Kamil Kesler
5. Czy instalacja gazowa w samochodach z silnikami diesla ma szansę na podobną popularność jak w przypadku silników benzynowych?
Konwersja diesel-gaz znacząco różni się od instalacji gazowych przeznaczonych do silników benzynowych. Gaz w silniku wysokoprężnym jest paliwem dodatkowym. Nie można nim w całości zastąpić oleju napędowego. Stopień zastąpienia paliwa uzależniony jest od wielu czynników, takich jak: obciążenie pod jakim pracuje silnik, kultura jazdy kierowcy czy typ pokonywanej trasy (cykl miejski/autostrada).
Konwersja aut osobowych wyposażonych w silnik wysokoprężny o małej pojemności skokowej według nas jest nieuzasadniony z ekonomicznego punktu widzenia. Montaż instalacji jest na tyle skomplikowany i kosztowny, że jego zwrot może nastąpić nawet po kilku latach.
Natomiast z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że konwersja diesel-gaz skierowana jest do branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) z uwagi na fakt, że właśnie pojazdy ciężarowe pokonują największe odległości. Zdecydowaliśmy się na odejście od konwersji na LPG na korzyść CNG, ponieważ gaz ziemny charakteryzuje się większą odpornością na spalanie stukowe, a ponadto jest bardziej ekologicznym paliwem niż tradycyjny gaz propan-butan. Zmiana ta umożliwia osiągnięcie większego stopnia zastąpienia oleju napędowego w porównaniu do LPG, co z kolei przekłada się na większe oszczędności podczas eksploatacji pojazdu.
Ciągnik siodłowy MAN z instalacją CNG marki EuropeGAS.
6. Czy słuszny jest pogląd, że samochód „na gaz” jest dużo bardziej awaryjny od aut zasilanych tylko benzyną? Skąd wynika ten stereotyp „awaryjności”?
Przyczyną takiego myślenia jest przede wszystkim brak wiedzy na temat sposobu działania samochodowych instalacji zasilania gazem. Wielu ludzi nadal wierzy w mity, które krążyły wokół pierwszych generacji i dopina do nich pinezkę sekwencyjnej instalacji gazowej IV-tej generacji. Nic bardziej mylnego.
W nowoczesnych „sekwencjach” sterownik LPG na podstawie odczytywanych parametrów pracy silnika precyzyjnie dawkuje paliwo poprzez wtryskiwacze gazowe do każdego cylindra indywidualnie. Nie występuje tu ryzyko pojawienia się niebezpiecznego zjawiska „płomienia wstecznego”, polegające na zapaleniu się gazu jeszcze przed dotarciem do komory spalania. Zachowana jest zarówno moc jak i dynamika auta.
W efekcie kierowca podczas jazdy praktycznie nie odczuwa zmiany zasilania paliwem na alternatywne. Nad czystością gazu czuwa odstojnikowy filtr gazu w fazie lotnej, który oddziela frakcje oleiste i inne cząstki stałe przedłużając tym samym żywotność wtryskiwaczy gazu.
Awaryjność samochodu z instalacją gazową może wynikać przede wszystkim z niskiej jakości montażu oraz wykorzystania słabych komponentów. Aby nasza instalacja funkcjonowała bezawaryjnie niezbędne jest zastosowanie dobrych jakościowo elementów instalacji założonej przez wykwalifikowanego montażystę.
Dokładamy wszelkich starań aby tak właśnie było. Dział Wsparcia Technicznego i Szkoleń oraz Mobilni Doradcy EuropeGAS wspólnie z dystrybutorami organizują cykliczne szkolenia na terenie całej Polski. Traktujemy to jako swego rodzaju inwestycję, ponieważ odpowiednio przeszkolony montażysta, swoją pracą stanowi wizytówkę Marki EuropeGAS.
Cały czas wzrasta świadomość użytkowników, którzy przestają kłaść nacisk wyłącznie na niską cenę i „byle-jakość”. Oczekują niezawodnego produktu z gwarancją. Wybierając kompletną instalację EuropeGAS użytkownik zamiast 24 otrzymuje 36 miesięcy gwarancji.
Ponadto auta zasilane paliwem gazowym są mniej szkodliwe dla środowiska i nie emitują do atmosfery takiej ilości zanieczyszczeń jak silniki benzynowe. Ciekawostką jest to, że w niektórych krajach, gdzie świadomość konieczności dbania o środowisko jest wysoka, władze dofinansowują montaż instalacji LPG/CNG.
7. Jednym z kluczowych filarów Waszej firmy jest wsparcie techniczne oraz szkolenia. Z jakimi pytaniami zgłaszają się najczęściej mechanicy samochodowi? Czego dotyczą Wasze szkolenia?
EuropeGAS, jako producent oddaje w ręce klienta nie tylko produkt, ale i wiedzę „know-how”. Dokładamy wszelkich starań aby warsztat montaż i kalibracja instalacji zasilania gazem była wykonana poprawnie. Szkolimy montażystów z zakresu sposobu montażu i obsługi instalacji oraz zapoznajemy ich z możliwościami oprogramowania EuropeGAS. Wszystkie nasze produkty są tworzone z myślą o ich użytkownikach, dlatego jednym z najważniejszych czynników jest łatwość montażu i intuicyjna obsługa.
Poprzez bezpośrednie spotkania z klientami możemy poznać opinie na temat naszych produktów, wymienić się doświadczeniami związanymi z ich użytkowaniem i montażem. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje ulepszeń naszych produktów, które później wdrażamy w życie.
Reduktor EG PREMO to efekt zbierania doświadczeń i uwag instalatorów z całego świata.
Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
Komentarze (0)