Oświetlenie samochodu to układ mający duże znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa, jak i komfortu podróżowania. Zbudowany jest z wielu elementów służących do oświetlenia drogi, sygnalizacji wykonywanych manewrów czy określenia pozycji pojazdu.
Szczególną rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego odgrywają reflektory przednie. Od jakości emitowanego przez nie strumienia świetlnego zależy to, czy podczas jazdy kierowca będzie wystarczająco dobrze widział, co dzieje się przed samochodem. Niestety, pojawia się tutaj pewna sprzeczność, bowiem przy okazji można oślepiać zarówno kierowców pojazdów jadących z naprzeciwka, jak i tych – poprzez odbicie w lusterkach wstecznych – przed nami.
- Dobrze zaprojektowany reflektor oraz znajdujące się w nim źródło światła powinno być kompromisem pomiędzy zapewnieniem widoczności a unikaniem oślepiania innych uczestników ruchu drogowego – mówi Tarek Hamed z firmy Philips. - Jednym z takich przykładów są lampy ksenonowe.
Z punktu widzenia fizyki jest to lampa wyładowcza wykorzystująca do zapłonu mieszankę gazów, w tym gaz szlachetny – ksenon, który w stosunkowo krótkim czasie pozwala osiągnąć maksymalny strumień świetlny. Z definicji nie posiada ona tradycyjnego żarnika, który z czasem mógłby ulec zużyciu, co zdecydowanie zwiększa trwałość w porównaniu z żarówkami tradycyjnymi.
Największą zaletą lamp ksenonowych jest rodzaj i natężenie emitowanej przez nie wiązki. Jej światło ma temperaturę barwową wynoszącą od 4600 do 6000 stopni Kelwina (zwykła żarówka ma około 3200 K). Dzięki temperaturze zbliżonej do światła dziennego u kierowcy poprawia się kontrast widzenia, rozróżnianie barw oraz spowalnia się – szczególnie przy dłuższych podróżach po zmroku – zmęczenie wzroku.
W porównaniu do reflektorów z tradycyjnymi żarówkami lampy ksenonowe mają wyższą wydajność, czyli przy mniejszym poborze mocy (35 W) emitują większy strumień światła.
- Aby nie powodować oślepiania spowodowanego większym strumieniem świetlnym, lampy ksenonowe muszą posiadać układ automatycznego poziomowania i wysokociśnieniowe spryskiwacze – dodaje Tarek Hamed. - Jest to wymóg regulowany prawem.
Pomimo wysokiej trwałości lampy ksenonowe z czasem zmieniają kolor emitowanego światła. Bliski koniec życia produktu można rozpoznać po kolorze, jaki emituje źródło światła – zmienia się na różowy. Dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa wymieniamy je, podobnie jak tradycyjne żarówki, parami.
Komentarze (0)