Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Bezpieczne parkowanie
W ostatnim czasie w ogólnopolskich mediach wywołano sprawę bezpieczeństwa samochodowych instalacji LPG. Impulsem do poruszenia tego tematu było umieszczenie przed wjazdem do niektórych parkingów podziemnych zakazu wjazdu dla samochodów z taką instalacją. Czym podyktowane były tego typu kroki i czy oznacza to, że samochody z takim typem zasilania są niebezpieczne?

Temat nie jest nowy, jak mogłoby się wydawać. Zalecenia ostrzegające przed parkowaniem pojazdów z instalacją LPG w garażu poniżej poziomu gruntu umieszczane były w instrukcjach obsługi, które otrzymywali właściciele wraz z zamontowaną instalacją. Dlaczego dotychczas nie poruszano publicznie tego tematu? Zarządcy podziemnych parkingów nie stosowali zakazów wjazdu pojazdów z instalacją LPG do swoich obiektów. Ich decyzja w tym przypadku jest wiążąca, ponieważ znają najlepiej możliwości wentylacyjne zamontowanych urządzeń i dbając o ogólne bezpieczeństwo są odpowiedzialni za stosowanie adekwatnych do sytuacji rozwiązań. Dlatego nie oznacza to automatycznego zakazu wjazdu do wszystkich parkingów podziemnych dla tej grupy pojazdów, a jedynie w tych przypadkach, gdzie zakaz taki umieścił zarządca obiektu. Mimo to, właściwie rozwiązany układ wentylacji może zapewnić bezpieczeństwo również w tego typu obiektach.
<2006-02-01 010.jpg>
Paweł Szadkowski Elpigaz

W przypadku nieszczelności instalacji samochodowej ulatniający się LPG, będąc cięższy od powietrza, “ściele” się nad podłożem. W przypadku garażu usytuowanego poniżej poziomu otaczającego terenu może to powodować gromadzenie się gazu w zagłębieniach. Szczególnie niebezpieczne są w tym przypadku kanały ściekowe i kanalizacyjne znajdujące się w podłodze garażu lub jego najbliższym otoczeniu. Dlatego w przypadku najmniejszego podejrzenia nieszczelności instalacji gazowej należy podjąć działania zapobiegające.

Wielozawór cylindryczny to wielozawór przeznaczony do zbiorników cylindrycznych.

W przypadku instalacji zamontowanych po 1 kwietnia 2003 r. wystarczające jest przełączenie na zasilanie silnika benzyną. W starszych typach instalacji niezbędne jest ręczne zakręcenie zaworu wypływu gazu umieszczonego w wielozaworze na zbiorniku. Czynność taką można wykonać również w instalacjach nowego typu. Kontrolę szczelności i ewentualną naprawę najlepiej wykonać w specjalistycznym zakładzie montującym instalacje gazowe. Użytkując na co dzień samochód wyposażony w instalację LPG nie jesteśmy świadomi, jak wiele elementów zostało w niej umieszczonych dla zapewnienia naszego bezpieczeństwa. Podstawowe zabezpieczenie, to wymóg zamknięcia wypływu gazu po zgaśnięciu silnika lub zmianie paliwa zasilającego. Funkcja ta musi zostać spełniona w ciągu 2 sekund od chwili takiego zdarzenia. Zadanie to realizuje elektroniczna jednostka sterująca za pomocą samoczynnego zaworu odcinającego zbiornika. Dodatkowo zawór ten posiada również funkcję ograniczenia wypływu gazu. W przypadku uszkodzenia lub nawet przerwania przewodu, którym ciekły gaz płynie ze zbiornika do komory silnika, ten dodatkowy element zabezpieczający ogranicza wielkość wypływu gazu z uszkodzonego elementu. Kolejne zabezpieczenia dotyczą samego zbiornika gazu, który wyposażony jest w nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa (PRV) o przepustowości 17,7 m3/min.

Wielozawór toroidalny to wielozawór przeznaczony do montażu w zbiornikach o toroidalnym kształcie.

W przypadku niespełnienia tego wymogu jest montowany bezpiecznik termiczny (PRD), jako element uzupełniający. Zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji pojazdu z zasilaniem LPG służy również wskaźnik poziomu tego paliwa umieszczony obowiązkowo na zbiorniku, pozwalając na ocenę zagrożenia w przypadku awarii. Ze względu na wspomniane wcześniej właściwości LPG powinien być spełniony nie tylko wymóg szczelności samej instalacji, lecz również elementów osłaniających osprzętu zbiornika, jeżeli znajduje się on w przestrzeni pasażerskiej lub bagażowej. Elementami osłaniającymi są obudowy wielozaworów i przewody wentylacyjne w przypadku zbiorników walcowych. W przypadku zbiornika toroidalnego, mieszczącego się w miejscu koła zapasowego w bagażniku, osłonę taką stanowi komora szczelna samego zbiornika. Wymienione elementy powinny wykazywać gazoszczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa (0,1 atm). Przed nadmiernym ciśnieniem gazu w zbiorniku zabezpiecza instalację zawór ograniczający napełnianie. Objawem jego prawidłowej pracy jest zamknięcie dopływu gazu do zbiornika podczas napełniania na stacji na poziomie około 80 proc. pojemności. Dzięki temu w przypadku wzrostu temperatury ciekłego gazu zmniejsza się negatywne oddziaływanie na ściany zbiornika. Pomimo tak wielu zabezpieczeń, dla pełnego bezpieczeństwa eksploatacji samochodu z zasilaniem LPG niezbędna jest odrobina rozsądku i minimum przezorności. W razie najmniejszych podejrzeń nie należy odkładać wizyty w warsztacie na później, lecz trzeba skontrolować instalację gazową lub zrezygnować z jej używania do czasu wykonania przeglądu lub naprawy.

Wszystkie wielozawory posiadają w swym wyposażeniu zawór ograniczający napełnienie zbiornika do 80 proc., wskaźnik poziomu LPG, samoczynny zawór odcinający zbiornika (elektrozawór) z zaworem ograniczającym wypływ gazu, nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa, termiczny zawór bezpieczeństwa, wlew gazu. Na zdjęciach nie przedstawiono wszystkich elementów tego dodatkowego wyposażenia (np. wlewu gazu).
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony