Promocje

ponad rok temu  12.09.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

CERTUS – dla potrzeb nowoczesnej motoryzacji

Linia diagnostyczna Certus – polski produkt klasy premium – to precyzyjne narzędzie diagnostyczne. Produkt ten przyda się zarówno podczas badań technicznych, rozbudowanej diagnostyki w serwisie autoryzowanym, jak i dla celów badawczych.

Certus zawiera szereg rozwiązań zapewniających użytkownikowi komfort i szybkość pracy oraz optymalizujących koszty. Dzisiejsze pojazdy stawiają nowe wyzwania serwisowe, a Certus pozwala na dogłębną analizę stanu technicznego. To narzędzie, dzięki któremu zarówno stacja kontroli, jak i serwis mogą wyróżnić się na tle konkurencji, ale także ochronić przed ewentualną reklamacją klienta. Linia oferuje cały szereg funkcji diagnostycznych.
Coraz więcej polskich firm wykorzystuje zdobyte doświadczenia do produkcji wysokiej klasy urządzeń z powodzeniem konkurujących na rynku. Wiedza czerpana z wieloletniej współpracy z zachodnimi producentami, własne przemyślenia na temat ich mocnych i słabych stron oraz tkwiąca w polskiej naturze chęć zdrowej rywalizacji pchnęły wiele z nich do pójścia własną drogą. Taki był też wybór WSOP, które po kilkunastu latach sprzedawania w Polsce niemieckich linii diagnostycznych wprowadziło na rynek własne autorskie urządzenia marki Certus, zaprojektowane i wykonane z myślą o polskich diagnostach.


Prawdziwa linia, a nie zestaw trzech urządzeń
Nawet jeśli linia diagnostyczna ma jedną szafę sterującą, nie oznacza to, że mamy do czynienia z linią w prawdziwym tego słowa znaczeniu. W takiej „linii” diagnosta musi kolejno wchodzić programowo do urządzenia rolkowego, testera amortyzatorów i testera zbieżności, na każdym z nich inicjując i zamykając badanie oraz kilkakrotnie powracając do centralnego menu. Oprogramowanie Certusa ma inną filozofię działania – diagnosta wykonuje badania w sposób płynny, bez zbędnych nawrotów, oszczędzając tym samym czas.

Już nie trzeba się bać badania pojazdów 4x4
Wciąż można spotkać stacje diagnostyczne i serwisy, które z zasady nie badają pojazdów 4x4 z obawy o ich uszkodzenie. Po polskich drogach porusza się obecnie tak dużo różnego typu pojazdów z napędem 4x4, że w praktyce diagnosta zwyczajnie może się pomylić w ocenie, z jakim napędem ma w danym momencie do czynienia. Zwłaszcza w regionach górskich udział tego typu aut rośnie w ostatnich latach lawinowo. Nierzadkie są sytuacje, w których klient jest po prostu odsyłany do innej firmy. Certus rozwiązuje ten problem.
W tym przypadku mowa jest tak naprawdę o dwóch funkcjach linii Certus. Pierwsza z nich to automatyczne rozpoznawanie rodzaju napędu, dzięki któremu urządzenie samoczynnie (bez ingerencji diagnosty) dostosowuje tryb pomiaru. Drugą funkcją jest natomiast samo badanie 4x4, które pozwala zmierzyć siłę hamowania osobno dla każdego z kół, a tym samym dokładniej ocenić stan techniczny pojazdu. Pomiar 4x4 odbywa się przy kołach obracających się w przeciwnych kierunkach, przy czym w końcowej ocenie brany jest pod uwagę wyłącznie pomiar kół obracających się do przodu.

Pilot dobry na wszystko
Wiele pilotów do obsługi linii diagnostycznych miało do tej pory zbyt skomplikowaną budowę i w rezultacie diagności nie chcieli z nich korzystać, używając jedynie trybu automatycznego. Pilot do obsługi Certusa jest inny. Wyróżnia się prostotą i łatwością użytkowania. Jest mały, ergonomiczny i posiada tylko kilka niezbędnych przycisków. Pozwala szybko i intuicyjnie poruszać się w menu ekranowym.
Wygodny w obsłudze pilot umożliwia diagnoście dostosowanie cyklu badania do jego potrzeb – wykonanie części badania (np. przy tak zwanej „poprawce”), przerwanie lub powtórzenie badania w całości lub w części. Dodatkowo diagnosta może wybrać ręczny lub automatyczny tryb badania. Pojemna bateria wystarcza na kilka miesięcy pracy, bez konieczności ładowania. Jednak prosty pilot byłby jedynie połowicznym rozwiązaniem, gdyby włączanie kolejnych funkcji wymagało wielu kliknięć. Dlatego niektóre funkcje włączane są pilotem, ale ich kontynuacja wspomagana jest automatyką urządzenia. To oszczędza sporo czasu.

Metoda Boge – klucz do precyzyjniejszego badania amortyzatorów
Tester amortyzatorów Certus umożliwia pogłębioną diagnozę. Dzieje się tak dzięki zastosowanej w nim metodzie Boge, która dostarcza informacji na temat tłumienia drgań przez zawieszenie (szczególnie przez amortyzator) w dużym zakresie skoku.
We wszystkich generacjach linii diagnostycznej Certus do badania amortyzatorów konsekwentnie stosowana jest zmodyfikowana metoda Boge. Oferuje ona szersze możliwości diagnostyczne niż metoda Eusama, dysponując nie tylko programem dla SKP dającym ogólną informację o tłumieniu w całym zawieszeniu, ale jest także zaawansowanym narzędziem serwisowym do oceny stanu amortyzatora.
Serwisy autoryzowane mają możliwość korzystania z funkcji pomiaru amplitudy drgań pozwalającej na tworzenie baz danych i rejestrowanie stopniowego zużywania się amortyzatora w trakcie jego eksploatacji.

Gdy coś stuka i hałasuje
Znalezienie źródła stuków i skrzypień w pojeździe to w wielu przypadkach duży problem. Nie musi tak być. Za pomocą pilota zdalnego sterowania linii Certus można włączać na chwilę napęd testera amortyzatorów, powodując drgania koła o częstotliwościach i amplitudzie zbliżonej do warunków występujących na drodze. Procedura ta pozwala na znalezienie źródeł trudnych do diagnozowania stuków, skrzypień i niepożądanych dźwięków.

Rozszerzone protokoły – bonus dla serwisu autoryzowanego
Użytkownik linii Certus, chcąc pogłębić analizę stanu pojazdu, otrzymuje dodatkowe raporty z poszczególnych urządzeń wraz z czytelnymi wykresami w dużej skali. Są to wydruki z kontroli: hamulców, amortyzatorów oraz ustawienia kół. Funkcja ta jest szczególnie przydatna dla serwisów autoryzowanych i wyspecjalizowanych warsztatów niezależnych.

Archiwizacja wyników badań – Certus gotowy do nowej dyrektywy
W kontekście nadchodzących zmian w systemie badań technicznych ważnym elementem staje się archiwizacja wyników badań. Linia Certus 3 jest już do tego przygotowana. Umożliwia także wprowadzanie wyników pomiarów z dowolnych urządzeń zewnętrznych niepołączonych z linią diagnostyczną (listę tych urządzeń można stworzyć z poziomu użytkownika, w każdym przypadku może być inna), ich archiwizację oraz łączny wydruk.

Falownik pomaga w wyjeździe ciężarówki z rolek hamulcowych
Standardowo do sterowania silnikiem w uniwersalnych rolkach hamulcowych stosuje się sztywny układ dwóch prędkości badania. W Certusie prędkość badania regulowana jest płynnie przez falowniki, precyzyjnie sterowane oprogramowaniem urządzenia. Dzięki nim wprowadzona została bardzo przydatna opcja wspomagania wyjazdu z rolek. Sprawdza się ona w czasie badania mocno obciążonych pojazdów (załadowane zestawy, autobusy z automatyczną skrzynią biegów, wozy bojowe straży pożarnej ze zbiornikiem wypełnionym wodą).
Z kolei w wersji rolek hamulcowych dla pojazdów osobowych sprawny wyjazd z urządzenia ułatwia opcja hamulca elektromagnetycznego. Przydaje się ona szczególnie w trakcie badania samochodów z automatyczną skrzynią biegów, SUV-ów i załadowanych pojazdów dostawczych.

Modułowa konstrukcja linii
Starsze typy linii diagnostycznych posiadały tylko jedną zaprogramowaną kolejność urządzeń. Inwestor nie mógł na przykład zmienić ustawienia urządzenia rolkowego i testera amortyzatorów, gdyż nie pozwalał na to algorytm badania.
Elastyczność oprogramowania Certusa pozwala na posadowienie urządzeń tworzących linię w dowolnej kolejności, oczywiście z zachowaniem logiki prowadzenia badań. Daje to możliwość skonfigurowania linii ściśle pod potrzeby klienta i jego możliwości lokalowe.

Prosta nawigacja podczas badania – ekran „Badanie w toku”
Badanie pojazdu nie zawsze przebiega płynnie, czasami diagnosta musi coś dodatkowo sprawdzić i powtarza jakiś element kontroli. Nawigację po algorytmie badania w Certusie ułatwia unikalna funkcja „Badanie w toku”. Pokazuje ona diagnoście w sposób graficzny, jakie elementy zostały już zarejestrowane i ocenione. Pozwala na przerwanie badania i późniejszą jego kontynuację bez potrzeby rozpoczynania od początku.

Zapomnij o kalkulatorze – Certus sam wszystko obliczy
Diagnosta korzystający z linii Certus nie musi ręcznie wykonywać obliczeń. Program Certus automatycznie przeprowadza kalkulacje w oparciu o zmierzone wartości. Linia samoczynnie oblicza WSH pojazdu oraz WSH obliczeniowe i porównuje otrzymane wyniki z wartościami granicznymi określonymi na podstawie rodzaju pojazdu i daty jego pierwszej rejestracji lub kategorii homologacyjnej.

Nowoczesne rozwiązania obniżające koszty
Linia diagnostyczna służy użytkownikowi przez wiele lat. Dlatego już na etapie projektowania Certusa przyjęte zostały rozwiązania obniżające koszt obsługi serwisowej w dłuższej perspektywie czasowej. Zarówno elementy mechaniczne, jak i sterowniki zaprojektowano z myślą o optymalizacji kosztów (zunifikowanie modułów elektronicznych, możliwość naprawy zamiast konieczności wymiany itp.). Ponadto moduł pomiarowy linii posiada w standardzie wolne przyłącza dla kolejnych urządzeń, które mogą być w przyszłości integrowane z linią diagnostyczną zależnie od rozwoju przepisów regulujących pracę stacji kontroli.

Znaczenie nowoczesnej linii diagnostycznej w perspektywie zbliżających się zmian w systemie badań technicznych będzie rosło. W przypadku Certusa dzięki logicznemu algorytmowi badania, łatwej obsłudze, maksymalnej automatyzacji, szybkiej archiwizacji wyników badań (czy zdjęć pojazdu) użytkownicy zyskują skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie pełnego cyklu pomiarów. W niedalekiej przyszłości będzie to kluczowy warunek efektywności pracy na stacjach kontroli pojazdów.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony