Wyposażenie warsztatu

7 godzin temu  23.09.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Brama warsztatowa. Jaką wybrać?

Pełna brama w całkowicie oszklonym budynku zepsułaby cały urok serwisu. Duża wysokość obiektu pozwoliła na instalację bramy chowanej pod sufitem

Brama warsztatu jest jednym z kluczowych elementów placówki serwisowej. Jej wybór i zainstalowanie wymagają głębszej analizy, ponieważ wpływa ona bezpośrednio na prace w warsztacie. Rzadko który element budynku warsztatowego łączy tak wiele czynników co brama – łatwo też można podjąć błędną decyzję już na początkowym etapie.

Brama warsztatowa pełni wiele funkcji i używana jest niezwykle często. Musi chronić serwis przed obcymi, czynnikami atmosferycznymi, ograniczać utratę ciepła (zimą) lub chłodu (latem), powinna też być wygodna w obsłudze i niezawodna. Zatem od czego zacząć jej wybór?

Ile światła?
Gdy warsztat samochodowy specjalizuje się w obsłudze pojazdów osobowych i dostawczych, odpowiednia będzie brama o wymiarach 3000 × 3000 mm. Jeżeli obsługiwane mają być większe auta, trzeba zainwestować w większą bramę. Najczęściej spotykanym wymiarem są 4000 × 4200 mm, a nawet 4000 × 4500 mm lub pośrednie, które wynikają raczej z wysokości obiektu. Najlepiej skorzystać z usług renomowanego dostawcy, który profesjonalnie dobierze rodzaj, pomierzy i wyceni inwestycję.

Poza kwestiami czysto budowalnymi koniecznie należy ustalić, czy brama powinna być przeszklona. Jeżeli budynek ma okna w bocznych ścianach i świetliki, może być pełna. Jednak okienka w połaci nadają jej lekkości, zapewniają lepsze doświetlenie wnętrza, przez co ograniczają wydatki na oświetlenie elektryczne. Nie bez znaczenia jest też kwestia bezpieczeństwa ludzi – w jaśniejszym miejscu łatwiej zauważyć zagrożenia. Ile tego światła powinno być?

Walory estetyczne to jedno, ale ochrona przed „inwigilacją” to drugie. Całkowicie przeszklona brama wygląda świetnie i zapewnia mnóstwo światła, zwłaszcza w budynku bez okien bocznych czy świetlików dachowych, ale daje też wgląd w to, co znajduje się za nią. Luksusowy samochód powinien być raczej chroniony przed wzrokiem osób o niecnych zamiarach – podobnie jak wyposażenie warsztatu. W takim przypadku sprawdza się częściowe oszklenie bramy, na przykład tylko w górnych sekcjach. Częstym błędem jest jednak umiejscowienie przeszklenia w ostatnim panelu – może być zacieniony przez dach warsztatu. Zastosowanie przeszkleń umożliwia także kontrolowanie sytuacji przed warsztatem. Wówczas wizyta kuriera czy klienta nie pozostaje niezauważona, a im samym przeszklenie ułatwia odnalezienie poszukiwanej osoby.

Gdy w warsztacie zapewnione są inne sposoby zabezpieczenia przed kradzieżą, można pokusić się o większą powierzchnię oszklenia bramy. Jednak gdy dana część serwisu pełni funkcję magazynu lub narzędziowni, a pracownicy nie spędzają w niej zbyt dużo czasu, wystarczy sztuczne, punktowe oświetlenie elektryczne, a brama może być pełna. Z przeszkleń trzeba zrezygnować także wtedy, kiedy brama pozostaje stale otwarta w godzinach pracy. Przeszklone wrota nie sprawdzą się też w specjalistycznych pomieszczeniach, w których należy ograniczyć obecność światła ze względu na specyfikę wykonywanych prac, np. blacharsko-lakierniczych.

Warto rozważyć wyposażenie bramy w drzwi o wymiarach 840 × 2000 mm. Pozwala to na swobodne wchodzenie do warsztatu bez konieczności otwierania całej bramy. Taka furtka przedłuża żywotność bramy oraz minimalizuje ucieczkę ciepła z serwisu.

Ręczna czy automatyczna?
Otwieranie bramy może odbywać się ręcznie lub automatycznie. Im większy ruch w serwisie, tym częściej pracują drzwi. Z reguły duże wrota są ciężkie, a ich ręczna obsługa może nastręczać wielu problemów. Dlatego lepiej zainwestować w wygodny napęd elektryczny, który nie tylko podniesie komfort pracy, ale także zwiększy bezpieczeństwo. Można wzbogacić bramę o rozwiązania minimalizujące ryzyko kontuzji, jak fotokomórki, które zmieniają kierunek ruchu na przeciwny po napotkaniu przeszkody, oraz lampy sygnalizujące jej pracę.

Automatyczna wersja zachęca do częstego używania i przynosi szereg korzyści. Pracownicy chętniej z niej korzystają, wymiana ciepła jest krótsza, nieupoważnione osoby mogą nawet nie wiedzieć, jak się obsługuje bramę, przez co się nią nie posłużą.

„Nierówno pod sufitem”
Przy wyborze bramy warto skonsultować się ze specjalistą, który niejedną bramę pomierzył i zainstalował. Częstym błędem jest na przykład wybór bramy obniżającej po otwarciu wysokość warsztatu lub przysłaniającej znajdujące się tam instalacje. W placówkach, w których wysokie pojazdy podnoszone są na podnośnikach kolumnowych, może wówczas dochodzić także do kolizji bramy z pojazdem. Nie zawsze istnieje opcja przesunięcia podnośnika lub zmiany rodzaju bramy, dlatego nie warto polegać na sobie, lepiej zdać się na doświadczenie fachowca.

Jak łatwo zauważyć, wybór bramy to wyzwanie. Najprostsza jest sytuacja, gdy warsztat znajduje się na etapie projektu budowlano-architektonicznego. Najtrudniej dopasować bramę do już istniejącego obiektu, adaptowanego na warsztat. W tym drugim wypadku lepiej zacząć modyfikację od montażu bramy, niż później robić „przemeblowanie” całego serwisu. Oczywiście można zrezygnować z nowoczesnych bram i postawić na inne, tańsze rozwiązania. Ale to także będzie miało swoje konsekwencje.

Grzegorz Teperek
fot. Archibald, Scania, Zimmermann, Multi Trucks, Vidal Trucks

GALERIA ZDJĘĆ

Okienka na wysokości wzroku stojącego człowieka pozwalają odnaleźć poszukiwany pojazd lub pracownika. Łatwiej też ocenić sytuację na zewnątrz
Rozwiązanie kompromisowe – oszklenie chroniące przez ciekawskimi. Wadą jest cień rzucany na okna przez dach budynku
Brak okien bocznych i świetlików wymaga bramy oszklonej w całości
Od razu widać rękę architekta i specjalistów od bram. Ten obiekt jest estetyczny i praktyczny – wystarczy spojrzeć na bramę nr 2, gdzie świetnie rozdzielono funkcję bramy i furtki bez psucia ogólnego wizerunku budynku

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony