Organizator:
Miejsce:
Data rozpoczęcia: 16.10.2017
Data zakończenia: 30.11.-0001
Bosch ma w swojej ofercie wiele innowacyjnych rozwiązań dla motoryzacji. Na konferencji we Frankfurcie przedstawiono te najciekawsze
Bez wypadków, bez emisji zanieczyszczeń i bez stresu – tak będzie wyglądać mobilność według wizji Boscha zaprezentowanej podczas konferencji prasowej we Frankfurcie. Zaproszono na nią dziennikarzy z całego świata, w tym przedstawicieli naszej redakcji. Volkmar Denner, dyrektor generalny Robert Bosch GmbH, mówił o trzech filarach motoryzacji przyszłości. Są to automatyzacja, elektryfikacja i łączność.
– To odważny plan, który zrewolucjonizuje mobilność, jaką dziś znamy. Droga do mobilności jutra musi zaczynać się od konkretnych działań już dzisiaj. Jesteśmy na to gotowi, także w tym ekonomicznym wymiarze – mówił Volkmar Denner.
Punkt 1. Finanse
Drogę ku autonomicznej jeździe przyszłości torują już dziś pewne rozwiązania dostępne dla kierowców. Bosch ma ich w swoim portfolio niemało. M.in. dzięki nim obroty firmy rosną w tempie dwa razy szybszym niż rynek. W 2017 roku obroty sektora Mobility Solutions zwiększą się prawdopodobnie o 7%, do ok. 47 mld euro. W tym samym czasie światowa produkcja samochodów wzrośnie o 2,8%. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment układów wspomagających, które wpływają na rozwój autonomicznej jazdy. Tutaj rynek rośnie o 25%, a Bosch odnotowuje jeszcze silniejszy wzrost. Już w 2019 roku obrót koncernu ze sprzedaży układów wspomagających osiągnie wysokość 2 mld euro. Do końca tego roku o prawie 10%, do blisko 48 000, wzrośnie liczba pracowników zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych.
– Zdajemy sobie sprawę, że krótko- i długoterminowe rozwiązania wymagają nie tylko ogromnych nakładów technicznych, ale również zasobów ekonomicznych. Rzut oka na nasze bieżące operacje pokazuje, że mamy niezbędną siłę. Nasz biznes związany z branżą motoryzacyjną zwiększył obroty i nadal jest silny – to dobry punkt wyjścia, aby przygotować się na nadejście mobilności jutra – mówi Volkmar Denner.
Punkt 2. Powietrze w miastach
To jedno z najważniejszych zadań, jakie Bosch stawia sobie już dziś. Zanim drogi zostaną zdominowane przez samochody elektryczne, warto pomyśleć o tym, jak powszechne dziś silniki spalinowe dostosować do oczekiwań związanych z ochroną środowiska. Proponowane rozwiązanie to paliwa syntetyczne, tzw. eFuels. Są one wytwarzane z udziałem energii odnawialnych i mogą sprawić, że silniki spalinowe staną się neutralne pod względem emisji CO2. Do tego dochodzi fakt, że formuły paliw syntetycznych można opracować w taki sposób, aby spalały się praktycznie bez emitowania sadzy. Umożliwiłoby to obniżenie kosztów ich oczyszczania.
– Współistnienie silników spalinowych i elektrycznych też jest sposobem na ochronę środowiska. Paliwa syntetyczne można dystrybuować na istniejących stacjach paliw, a co ważniejsze – mogą one być stosowane w aktualnie produkowanych silnikach. Ich pozytywny wpływ byłby dzięki temu widoczny szybciej niż kompletna modernizacja infrastruktury i samych pojazdów – twierdzi Denner.
Punkt 3. Jazda autonomiczna
W temacie samochodów, które nie potrzebują kierowców, na pierwszy plan wychodzi bezpieczeństwo na drodze. Komputer myli się rzadziej niż człowiek (o ile w ogóle się myli?). Brawura czy alkohol? Tych „kierowców” ten problem nie dotyczy. Rosnąca automatyzacja może jeszcze bardziej ograniczyć liczbę wypadków – szacuje się, że w samych Niemczech nawet o jedną trzecią. Tworzenie rzeczywistości zautomatyzowanych jazd wymaga głębokiego zrozumienia wszystkich systemów w samochodach. Bosch ma wiedzę i produkuje większość najważniejszych elementów – w tym czujniki radarowe, wideo i ultradźwiękowe, układy hamulcowe, elektryczne wspomaganie kierownicy, wyświetlacze i rozwiązania łączności sieciowej wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Od 2020 roku samochody wyposażone w technologię Bosch będą mogły poruszać się po autostradach w sposób wysoce zautomatyzowany (poziom 3 wg SAE). Ponadto Bosch współpracuje z Daimlerem, aby w miastach wprowadzić w pełni zautomatyzowaną jazdę (poziom 4 wg SAE) i jazdę bez udziału kierowcy (poziom 5 wg SAE).
Pierwszy krok w kierunku autonomicznej jazdy Bosch już zrobił: na początku 2018 roku na parkingu muzeum Mercedes- -Benz w Stuttgarcie samochody będą mogły automatycznie wyszukiwać miejsca i parkować. Dzięki automatycznemu parkowaniu na tej samej powierzchni można zmieścić nawet 20% więcej samochodów. Korzystanie z funkcji Automated Valet Parking umożliwi inteligentna infrastruktura parkingu dostarczona przez Bosch.
Jest jeszcze coś. Parkowanie bez stresu w prywatnym garażu lub wyznaczonym podziemnym parkingu? Tym manewrem – także dojazdem do miejsca parkingowego na odcinku do 100 metrów – zajmie się „Home zone park pilot”. Wystarczy, że kierowca tylko raz wykona manewr w ramach jazdy próbnej, aby nauczyć pojazd i wprowadzić trasę do jego pamięci.
– Zautomatyzowana jazda zaczyna się od parkingu. To stanie się szybciej, niż się wielu spodziewa. W tym sektorze w firmie Bosch pracuje 3000 inżynierów – mówił na konferencji dyrektor Boscha.
Jedną z kluczowych technologii dla zautomatyzowanej jazdy jest niezawodny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. W rzadkich przypadkach nieprawidłowego działania system Bosch pomaga kierowcy w konwencjonalnych lub autonomicznych pojazdach zachować 50 procent elektrycznego wspomagania siły na kierownicy. Dzięki tej technologii producenci mogą spełniać wymagania związane z bezpieczeństwem w razie awarii.
Punkt 4. Zmieni się działanie warsztatów
– Wprowadzamy dziś bardzo innowacyjne usługi, które staną się standardem dla przyszłych pokoleń. 1,5 miliona pojazdów jest ze sobą połączonych za pomocą oprogramowania Bosch IoT. To dlatego, że współpracowaliśmy z niemieckim producentem oferującym aktualizacje oprogramowania w chmurze – podkreśla dyrektor generalny Bosch.
W przyszłości aktualizowanie oprogramowania samochodu będzie tak proste jak aktualizowanie aplikacji w smartfonach. Jedno kliknięcie wystarczy, aby automatycznie zaktualizować oprogramowanie pojazdu lub pobrać nowe funkcje bezpośrednio z chmury – bez potrzeby odwiedzania warsztatu. Bosch opracował wszystkie rozwiązania niezbędne do bezprzewodowych aktualizacji – począwszy od jednostek sterujących i infrastruktury komunikacyjnej w samochodzie, po nowoczesne technologie szyfrowania i wspomnianą chmurę Bosch IoT.
Współczesne pojazdy posiadają aż 100 jednostek sterujących, nawet małe samochody mają ich od 30 do 50. Za pomocą oprogramowania sterują one niemal każdą funkcją w pojeździe.
Punkt 5. Dziesiątki innowacyjnych rozwiązań
Bosch ma w swojej ofercie wiele innowacyjnych rozwiązań. Na konferencji we Frankfurcie przedstawiono te najciekawsze. Jedną z nich jest nowa elektryczna oś napędowa (eAchse), która zwiększa efektywność napędu elektrycznego i obniża jego koszt dla producentów aut – tym samym staje się tańsza także dla każdego, kto chciałby jeździć samochodem z napędem elektrycznym. Do zastosowań w obszarze lekkich samochodów elektrycznych Bosch opracował elastyczny i skalowalny układ napędowy 48 V na bazie komponentów produkowanych seryjnie.
Bosch opracował także drugą generację elektromechanicznego serwa hamulca, niezależnego od podciśnienia. Podobnie jak jednostka pierwszej generacji, nowy iBooster spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego układu hamulcowego. iBooster drugiej generacji został zaprojektowany tak, aby był jeszcze bardziej kompaktowy i szybciej tworzył ciśnienie hamowania. System nadaje się do wszystkich koncepcji układów napędowych – w szczególności w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Elektromechaniczne serwo iBooster w połączeniu z układem ESP zapewnia redundancję układu hamulcowego potrzebną do automatyzowania jazd samochodem. Jeśli jeden z dwóch podzespołów zawiedzie, drugi może bezpiecznie spowolnić i zatrzymać samojeżdżający samochód – bez konieczności interwencji kierowcy.
Kolejna innowacja to prewencyjna diagnostyka pojazdów. Wykorzystuje dane i informacje z chmur zbierane podczas regularnych jazd, aby analizować stan najważniejszych elementów. Jeśli dane wskazują na objawy zużycia elementów, to kierowca zostaje powiadomiony o tym przed wystąpieniem usterki i otrzyma zalecenie udania się do warsztatu.
Wtrysk pośredni z bezpośrednim? Bosch łączy zalety wtrysku bezpośredniego benzyny z wtryskiem do kolektora dolotowego. Wtrysk pośredni odznacza się niskimi stratami tarcia podczas obciążeń częściowych silnika, natomiast wtrysk bezpośredni wykazuje wyższą granicę spalania stukowego przy niemal pełnym obciążeniu. Dzięki kombinacji tych systemów w jeden wtrysk pośredni i bezpośredni paliwa uzyskuje się idealne połączenie. W praktyce oznacza to większą oszczędność paliwa i niższą emisję cząstek stałych.
W Boschu dużo dzieje się także w kwestii bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Można je poprawić poprzez inteligentne łączenie czujników otoczenia auta i czujników kontaktu z systemami bezpieczeństwa biernego oraz hamulcami i układem kierowniczym. Bosch działa także w tym zakresie. Jeśli czujniki otoczenia auta wykryją potencjalną kolizję, można wcześniej aktywować systemy bezpieczeństwa biernego, takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa. Czujnik radarowy lub wideo, stosowany w nowym systemie automatycznego hamowania awaryjnego Bosch, może rozpoznać rowerzystów – nawet jeśli nagle przetną drogę przed samochodem. Co więcej, Bosch wprowadza na rynek pierwszy, gotowy do produkcji układ przeciwblokujący ABS do rowerów. ABS e-bike zapobiega blokowaniu przedniego koła. Rowerzysta może kontynuować kierowanie i kontrolować pojazd aż do jego zatrzymania.
Opracował: P. Łukaszewicz
Fot. M. Giecewicz
Komentarze (0)