego tematu było umieszczenie przed wjazdem do niektórych parkingów podziemnych zakazu wjazdu dla samochodów z taką instalacją. Czym podyktowane były tego typu kroki i czy oznacza to, że samochody z takim typem zasilania są niebezpieczne?
Temat nie jest nowy, jak mogłoby się wydawać. Zalecenia ostrzegające przed parkowaniem pojazdów z instalacją LPG w garażu poniżej poziomu gruntu umieszczane były w instrukcjach obsługi, które otrzymywali właściciele wraz z zamontowaną instalacją. Dlaczego dotychczas nie poruszano publicznie tego tematu? Zarządcy podziemnych parkingów nie stosowali zakazów wjazdu pojazdów z instalacją LPG do swoich obiektów. Ich decyzja w tym przypadku jest wiążąca, ponieważ znają najlepiej możliwości wentylacyjne zamontowanych urządzeń i dbając o ogólne bezpieczeństwo są odpowiedzialni za stosowanie adekwatnych do sytuacji rozwiązań. Dlatego nie oznacza to automatycznego zakazu wjazdu do wszystkich parkingów podziemnych dla tej grupy pojazdów, a jedynie w tych przypadkach, gdzie zakaz taki umieścił zarządca obiektu. Mimo to, właściwie rozwiązany układ wentylacji może zapewnić bezpieczeństwo również w tego typu obiektach.
<2006-02-01 010.jpg>
Paweł Szadkowski Elpigaz
W przypadku nieszczelności instalacji samochodowej ulatniający się LPG, będąc cięższy od powietrza, “ściele” się nad podłożem. W przypadku garażu usytuowanego poniżej poziomu otaczającego terenu może to powodować gromadzenie się gazu w zagłębieniach. Szczególnie niebezpieczne są w tym przypadku kanały ściekowe i kanalizacyjne znajdujące się w podłodze garażu lub jego najbliższym otoczeniu. Dlatego w przypadku najmniejszego podejrzenia nieszczelności instalacji gazowej należy podjąć działania zapobiegające.
Wielozawór cylindryczny to wielozawór przeznaczony do zbiorników cylindrycznych.
W przypadku instalacji zamontowanych po 1 kwietnia 2003 r. wystarczające jest przełączenie na zasilanie silnika benzyną. W starszych typach instalacji niezbędne jest ręczne zakręcenie zaworu wypływu gazu umieszczonego w wielozaworze na zbiorniku. Czynność taką można wykonać również w instalacjach nowego typu. Kontrolę szczelności i ewentualną naprawę najlepiej wykonać w specjalistycznym zakładzie montującym instalacje gazowe. Użytkując na co dzień samochód wyposażony w instalację LPG nie jesteśmy świadomi, jak wiele elementów zostało w niej umieszczonych dla zapewnienia naszego bezpieczeństwa. Podstawowe zabezpieczenie, to wymóg zamknięcia wypływu gazu po zgaśnięciu silnika lub zmianie paliwa zasilającego. Funkcja ta musi zostać spełniona w ciągu 2 sekund od chwili takiego zdarzenia. Zadanie to realizuje elektroniczna jednostka sterująca za pomocą samoczynnego zaworu odcinającego zbiornika. Dodatkowo zawór ten posiada również funkcję ograniczenia wypływu gazu. W przypadku uszkodzenia lub nawet przerwania przewodu, którym ciekły gaz płynie ze zbiornika do komory silnika, ten dodatkowy element zabezpieczający ogranicza wielkość wypływu gazu z uszkodzonego elementu. Kolejne zabezpieczenia dotyczą samego zbiornika gazu, który wyposażony jest w nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa (PRV) o przepustowości 17,7 m3/min.
Wielozawór toroidalny to wielozawór przeznaczony do montażu w zbiornikach o toroidalnym kształcie.
