Co czwarte euro wypracowane przez dział Mobility Solutions Boscha pochodzi z rozwiązań przeznaczonych dla pojazdów użytkowych. Nowe usługi Boscha wprowadzają większą efektywność w całym łańcuchu logistycznym. Bosch chce podwoić sprzedaż systemów oczyszczania spalin do 2020 roku i spodziewa się podwojenia sprzedaży connectivity-boxen dla pojazdów użytkowych w 2017 roku.
Dział Mobility Solutions firmy Bosch rośnie w szybkim tempie. - Chcemy dalej przyspieszać, dlatego rozwijamy innowacyjne usługi związane z mobilnością jutra, obok naszych rozwiązań w zakresie elektryfikacji pojazdów, ich automatyzacji i sieci internetowej - powiedział dr Rolf Bulander, szef działu Bosch Mobility Solutions na targach IAA 2016 w Hanowerze.
W tym roku wzrost działu wyniesie 5 procent (wartość skorygowana o efekty zmian kursowych). Rozwija się więc lepiej niż globalna produkcja samochód, która ma wzrosnąć o mniej niż 2 procent. Duża część wzrostu firmy Bosch pochodzi z rozwiązań przeznaczonych dla pojazdów użytkowych – co czwarte euro pochodzi ze sprzedaży systemów do lekkich i ciężkich ciężarówek. Dzięki nowo powstałej jednostce „Commercial Vehicle and Off-Road" firma Bosch planuje zintensyfikować swoje wysiłki w pracy nad rozwiązaniami dla zastosowań w samochodach ciężarowych i pojazdach typu off-highway. Oczekuje się, że sprzedaż w tym segmencie podwoi się w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Większy nacisk stawia się na usługi i rozwiązania, dzięki którym Bosch uzyska zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa ekosystemu logistycznego.
Nowe normy emisji dostarczają bodźców do działalności Boscha
W sercu tego rozwoju jest napęd pojazdów ciężarowych. Nowe przepisy dotyczące emisji wywołały wzrost popytu na nowoczesne systemy zasilania diesli firmy Bosch. W rezultacie, samochody ciężarowe są dzisiaj bardziej przyjazne dla środowiska niż jakikolwiek inne pojazdy na drodze – i spełniają standardy emisji norm Euro 6 także w realnych warunkach drogowych. Istnieją również plany wprowadzenia porównywalnych standardów emisji w dwóch regionach odnotowujących wzrosty – Chinach i Indiach. Do roku 2020 odsetek systemów Common-Rail, stosowanych w nowo produkowanych pojazdach użytkowych, wzrośnie na całym świecie z 70 do 90 procent. Kolejnym obszarem, gdzie Bosch odnotowuje wzrost, są systemy oczyszczania spalin. Przewiduje się, że sprzedaż grupy, oferującej takie systemy jak Denoxtronic, zwiększy się prawie dwukrotnie do końca dekady. Równolegle Bosch wprowadzi większą efektywność do układu napędowego. Poprzez realizację szeregu działań, na przykład elektryfikacji osprzętu takiego jak pompa hydrauliczna, możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10 procent. Oprócz systemów odzyskiwania ciepła, Bosch pracuje już nad napędem hybrydowym i gazowym, a tym samym nad koncepcją przyszłych napędów alternatywnych.
Doświadczenie w oprogramowaniu i systemach warunkiem zautomatyzowanej jazdy
Pojazdy użytkowe przyszłości będą poruszać się w sposób w pełni zautomatyzowany, ale stanie się to stopniowo, zaczynając od systemów wspomagania, które mają dostarczać kierowcom coraz większego wsparcia. Niektóre z nich, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne i ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu są już dziś obowiązkowe. W przyszłości, kierowcy ciężarówek będą również wspomagani przy zmianie pasa ruchu, skręcaniu czy manewrowaniu. Badania Bosch wskazują, że wszystkie te systemy pozwolą zapobiec 90 procentom wypadków połączonych z obrażeniami ciała, które są powodowane przez ciężarówki. Kluczem do zautomatyzowanych jazd jest układ kierowniczy. Bosch jest światowym liderem na rynku przekładni kierowniczych do pojazdów użytkowych i przewiduje, że połowa ciężarówek w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych będzie miała do roku 2025 elektrycznie wspomagany układ kierowniczy. Drogę do zautomatyzowanej jazdy toruje również szeroka i dogłębna wiedza firmy z zakresu programowania i systemów. Bosch przewiduje, że platooning – czy jazda ciężarówek w konwoju na autostradzie – będzie gotowy do wprowadzenia na rynek do 2025 roku.
Jak może to wyglądać, Bosch zap0rezentuje na targach IAA 2016 w ramach koncepcji „Vision X".
Czujniki, oprogramowanie i usługi kluczem do zwiększenia efektywności transportu. Zautomatyzowana jazda oznacza zarazem jazdę z połączeniem z siecią.
W Europie i Ameryce Północnej każda nowa ciężarówka będzie od 2017 wyposażana w rozwiązania telematyczne. Również Bosch spełnia swoją rolę w tym obszarze oferując rozwiązanie Connectivity Control Unit. Firma podwoi swoją sprzedaż tego sprzętu w roku 2017. Na przykład, Bosch będzie dostarczał Truck Data Center do nowych samochodów ciężarowych Daimlera. Oprócz samego sprzętu, Bosch posiada również w ofercie własną chmurę IoT Cloud, z której korzysta w celu realizacji inteligentnych usług takich jak bezpieczny parking „Secure Truck Parking". Od początku 2017 roku firmy logistyczne i kierowcy będą mogli korzystać z tej platformy rezerwacji w celu zamawiania bezpiecznych miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych wzdłuż autostrad. Ponadto w nadchodzącym roku Bosch uruchomi TraQ, rozwiązanie, które monitoruje ładunek przy użyciu zintegrowanych czujników mikromechanicznych. Te przykłady pokazują, że Bosch może zwiększyć efektywność transportu nie tylko za pomocą rozwiązań technicznych, ale również usług logistycznych.
Komentarze (0)