Pełna brama w całkowicie oszklonym budynku zepsułaby cały urok serwisu. Duża wysokość obiektu pozwoliła na instalację bramy chowanej pod sufitem
Brama warsztatu jest jednym z kluczowych elementów placówki serwisowej. Jej wybór i zainstalowanie wymagają głębszej analizy, ponieważ wpływa ona bezpośrednio na prace w warsztacie. Rzadko który element budynku warsztatowego łączy tak wiele czynników co brama – łatwo też można podjąć błędną decyzję już na początkowym etapie.
Brama warsztatowa pełni wiele funkcji i używana jest niezwykle często. Musi chronić serwis przed obcymi, czynnikami atmosferycznymi, ograniczać utratę ciepła (zimą) lub chłodu (latem), powinna też być wygodna w obsłudze i niezawodna. Zatem od czego zacząć jej wybór?
Ile światła?
Gdy warsztat samochodowy specjalizuje się w obsłudze pojazdów osobowych i dostawczych, odpowiednia będzie brama o wymiarach 3000 × 3000 mm. Jeżeli obsługiwane mają być większe auta, trzeba zainwestować w większą bramę. Najczęściej spotykanym wymiarem są 4000 × 4200 mm, a nawet 4000 × 4500 mm lub pośrednie, które wynikają raczej z wysokości obiektu. Najlepiej skorzystać z usług renomowanego dostawcy, który profesjonalnie dobierze rodzaj, pomierzy i wyceni inwestycję.
Poza kwestiami czysto budowalnymi koniecznie należy ustalić, czy brama powinna być przeszklona. Jeżeli budynek ma okna w bocznych ścianach i świetliki, może być pełna. Jednak okienka w połaci nadają jej lekkości, zapewniają lepsze doświetlenie wnętrza, przez co ograniczają wydatki na oświetlenie elektryczne. Nie bez znaczenia jest też kwestia bezpieczeństwa ludzi – w jaśniejszym miejscu łatwiej zauważyć zagrożenia. Ile tego światła powinno być?
Gdy w warsztacie zapewnione są inne sposoby zabezpieczenia przed kradzieżą, można pokusić się o większą powierzchnię oszklenia bramy. Jednak gdy dana część serwisu pełni funkcję magazynu lub narzędziowni, a pracownicy nie spędzają w niej zbyt dużo czasu, wystarczy sztuczne, punktowe oświetlenie elektryczne, a brama może być pełna. Z przeszkleń trzeba zrezygnować także wtedy, kiedy brama pozostaje stale otwarta w godzinach pracy. Przeszklone wrota nie sprawdzą się też w specjalistycznych pomieszczeniach, w których należy ograniczyć obecność światła ze względu na specyfikę wykonywanych prac, np. blacharsko-lakierniczych.
Warto rozważyć wyposażenie bramy w drzwi o wymiarach 840 × 2000 mm. Pozwala to na swobodne wchodzenie do warsztatu bez konieczności otwierania całej bramy. Taka furtka przedłuża żywotność bramy oraz minimalizuje ucieczkę ciepła z serwisu.
Ręczna czy automatyczna?
Otwieranie bramy może odbywać się ręcznie lub automatycznie. Im większy ruch w serwisie, tym częściej pracują drzwi. Z reguły duże wrota są ciężkie, a ich ręczna obsługa może nastręczać wielu problemów. Dlatego lepiej zainwestować w wygodny napęd elektryczny, który nie tylko podniesie komfort pracy, ale także zwiększy bezpieczeństwo. Można wzbogacić bramę o rozwiązania minimalizujące ryzyko kontuzji, jak fotokomórki, które zmieniają kierunek ruchu na przeciwny po napotkaniu przeszkody, oraz lampy sygnalizujące jej pracę.
Automatyczna wersja zachęca do częstego używania i przynosi szereg korzyści. Pracownicy chętniej z niej korzystają, wymiana ciepła jest krótsza, nieupoważnione osoby mogą nawet nie wiedzieć, jak się obsługuje bramę, przez co się nią nie posłużą.
„Nierówno pod sufitem”
Przy wyborze bramy warto skonsultować się ze specjalistą, który niejedną bramę pomierzył i zainstalował. Częstym błędem jest na przykład wybór bramy obniżającej po otwarciu wysokość warsztatu lub przysłaniającej znajdujące się tam instalacje. W placówkach, w których wysokie pojazdy podnoszone są na podnośnikach kolumnowych, może wówczas dochodzić także do kolizji bramy z pojazdem. Nie zawsze istnieje opcja przesunięcia podnośnika lub zmiany rodzaju bramy, dlatego nie warto polegać na sobie, lepiej zdać się na doświadczenie fachowca.
Jak łatwo zauważyć, wybór bramy to wyzwanie. Najprostsza jest sytuacja, gdy warsztat znajduje się na etapie projektu budowlano-architektonicznego. Najtrudniej dopasować bramę do już istniejącego obiektu, adaptowanego na warsztat. W tym drugim wypadku lepiej zacząć modyfikację od montażu bramy, niż później robić „przemeblowanie” całego serwisu. Oczywiście można zrezygnować z nowoczesnych bram i postawić na inne, tańsze rozwiązania. Ale to także będzie miało swoje konsekwencje.
Grzegorz Teperek
fot. Archibald, Scania, Zimmermann, Multi Trucks, Vidal Trucks
Komentarze (0)