
W BASF Polska tradycją jest już to, że 7 listopada, w dzień urodzin Marii Skłodowskiej-Curie, organizowana jest konferencja prasowa w ramach kampanii społecznej „Chemia jest Kobietą”. Tegoroczne spotkanie, którego tytuł brzmiał „Wzmacniaj, inspiruj i przełamuj stereotypy wśród uczniów i uczennic”, przyciągnęło uczestników zainteresowanych wspieraniem równości oraz różnorodności w środowisku szkolnym i zawodowym.
Podczas konferencji Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska, zaprezentowała działania zrealizowane w tegorocznej edycji projektu, którego motywem przewodnim był role modeling. Wspólnie z Fundacją Inspiring Girls Polska firma przeprowadziła 4 warsztaty o charakterze mentoringowym, wzięło w nich udział ponad 200 uczniów i uczennic. Warsztaty prowadziły ekspertki z BASF Polska, które jako role modelki pracowały z uczniami szkoły podstawowej nad podniesieniem ich potencjału przywódczego. Celem tych działań było pokazanie dzieciom, że każdy może zostać liderką i liderem – bo przywództwo to nie stanowisko, tylko działanie. Role modelki inspirowały swoją drogą do przywództwa zarówno dziewczyny, jak i chłopców. To bardzo istotne, żeby chłopcy też widzieli inspirujące kobiety i dzięki temu mogli lepiej rozumieć oraz wspierać swoje koleżanki.
– Wierzymy, że zmiana w sposobie myślenia zaczyna się od inspiracji. Poprzez kampanię „Chemia jest Kobietą” chcemy, aby dziewczyny w Polsce mogły czerpać z siły pozytywnych wzorców i wiedziały, że biznes, nauka oraz technologia są także ich przestrzenią do rozwoju i sukcesu – komentowała Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Podczas konferencji odbył się także wykład gościnny dr hab. Iwony Chmury-Rutkowskiej, prof. UAM, „Nie marnujmy talentów. Wyzwania i katalizatory zmian na rzecz wzmocnienia kobiet w świecie pracy”, w którym prelegentka przedstawiła perspektywy i wyzwania, z jakimi mierzą się kobiety na drodze do sukcesu zawodowego.
– Nie możemy pozwolić sobie na marnowanie talentów dziewcząt i kobiet – połowy świata – nie tylko dla ich dobra, ale i dla dobra nas wszystkich. Równość szans i docenianie różnorodnych potencjałów oraz zasobów w świecie pracy to katalizator rozwoju nie tylko jednostki, ale całego społeczeństwa. Róbmy zmianę na 100% w swoim najbliższym otoczeniu, tam, gdzie pracujemy i żyjemy. Każdy krok w kierunku równości jest ważny teraz i jako inwestycja w lepszą przyszłość – mówiła.
Istotnym punktem spotkania była dyskusja panelowa zatytułowana „Jak wzmacniać, inspirować i przełamywać stereotypy wśród uczennic i uczniów”.
– Dla młodych dziewczyn, zwłaszcza na początku drogi edukacyjnej, niezwykle istotne jest, aby widzieć kobiety, które odważnie realizują swoje pasje i przekraczają granice wyznaczane przez stereotypy. Pomaga to budować pewność siebie i identyfikować swoje mocne strony. Zależy nam, by chłopcy również widzieli wzorce inspirujących kobiet, odnoszących sukcesy i mających doświadczenie w tym, jak radzić sobie z wyzwaniami. Ekspozycja młodych na inspirujące wzorce na tak wczesnym etapie życia ma ogromny potencjał zmiany społecznej – zaznaczała Eliza Durka z Fundacji Inspiring Girls Polska.
Podczas debaty uczestniczki rozmawiały o wyzwaniach i barierach, które nadal ograniczają aspiracje zawodowe dziewcząt, oraz o sposobach ich przełamywania. Panelistki reprezentujące różne instytucje edukacyjne i organizacje pozarządowe przedstawiły konkretne rozwiązania oraz strategie na rzecz wspierania młodzieży – szczególnie dziewcząt – w rozwoju ich pasji i potencjału w obszarach często stereotypowo postrzeganych jako „męskie”.
Eliza Durka mówiła o potrzebie wzmacniania poczucia wartości u dziewcząt i inspiracji do realizacji własnych zainteresowań. Zwróciła uwagę, że najskuteczniejsze są inicjatywy oparte na przykładzie, takie jak spotkania z role modelkami, które mogą pomóc młodym kobietom w budowaniu pewności siebie i przełamywaniu stereotypów zawodowych
Justyna Średzińska z Centrum Nauki Kopernik omówiła rolę edukacyjnych narzędzi wspierających odkrywanie pasji młodzieży, szczególnie w naukach ścisłych, niezależnie od stereotypów. Podkreśliła znaczenie warsztatów i projektów sprzyjających równościowej współpracy i budowaniu wzajemnego szacunku bez względu na płeć.
Agata Jones z Zespołu Szkół Licealno-Technicznych nr 1 w Warszawie, łącząca doświadczenia lingwistki i matematyczki, podzieliła się własną ścieżką kariery i wyzwaniami związanymi ze stereotypami, z jakimi mierzyła się jako młoda kobieta. Wskazała również na działania szkolne, które mogą wspierać dziewczęta w rozwijaniu ich zainteresowań technicznych, pomagając budować pewność siebie.
Zuzanna Krzysztofik z Centrum Edukacji Obywatelskiej opowiedziała o działaniach swojego centrum, które mają na celu wspieranie nauczycieli w rozwijaniu postaw równościowych i świadomości płciowej w szkołach. Przedstawiła również przykłady projektów inspirujących młodzież do świadomego wyboru ścieżek edukacyjnych i zawodowych, niezależnie od stereotypów płciowych.
W ramach konferencji zorganizowane zostały także warsztaty dla nauczycieli, które koncentrowały się na rozwijaniu równościowego podejścia w edukacji oraz wspieraniu młodzieży w odkrywaniu ich pasji i talentów. Kluczowym zagadnieniem była rola nauczyciela jako facylitatora – osoby, która tworzy bezpieczną przestrzeń do nauki, zachęcając uczniów do aktywności i samodzielności. Podczas zajęć omówiono różnorodne techniki facylitacyjne, takie jak parafraza, pytania otwierające i technika „bumerang”, które pomagają budować atmosferę sprzyjającą otwartej komunikacji i konstruktywnemu rozwiązywaniu problemów. Warsztaty zwracały też uwagę na potrzebę świadomego przeciwdziałania stereotypom płciowym, aby młodzież mogła rozwijać swoje zainteresowania bez ograniczeń wynikających z utartych schematów. Praktyczne zadania pozwoliły nauczycielom przećwiczyć nowe umiejętności i przemyśleć, jak wspierać uczniów w budowaniu pewności siebie, pomagając im swobodnie kształtować ścieżki edukacyjne i zawodowe.
Więcej na: chemiajestkobieta.pl
Komentarze (0)