W przypadku niespełnienia tego wymogu jest montowany bezpiecznik termiczny (PRD), jako element uzupełniający. Zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji pojazdu z zasilaniem LPG służy również wskaźnik poziomu tego paliwa umieszczony obowiązkowo na zbiorniku, pozwalając na ocenę zagrożenia w przypadku awarii. Ze względu na wspomniane wcześniej właściwości LPG powinien być spełniony nie tylko wymóg szczelności samej instalacji, lecz również elementów osłaniających osprzętu zbiornika, jeżeli znajduje się on w przestrzeni pasażerskiej lub bagażowej. Elementami osłaniającymi są obudowy wielozaworów i przewody wentylacyjne w przypadku zbiorników walcowych. W przypadku zbiornika toroidalnego, mieszczącego się w miejscu koła zapasowego w bagażniku, osłonę taką stanowi komora szczelna samego zbiornika. Wymienione elementy powinny wykazywać gazoszczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa (0,1 atm). Przed nadmiernym ciśnieniem gazu w zbiorniku zabezpiecza instalację zawór ograniczający napełnianie. Objawem jego prawidłowej pracy jest zamknięcie dopływu gazu do zbiornika podczas napełniania na stacji na poziomie około 80 proc. pojemności. Dzięki temu w przypadku wzrostu temperatury ciekłego gazu zmniejsza się negatywne oddziaływanie na ściany zbiornika. Pomimo tak wielu zabezpieczeń, dla pełnego bezpieczeństwa eksploatacji samochodu z zasilaniem LPG niezbędna jest odrobina rozsądku i minimum przezorności. W razie najmniejszych podejrzeń nie należy odkładać wizyty w warsztacie na później, lecz trzeba skontrolować instalację gazową lub zrezygnować z jej używania do czasu wykonania przeglądu lub naprawy.
Wszystkie wielozawory posiadają w swym wyposażeniu zawór ograniczający napełnienie zbiornika do 80 proc., wskaźnik poziomu LPG, samoczynny zawór odcinający zbiornika (elektrozawór) z zaworem ograniczającym wypływ gazu, nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa, termiczny zawór bezpieczeństwa, wlew gazu. Na zdjęciach nie przedstawiono wszystkich elementów tego dodatkowego wyposażenia (np. wlewu gazu).
Temat nie jest nowy, jak mogłoby się wydawać. Zalecenia ostrzegające przed parkowaniem pojazdów z instalacją LPG w garażu poniżej poziomu gruntu umieszczane były w instrukcjach obsługi, które otrzymywali właściciele wraz z zamontowaną instalacją. Dlaczego dotychczas nie poruszano publicznie tego tematu? Zarządcy podziemnych parkingów nie stosowali zakazów wjazdu pojazdów z instalacją LPG do swoich obiektów. Ich decyzja w tym przypadku jest wiążąca, ponieważ znają najlepiej możliwości wentylacyjne zamontowanych urządzeń i dbając o ogólne bezpieczeństwo są odpowiedzialni za stosowanie adekwatnych do sytuacji rozwiązań. Dlatego nie oznacza to automatycznego zakazu wjazdu do wszystkich parkingów podziemnych dla tej grupy pojazdów, a jedynie w tych przypadkach, gdzie zakaz taki umieścił zarządca obiektu. Mimo to, właściwie rozwiązany układ wentylacji może zapewnić bezpieczeństwo również w tego typu obiektach.
<2006-02-01 010.jpg>
Paweł Szadkowski Elpigaz
W przypadku nieszczelności instalacji samochodowej ulatniający się LPG, będąc cięższy od powietrza, “ściele” się nad podłożem. W przypadku garażu usytuowanego poniżej poziomu otaczającego terenu może to powodować gromadzenie się gazu w zagłębieniach. Szczególnie niebezpieczne są w tym przypadku kanały ściekowe i kanalizacyjne znajdujące się w podłodze garażu lub jego najbliższym otoczeniu. Dlatego w przypadku najmniejszego podejrzenia nieszczelności instalacji gazowej należy podjąć działania zapobiegające.
Wielozawór cylindryczny to wielozawór przeznaczony do zbiorników cylindrycznych.
W przypadku instalacji zamontowanych po 1 kwietnia 2003 r. wystarczające jest przełączenie na zasilanie silnika benzyną. W starszych typach instalacji niezbędne jest ręczne zakręcenie zaworu wypływu gazu umieszczonego w wielozaworze na zbiorniku. Czynność taką można wykonać również w instalacjach nowego typu. Kontrolę szczelności i ewentualną naprawę najlepiej wykonać w specjalistycznym zakładzie montującym instalacje gazowe. Użytkując na co dzień samochód wyposażony w instalację LPG nie jesteśmy świadomi, jak wiele elementów zostało w niej umieszczonych dla zapewnienia naszego bezpieczeństwa. Podstawowe zabezpieczenie, to wymóg zamknięcia wypływu gazu po zgaśnięciu silnika lub zmianie paliwa zasilającego. Funkcja ta musi zostać spełniona w ciągu 2 sekund od chwili takiego zdarzenia. Zadanie to realizuje elektroniczna jednostka sterująca za pomocą samoczynnego zaworu odcinającego zbiornika. Dodatkowo zawór ten posiada również funkcję ograniczenia wypływu gazu. W przypadku uszkodzenia lub nawet przerwania przewodu, którym ciekły gaz płynie ze zbiornika do komory silnika, ten dodatkowy element zabezpieczający ogranicza wielkość wypływu gazu z uszkodzonego elementu. Kolejne zabezpieczenia dotyczą samego zbiornika gazu, który wyposażony jest w nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa (PRV) o przepustowości 17,7 m3/min.
Wielozawór toroidalny to wielozawór przeznaczony do montażu w zbiornikach o toroidalnym kształcie.
W przypadku niespełnienia tego wymogu jest montowany bezpiecznik termiczny (PRD), jako element uzupełniający. Zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji pojazdu z zasilaniem LPG służy również wskaźnik poziomu tego paliwa umieszczony obowiązkowo na zbiorniku, pozwalając na ocenę zagrożenia w przypadku awarii. Ze względu na wspomniane wcześniej właściwości LPG powinien być spełniony nie tylko wymóg szczelności samej instalacji, lecz również elementów osłaniających osprzętu zbiornika, jeżeli znajduje się on w przestrzeni pasażerskiej lub bagażowej. Elementami osłaniającymi są obudowy wielozaworów i przewody wentylacyjne w przypadku zbiorników walcowych. W przypadku zbiornika toroidalnego, mieszczącego się w miejscu koła zapasowego w bagażniku, osłonę taką stanowi komora szczelna samego zbiornika. Wymienione elementy powinny wykazywać gazoszczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa (0,1 atm). Przed nadmiernym ciśnieniem gazu w zbiorniku zabezpiecza instalację zawór ograniczający napełnianie. Objawem jego prawidłowej pracy jest zamknięcie dopływu gazu do zbiornika podczas napełniania na stacji na poziomie około 80 proc. pojemności. Dzięki temu w przypadku wzrostu temperatury ciekłego gazu zmniejsza się negatywne oddziaływanie na ściany zbiornika. Pomimo tak wielu zabezpieczeń, dla pełnego bezpieczeństwa eksploatacji samochodu z zasilaniem LPG niezbędna jest odrobina rozsądku i minimum przezorności. W razie najmniejszych podejrzeń nie należy odkładać wizyty w warsztacie na później, lecz trzeba skontrolować instalację gazową lub zrezygnować z jej używania do czasu wykonania przeglądu lub naprawy.
Wszystkie wielozawory posiadają w swym wyposażeniu zawór ograniczający napełnienie zbiornika do 80 proc., wskaźnik poziomu LPG, samoczynny zawór odcinający zbiornika (elektrozawór) z zaworem ograniczającym wypływ gazu, nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa, termiczny zawór bezpieczeństwa, wlew gazu. Na zdjęciach nie przedstawiono wszystkich elementów tego dodatkowego wyposażenia (np. wlewu gazu).
Komentarze (0)