ponad rok temu  05.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Budowa układu klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie dzieli się na dwie podstawowe grupy: klimatyzacja automatyczna i klimatyzacja manualna.

Niezależnie od modelu czy marki samochodu, klimatyzacja samochodowa składa się z podstawowych i niezmiennych elementów. Czy potocznie nazywana jest przez użytkowników jako klima, czy auto-klima, działa zawsze na tej samej zasadzie i ma ten sam zespół elementów.

1. Osuszacz, filtr

Do układu klimatyzacji w czasie prac obsługowych (uzupełniania czynnika, oleju, wymiany kompresora, napraw) dostaje się niewielka ilość wilgoci. Z układu eliminuje ją osuszacz.

2. Kompresor, sprężarka, pompa

Zapewnia obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji. Kompresor napędzany jest paskiem klinowym bezpośrednio z silnika pojazdu.

3. Skraplacz, chłodnica

Podczas pracy skraplacz nagrzewa się, a ciepło to odbierane jest przez opływające go powietrze podczas ruchu pojazdu; czynnik chłodzący przechodzi ze stanu gazowego w stan ciekły.

4. Parownik klimatyzacji

W parowniku zamontowanym wewnątrz pojazdu następuje rozprężenie czynnika, które powoduje obniżenie temperatury. Powietrze przepychane wentylatorem przez parownik schłodzone trafia do wnętrza pojazdu.

Podstawową zasadą działania klimatyzacji w samochodzie jest zjawisko obniżania temperatury w czasie rozprężania gazu będącego pod wysokim ciśnieniem.

Klimatyzacja w samochodzie składa się z dwóch obwodów: wysokiego i niskiego ciśnienia. Obwód wysokiego ciśnienia zaczyna się na wyjściu z kompresora, a kończy przy zaworze redukcyjnym.

Za sprężarką mamy obwód wysokiego ciśnienia. Wytworzone przy sprężaniu ciepło jest odbierane z układu poprzez skraplacz chłodzony strumieniem powietrza w czasie jazdy. Czynnik chłodzący w zbiorniku za kompresorem ma stan ciekły. Dopływa on do zaworu redukcyjnego zwanego także rozprężnym.

Tam następuje gwałtowne rozprężanie czynnika, przez co przechodzi on w stan gazowy. Temu rozprężaniu towarzyszy odbiór ciepła z otoczenia. Zimny parownik owiewany jest wytworzonym przez dmuchawę strumieniem powietrza, które trafia poprzez układ nawiewowy do wnętrza pojazdu. Rozprężony czynnik chłodzący przepływa do sprężarki, gdzie jest ponownie sprężany. W ten sposób cykl się zamyka.

Obsługa układu klimatyzacji w samochodzie.

Wielu użytkowników błędnie uważa klimatyzację za układ bezobsługowy. Klimatyzacja musi być tak samo poddawana konserwacji, jak inne elementy pojazdu – silnik czy układ hamulcowy. Zaleca się przynajmniej raz w roku dokonać przeglądu klimatyzacji w warsztacie specjalistycznym. Co dwa lata powinno się wymienić czynnik chłodzący. W trakcie pracy w układzie klimatyzacji wytwarza się wilgoć, która niekorzystnie wpływa na pracę klimatyzacji. Mamy oczywiście w układzie klimatyzacji zamontowany osuszacz.

Osuszacz

Jego możliwości są jednak ograniczone i wymiana jest konieczna w czasie okresowej obsługi. Zaniedbanie tego elementu może doprowadzić do awarii kompresora, który jest dość kosztownym elementem całego układu. Dodatkowo, ilość czynnika w układzie zmniejsza się z biegiem lat na wskutek nieszczelności węży i starzenia się uszczelek. Ma to wpływ na wydajność klimatyzacji, a co za tym idzie – komfort jazdy.

Klimatyzacja, Łódź, styczeń 2009 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony