Firma Bosch zyskała uznanie organizatorów targów elektroniki użytkowej CES 2017. W kategoriach In-Vehicle Audio/Video oraz Vehicle Intelligence nagrodzony został system informacyjny kierowcy dla motocyklistów.
System informacyjny kierowcy (tzw. integrated connectivity cluster) łączy na jednym ekranie wszystkie wskaźniki motocykla i umożliwia kierowcy korzystanie ze smartfona. Zaletą tego rozwiązania jest to, że system automatycznie dostosowuje sposób wyświetlania do aktualnego użytkowania. Czytaj: kierowca widzi tylko te informacje, które są mu w danej chwili potrzebne. Takie rozwiązanie zmniejsza rozproszenie uwagi, a zwiększa bezpieczeństwo motocyklisty. Na przykład przy dużych prędkościach wszystkie informacje są stopniowo wygaszane, za wyjątkiem wskaźnika prędkości i komunikatów ostrzegawczych. Wyświetlacz jest czytelny w każdych warunkach pogodowych. Nawet przy bezpośrednim nasłonecznieniu kolory są wyraźne, a kontrast pozostaje bardzo wysoki; z kolei w ciemności wyświetlacz nie oślepia kierowcy. Tak samo zachowuje się nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz i grad.
Niezależnie od tego, czy użytkownik chce wybrać muzykę, czy odebrać połączenie telefoniczne, wszystkie główne funkcje smartfona kierowca motocykla może obsługiwać podczas jazdy za pomocą pilota przy kierownicy, bez konieczności zdejmowania rękawiczki oraz brania telefonu do ręki. System łączy się bezpośrednio przez blue-tooth ze smartfonem i zestawem słuchawkowym w kasku.
Rozwiązanie oparte na połączeniu z siecią i podnoszące bezpieczeństwo, nazwane Lean connectivity unit, łączy smartfona poprzez bluetooth z małymi motocyklami lub skuterami. Produkt został opracowany w Indiach, gdzie sterowanie układami hamowania, takimi jak ABS i MSC, w dwukołowych pojazdach silnikowych jest nadal rzadkością. W efekcie rośnie liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych wśród pasażerów jednośladów. Analizy wypadków w Indonezji i Tajlandii wykazały na przykład, że każdego roku w tych dwóch krajach około 21 000 osób ginie w kolizjach motocyklowych. Z tego powodu Indie chcą od 2018 roku wprowadzić obowiązek wyposażania wszystkich nowych modeli motocykli w układ ABS.
Głównymi elementami Lean connectivity unit są pilot przy kierownicy, skrzynka do łączenia się ze smartfonem oraz aplikacja. Jeśli kierowca spadnie z motocykla lub skutera, aplikacja automatycznie wysyła na numer alarmowy sms zawierający współrzędne miejsca wypadku. W sytuacjach, w których kierowca czuje się niepewnie, może użyć pilota przy kierownicy, aby wezwać pomoc. Również wówczas zostaje wysłany sms na uprzednio zdefiniowany numer alarmowy. W przeciwieństwie do zgłoszenia upadku, tzw. wywołanie alarmowe umożliwia przesyłanie pozycji pojazdu w regularnych odstępach czasu. Co więcej, Lean connectivity unit umożliwia użytkownikom odblokowanie pojazdu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Właściciel pojazdu może, korzystając z odpowiedniej aplikacji, udostępnić „klucz” smartfona, aby na przykład inni członkowie rodziny mogli korzystać z pojazdu. Możliwe jest także realizowanie funkcji telefonicznych, co pozwala na przykład ustawić Lean connectivity unit tak, by automatycznie odrzucał połączenia, gdy pojazd jest w ruchu.
Komentarze (0)