Samochody ciężarowe

ponad rok temu  26.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Bosch dla ciężarowych

– jesienne spotkanie w centrum szkoleniowym. Polski oddział koncernu Bosch zaprosił nas na spotkanie, podczas którego podkreślił, że segment rynku ciężarowego jest dla niego bardzo ważny i firma cały czas będzie go rozwijać. To w tym sektorze rynku widzi duży potencjał i chce w niego dalej inwestować. Mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska pracy kilku elementów wyposażenia warsztatowego dedykowanych samochodom ciężarowym, a także posłuchać na temat szeroko pojętych rozwiązań serwisowych.

Denoxtronic
Obecnie obowiązująca norma emisji spalin to Euro 5. Niebawem jednak wejdzie w życie kolejna, dużo bardziej rygorystyczna norma Euro 6. By ją spełnić, właściwie niemożliwym wydaje się nieużywanie dodatków, takich jak AdBlue. Bez nich ciężko byłoby osiągnąć wartości narzucone w normie europejskiej. Rozwiązania takie są jednak skomplikowane i działają w bardzo delikatny sposób.
Bosch pokazał również najnowszą gamę wyważarek WBE. Koncern pochwalił się montażownicą nowego typu. Firma zaprezentowała kompleksowość rozwiązań dla samochodów ciężarowych.
- W odpowiedzi na potrzeby rynku Bosch wprowadził system Denoxtronic, który pozwala zredukować tlenki azotu, a także ograniczyć emisję cząsteczek stałych, wpływając przy tym korzystnie na obniżenie zużycia paliwa nawet o 5% – mówi Piotr Strzeżak z polskiego oddziału Boscha. - Silnik pracujący z układem Denox wytwarza wysokie temperatury spalania, przez co obniża się emisja cząstek stałych i zużycie paliwa, ale bardzo rośnie ilość emitowanych tlenków azotu. Tlenki azotu, które wygeneruje silnik, redukuje katalizator SCR, wykorzystujący do tego celu amoniak. Dzięki temu silnik staje się czysty i ekologiczny. Poprzednio stosowane systemy, oparte na układzie recyrkulacji spalin, obniżały temperatury spalania, co dawało spadek emisji tlenków azotu, ale też niepożądany wzrost emisji cząstek stałych. Obecnie Bosch jest największym producentem układów oczyszczania spalin w technologii SCR, czyli selektywnej redukcji katalitycznej opartej na wtrysku do spalin substancji AdBlue. Tu należy przypomnieć, że AdBlue to 32,5-procentowy roztwór mocznika stosowany w celu zredukowania emisji szkodliwych substancji przez silniki spalinowe. Bosch oferuje również bogatą ofertę instalacji umożliwiających korzystanie z tego dodatku w samochodach ciężarowych. W skład takiego zestawu wchodzą: katalizator utleniający, filtr cząstek stałych, katalizator SCR oraz katalizator utleniający nieprzereagowany amoniak.
- Działanie systemu jest proste – mocznik, ulegając hydrolizie, zamienia się w amoniak, który w wyniku reakcji chemicznej redukuje tlenki azotu do pary wodnej i cząsteczkowego azotu – tłumaczy Piotr Strzeżak. - Konstruktorzy z firmy Bosch musieli jednak przezwyciężyć kilka technicznych trudności, takich jak na przykład właściwy dobór ilości wtryskiwanego płynu AdBlue w zależności od obciążenia silnika, a także równomierne rozpylenie płynu w spalinach. Także same właściwości płynu AdBlue stawiają bardzo wysokie wymagania jakościowe urządzeniu tłoczącemu i dozującemu, pozostałym komponentom systemu, a także materiałom, z których są wykonane. Ich spełnienie jest konieczne ze względu na agresywność chemiczną płynu, wywołującą korozję oraz reakcje na nieodpowiednie temperatury.
Zobaczyliśmy również zestaw serwisowy służący do diagnostyki i naprawy układów wtryskowych AdBlue, które są bardzo precyzyjne i wrażliwe. Na prezentacji pokazano, jak odpowietrzyć taki układ oraz dokonano testu ciśnienia wtryskiwacza AdBlue. Urządzenie wygląda nowocześnie i przejrzyście. Obsługa podobno nie jest skomplikowana.

Dla warsztatów
Bosch zaprezentował (w praktyce również) nowy tester diagnostyczny do sterowników w pojazdach ciężarowych i użytkowych – KTS 800/840 Truck. Współpracuje on z komputerem PC lub laptopem. Można jednak go mieć także w „pełnym” wariancie wraz z bezprzewodowym, odpornym i wygodnym w obsłudze, specjalnym tabletem.
- Moduł KTS łączy się z komputerem PC za pomocą technologii Bluetooth, co zapewnia transmisję danych bez zakłóceń nawet w zasięgu 100 m – jest to dogodne rozwiązanie, biorąc pod uwagę standardowe odległości w warsztatach obsługujących pojazdy użytkowe – informuje Grzegorz Dąbrowski z działu Automotive Aftermarket firmy Bosch.  - KTS 800 Truck z nową jednostką DCU z 13-calowym wyświetlaczem dotykowym to kompletny, mobilny system diagnostyczny, który można wykorzystać także do sterowania innymi systemami testerów Bosch. Podstawowa wersja takiego urządzenia, czyli moduł bez tabletu, to koszt 12 tys. zł netto. Wersja najbogatsza to wydatek 25 tys. zł netto. Dodatkowo w tej cenie otrzymamy szkolenie z obsługi urządzenia i oprogramowania komputerowego. Podczas spotkania podkreślono, że Bosch chce być wygodnym partnerem dla serwisów samochodów nie tylko osobowych, ale również ciężarowych. Ich oferta cały czas się wzbogaca i uzupełnia.
- Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, także przy obsłudze pojazdów użytkowych firma Bosch oferuje bogaty asortyment części zamiennych o jakości wyposażenia oryginalnego, kompleksowy program techniki diagnostycznej oraz specjalnie przygotowane szkolenia serwisowe z zakresu techniki motoryzacyjnej – podkreśla Grzegorz Dąbrowski. - Firma Bosch oferuje wszystkim warsztatom – obsługującym zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe – produkty i rozwiązania, jakich należy wymagać od partnera gwarantującego przyszłość warsztatom serwisowym. By być zawsze na czasie, Bosch organizuje szkolenia z obsługi serwisowej i diagnostyki samochodu hybrydowego Peugeot 3008, wyposażonego w silnik elektryczny i silnik Diesla. Jest to zupełna nowość na naszym rynku. Jednak by móc serwisować pogwarancyjnie takie rozwiązania, trzeba być już na to gotowym. Pierwsze egzemplarze mogą już niebawem potrzebować takiego serwisu, gdyż model wprowadzono do sprzedaży w roku 2011.

Artur Ostaszewski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony