Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Chłodnice z Behra

Behr, jeden z liderów producentów na pierwszy montaż systemów z zakresu klimatyzacji pojazdów i układu chłodzenia silnika, wywodzi się z produkcji chłodnic cieczy dla firmy Mercedes oraz BMW.

Do produkcji seryjnej wchodzą na całym świecie pojazdy wszystkich klas wyposażone w technologię firmy Behr - począwszy od małolitrażowych, samochody dostawcze, a skończywszy na dużych samochodach ciężarowych. Co trzeci pojazd w Europie jest wyposażony w podzespoły i moduły produkcji Behr. Początki firmy sięgają roku 1905. Obecnie Behr zatrudnia 18 000 pracowników w 14 placówkach badawczo-rozwojowych i 27 oddziałach produkcyjnych w Europie, północnej i południowej Ameryce, Azji i Południowej Afryce.



Najbardziej istotnym elementem układu chłodzenia silnika jest chłodnica cieczy. Składa się ona z rdzenia chłodnicy i zbiorników czynnika chłodzącego, ze wszystkimi niezbędnymi przyłączeniami i elementami do montażu, np. elektrowentylatora. Rdzeń chłodnicy złożony jest z systemu rurek i żeberek, zbiorników oraz części bocznych. Powszechnie stosowane chłodnice posiadają zbiorniki czynnika chłodzącego z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym, na które zakłada się uszczelkę i których krawędzie zawija się na rdzeniu. Obecnie panuje tendencja do stosowania chłodnic wykonanych w całości z aluminium, odznaczających się małą masą i niewielką szerokością, dodatkowo nadających się w 100 proc. do recyklingu. Ciepło powstające w silniku w wyniku spalania przejmowane jest przez czynnik chłodzący, a następnie z chłodnicy odprowadzane do powietrza. Chłodnice montuje się w strumieniu przepływającego powietrza w przedniej części pojazdu. Różnią się one konstrukcją. W chłodnicach opadowych czynnik dopływa do chłodnicy od góry i wypływa z niej dołem. W przypadku chłodnic poprzecznych czynnik dopływa z jednego boku, a wypływa z drugiego. Chłodnice poprzeczne są niższe i stosowane są przeważnie w samochodach osobowych. Awarie następują najczęściej w wyniku uszkodzeń mechanicznych (wypadki) i nieszczelności. Z biegiem czasu rozwinęła się oferta produktowa Behra o części z zakresu klimatyzacji i wentylacji pojazdów. Na skutek używanych coraz wyższych ciśnień w obiegach musiały zostać zastosowane dodatkowe chłodnice, takie jak różnego rodzaju chłodnice olejów, np. do chłodzenia oleju silnikowego, oleju skrzyni biegów, oleju hydraulicznego z układu wspomagania kierownicy (Servo). Chłodzenie mocno obciążonych termicznie olejów silnikowych przez chłodnice oleju, względnie zapewnienie im prawie stałej temperatury, przynosi wymierne korzyści. Wydłużają się okresy wymiany oleju i zwiększa się żywotność silnika. Zasadniczo rozróżnia się dwa typy chłodnic oleju: chłodzone powietrzem i czynnikiem chłodzącym. Te ostatnie mogą być montowane zależnie od potrzeb w zbiorniku czynnika chłodzącego albo w bloku silnika, ewentualnie na zewnątrz, na silniku, skrzyni biegów albo obudowie filtra oleju. Najnowszym produktem firmy Behr jest kompaktowa i wydajna chłodnica płytkowa. Z uwagi na to, że nie ma ona obudowy i jest wykonana w całości z aluminium, odznacza się mniejszą masą i zajmuje mniej przestrzeni. Dzięki konstrukcji modułowej jej wydajność można łatwo zmieniać przez zmianę ilości płytek.



Ponadto, dostarczane pod bardzo dużym ciśnieniem paliwo (ciśnienie wtrysku paliwa od 120 do 2000 barów), które powraca do zbiornika, musi ulec schłodzeniu, dlatego też w tym przypadku są stosowane chłodnice paliwa. Paliwo w silnikach wysokoprężnych na skutek występowania wysokich ciśnień, dochodzi do temp. rzędu 80OC na pompie wtryskowej. W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych jest stosowane schładzanie paliwa powrotnego, które spływa do zbiornika paliwa. Są stosowane również metody wykorzystywania rozgrzanego paliwa. W niskich temperaturach udostępnia się dopływ rozgrzanego paliwa do określonej temperatury do zbiornika paliwa, po czym poprzez zawory sterowane termicznie (zastosowanie bimetalu) rozszerza się obieg paliwa poprzez wspomnianą chłodnicę paliwa. Wprowadzenie nowych norm (Euro 3, Euro 4, Euro 5) dotyczących emisji spalin stawia nowe wymagania przed producentami pojazdów. Jednym z takich rozwiązań jest stosowanie w pojazdach chłodnic spalin, dzięki którym możliwe jest zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) i węglowodorów (HC).



Zwiększenie mocy w całym zakresie obrotów, mniejsze zużycie paliwa, większa wydajność silnika, zmniejszenie emisji spalin, termiczne odciążenie silnika – jest wiele powodów, aby chłodzić powietrze będące produktem spalania za pomocą chłodnicy powietrza doładowującego. Wyróżnia się dwa rodzaje chłodzenia: bezpośrednie i pośrednie. Przy bezpośrednim chłodzeniu powietrza doładowującego, chłodnica wmontowana jest w przednią część pojazdu, a chłodzenie następuje za sprawą powietrza z zewnątrz przepływającego przez komorę silnika podczas jazdy. W przypadku pośredniego chłodzenia powietrza doładowującego czynnik chłodniczy przepływa przez chłodnicę i odprowadza ciepło do otaczającego powietrza.



W Polsce oraz w Europie Wschodniej produkty firmy Behr są dostępne za pośrednictwem firmy Mar-Art Behr Service, specjalizującej się od lat w układach chłodzenia, jak również klimatyzacji pojazdów.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony