Dodając do terminu chiptuning słowo LPG, wielu pasjonatów motoryzacji uzna to za pomyłkę, ale prawda okazuje się inna. Samochody zasilane gazem są bardzo popularne w dzisiejszych czasach, dlatego ludzie coraz częściej pracują nad wprowadzaniem modyfikacji pojazdu, bez uszczerbku na ekonomicznej jeździe takim samochodem. Wielu fachowców uzna to za niespotykane i wyjątkowe połączenie, jednak zapewniam, że wiele samochodów jeżdżących po naszych drogach ma właśnie taką modyfikację.
Chyba każdy kierowca, siedząc za kierownicą swego auta i przemieszczając się z punktu A do punktu B, choć raz pomyślał sobie „czy silnik mojego samochodu może generować więcej mocy?”. Odpowiedzią na to pytanie jest właśnie chiptuning. Definiując tę nazwę możemy powiedzieć, że jest to zmiana oprogramowania sterownika silnika benzynowego. W niniejszym artykule postaram się wyjaśnić na czym polega, jakie są zalety i wady takich modyfikacji. Dodatkowo postaram się opisać instalacje LPG w połączeniu z modyfikacjami elektroniki samochodowej. Chiptuning, czyli modyfikacja polegająca na elektronicznym zwiększeniu mocy i momentu obrotowego silnika w pojeździe samochodowym skierowana jest głównie do właścicieli pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne, jak również silniki turbodoładowane oraz do właścicieli samochodów z silnikiem turbodoładowanym mających instalację gazową. Tu może pojawić się pytanie – dlaczego tylko te silniki? Otóż silniki turbodoładowane o zasilaniu gazowym pracują bez zarzutu po zmodyfikowaniu programu sterującego pracą silnika. Ciśnienie doładowania, które jest modyfikowane w bardzo niewielkim stopniu, ma wpływ na pracę silnika benzynowego samochodu z instalacją gazową. Silniki „przerobione” na gaz nie wymagają dodatkowej regulacji po modyfikacjach elektroniki, ale, niestety, istnieją wyjątki.
Możliwe jest również zmodyfikowanie mapy paliwowej w silniku wolno ssącym, ale rezultaty są niestety nieodczuwalne, zaś przyrosty mocy wahają się w granicach 7%. W silnikach wysokoprężnych i turbodoładowanych przyrosty mocy przekraczają od 10 do 20%, a w niektórych przypadkach sięgają nawet 30%. Postaram się pokrótce wyjaśnić, czym jest chiptuning. Metoda ta polega na zgraniu seryjnego oprogramowania sterującego pracą silnika samochodowego przez odpowiedni sprzęt zwany interfejsem. Za pomocą interfejsu „sczytuje” się mapy paliwowe danego samochodu. Następnie modyfikuje się te mapy tak, aby po ponownym wgraniu ich do sterownika uzyskać odczuwalną poprawę dynamiki jazdy samochodu. Należy na samym początku wspomnieć, że każdy pojazd jest modyfikowany indywidualnie i koniecznie przed modyfikacją należy sprawdzić stan silnika. Ważne jest, aby najpierw sprawdzić czy dane auto nie ma żadnych usterek i błędów. Aby dokładnie stwierdzić jakąś usterkę samochodu, należy sprawdzić moc pojazdu przed modyfikacją i porównać ją z mocą podawaną przez producenta pojazdu. Dodatkowo, należy sprawdzić układ podciśnienia, który ściśle jest powiązany z silnikami turbodoładowanymi. Jeśli pojazd mieści się w granicach mocy podanej przez producenta i nie ma innych usterek, to możemy przystąpić do „zczytywania” mapy paliwowej ze sterownika samochodu. Po zgraniu mapy z danego sterownika samochodowego należy ją edytować i zmieniając odpowiednie parametry „wykorzystać” zapasy mocy zostawione przez producenta pojazdu. Oczywiście, osoby zajmujące się chiptuningiem potrafią wykorzystywać tę moc w całości. Mapa po modyfikacji jest gotowa do ponownego wgrania do sterownika. Po takiej modyfikacji jeszcze raz sprawdzamy moc silnika i moment obrotowy na hamowni podwoziowej. Warto również wspomnieć o spalaniu, które – i tu niespodzianka – spada w porównaniu do sytuacji wyjściowej. Ktoś zapyta dlaczego? Ponieważ samochód pobiera dużo paliwa przy mniejszej ilości powietrza. Jeśli zatem poprawimy skład mieszanki, samochód może spalać mniej paliwa, co skutkuje zmniejszonym spalaniem.
Chiptuning nie jest tani, a cena w zależności od rodzaju sterownika i typu silnika waha się od ok.1200 do nawet 2800 zł. W Polsce jest wiele firm zajmujących się chiptuningiem, jednak niewiele firm zakładających instalacje gazowe ma również możliwość chiptuningu. Niewielu jest również mechaników mających odpowiednią wiedzę na temat modyfikacji elektroniki sterującej, dlatego warto najpierw sprawdzić czy dany zakład ma odpowiednią wiedzę, sprzęt i co najważniejsze profesjonalną hamownię podwoziową. Zasilanie samochodu gazem w połączeniu z chiptuningiem daje podwójne korzyści. Po pierwsze, jest to aspekt ekonomiczny, gdyż gaz jest tańszy od benzyny, a po drugie samochód ma większą moc. Ostatnim ważnym aspektem chiptuningu aut z instalacją gazową jest fakt, że takie modyfikacje przeprowadzone przez specjalistów są całkowicie bezpieczne.
Istnieje jeszcze jeden sposób chiptunigu, prostszy i szybszy, a mianowicie montowanie w samochodach urządzeń o nazwie PowerBox. Urządzenia te są instalowane pomiędzy pompą wtryskową a komputerem sterującym i odpowiednio przekształcają sygnały sterowania pompą. Jeśli chodzi o ceny PowerBoxów, są do siebie bardzo podobne, różnią się tylko kryteriami podnoszenia mocy od lekkiej modyfikacji, poprzez średnią, aż do dużych przyrostów. Jeśli chodzi o sposób działania, jest on identyczny jak przy wgrywaniu programu po modyfikacji, jedynie z tą różnicą, że nie ingerujemy tutaj w seryjny sterownik. Po zakończeniu chiptuningu należy pamiętać o prawidłowym użytkowaniu pojazdu, co będzie skutkowało bezproblemową pracą silnika samochodowego. Ale jak brzmi stare przysłowie: apetyt rośnie w miarę jedzenia...
Każdemu użytkownikowi samochodu, bądź każdemu człowiekowi interesującemu się motoryzacją i techniką motoryzacyjną znany jest termin chiptuning. Są jednak osoby, które nie wiedzą co się kryje pod tą magiczną nazwą. Wielu ludzi niewłaściwie łączy ten termin z montowaniem różnego typu podzespołów aerodynamicznych w pojazdach samochodowych.
Komentarze (1)