Instalacje gazowe

6 miesięcy temu  19.04.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Branża autogazu trzyma się mocno! Jeden z kierunków - hybrydy [WYWIAD]

Paweł Baraniuk, wiceprezes ds. handlu i rozwoju w firmie AC S.A., która jest właścicielem marki STAG. Fot. Piotr Łukaszewicz

- W motoryzacji promowana jest dziś głównie elektromobilność, ale niezależnie od tego rynek aut na gaz stale się rozwija. Jesteśmy na dobrym, stabilnym poziomie - mówi w rozmowie z warsztat.pl Paweł Baraniuk, wiceprezes ds. handlu i rozwoju w firmie AC S.A., która jest właścicielem marki STAG, dostarczającej instalacje gazowe do samochodów. Podczas spotkania na targach Poznań Motor Show rozmawialiśmy też o kadrach w warsztatach, szkoleniach, nowościach w ofercie i niskiej emisji spalin.

Marka STAG jest partnerem Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Przygotowaliście na swoim stoisku kilka konkurencji dla przyszłych mechaników samochodowych. Jak oceniasz poziom rywalizacji?

Jestem bardzo zaskoczony pozytywnie. Spotykamy tu wielu młodych ludzi z pasją i zaangażowaniem, dużą wiedzą. Dziś dużo mówi się o tzw. pokoleniu Z, które nie garnie się do pracy i nauki. Ja z tym zupełnie się nie zgadzam.

Mistrzostwa Mechaników to świetnie wydarzenie, bo dzięki niemu tworzymy kadrę młodych instalatorów LPG. Widzimy, że na rynku dużym wyzwaniem jest brak kadry, dlatego chcemy wspierać młodych ludzi od początku ich drogi zawodowej.

Czy montaż instalacji LPG to jest kierunek, w którym warto się rozwijać? Jak trzyma się ta branża dzisiaj?

Zdecydowanie warto. Oczywiście, promowana jest głównie w motoryzacji elektromobilność, ale niezależnie od tego rynek aut na gaz stale się rozwija. Jesteśmy na dobrym, stabilnym poziomie. Warsztaty montujące instalacje LPG profesjonalizują się. Relacja w cenach pomiędzy gazem a benzyną pozostaje bardzo dobra, wciąż jest to mniej więcej połowa ceny. Stopa zwrotu takiej instalacji jest więc bardzo wysoka. Oczywiście jest dużo wyzwań związanych z samochodami nowej technologii, ale też wychodzimy tym wyzwaniom naprzeciw. To wciąż jest branża bardzo przyszłościowa.

Mam podobne zdanie, tym bardziej, że są to rozwiązanie niskoemisyjne, a więc dzisiaj pożądane i poszukiwane. Trwa w Polsce nawet dyskusja o dostępie samochodów na gaz do korzystania z buspasów.

To prawda, a my wszelkie tego typu inicjatywy wspieramy i staramy się w dobrych sprawach lobbować. Warto wspomnieć, że w niektóych krajach Unii Europejskiej samochody z LPG już są traktowane jako te z mniejszą emisją spalin. Oprócz ekonomii do kierowców może przemawiać więc także ekologia.

Offroad na gazie? W STAG nie boją się takich wyzwań. Na stoisku firmy na Poznań Motor Show mogliśmy obejrzeć Suzuki Samurai'a z instalacją LPG. Na zdjęciu zbiornik gazowy, który w razie terenowej potrzeby bez problemu może być zanurzony w wodzie. Wszystkie urządzenie elektryczne, jak sterowniki, są zamontowane pod sufitem w szoferce. Wyczyny pojazdu możecie śledzić na facebookowym koncie STAG Rally Team. 

Na największym wydarzeniu motoryzacyjnym w Polsce, gdzie się spotykamy, nie tylko szkolicie i egzaminujecie młodych mechaników, ale też z pewnością prezentujcie swoje nowości. Co tym razem?

Stale rozwijamy rozwiązania do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. One oczywiscie są pewnym wyzwaniem, ale na bieżąco rozszerzamy listę kodów STAG 400 DPI. W najbliższym czasie planujemy premierę nowego systemu. To rozwiązanie do bezpośrednich wtrysków będzie ciekawym produktem, o wiele bardziej uniwersalnym. Myślę, że w drugiej połowie roku zaczniemy montaże na szerszą skalę.

Czym, z technicznego punktu widzenia, będzie wyróżniać się ten system?

W chwili obecnej większość producentów bazuje na kodach silnika, które są dopuszczalne do konwersji lub nie. My wychodzimy z większą uniwersalnością, oferując przy tym łatwiejszy i prostszy montaż.

Czy konwersja samochodu z instalacją gazową musi oznaczać niższą moc silnika? Czy jest to jedynie pokutujący wśród kierowców mit?

Zdecydowanie jest to mit. Mało tego, trzeba pamiętać, że przy silnikach diesla ta kondycja jest nawet lepsza, samochód z instalacją dostaje dodatkową moc. Niezależnie jednak od silnika, wszystko sprowadza się do profesjonalnego montażu. Promujemy listę autoryzowanych i polecanych warsztatów STAG, które taką instalację z pewnością wykonają poprawnie. Staramy się mieć kontrolę nad poziomiem przeszkolenia mechaników. Robimy własne szkolenia, mamy też rozbudowaną sieć regionalnych doradców techniczno-handlowych.

Co wpływa na zużycie gazu w samochodzie? Nie jest tajemnicą, że będzie ono wyższe niż zużycie benzyny.

Będzie wyższe ze względu na różnice fizyko-chemiczne pomiędzy gazem a benzyną. To jest jednak minimalna różnica, nawet na poziomie 20%. Samochód zużywający 8 litrów benzyny powinien zużywać 11 litrów gazu. Taka instalacja gazowa zwraca się kierowcy, oczywiście zależnie od przebiegu, średnio w trakcie roku. Oferujemy kierowcom nasz program ratalny 0%, dzięki któremu kierowca oszczędza już od pierwszego tankowania.

Chcę jeszcze zapytać o pojazdy hybrydowe. Czy w tej części motoryzacji również zauważacie wzrosty?

Zdecydowanie tak. To jeden z naszych głównych klientów na dzisiaj. Przodują oczywiście japońskie marki samochodów, często wykorzystywane w dużych miastach jako taksówki. Przy hybrydzie z "miksem z gazem" mówimy już o kosmicznych oszczędnościach. Są to też bardzo dobrze nadające się do konwersji silniki.

Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

Czytaj także:
Dlaczego auta na gaz nie mogą jeździć po buspasach? Też są niskoemisyjne

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony