Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Cieniowanie produktów

wodorozcieńczalnych – naprawa punktowa Palinal, seria Hydropal 120

Przygotowanie powierzchni

Do pokazu przygotowano błotnik zapodkładowany wcześniej podkładem akrylowym, wodorozcieńczalnym 100F7035 1K. Następnie podłoże należy zmatować papierem ściernym o ziarnistości P500 – P600 ręcznie lub P400 – P500 maszynowo. Matowanie powinno być zakończone papierem o ziarnistości P1000 na mokro.



1



2



3

Przed nałożeniem bazy metalicznej serii HYDROPAL 125, powierzchnie błotnika przemyto zmywaczem na bazie wody 100D1998.
Kolor jaki wybrano to Volkswagen Y7M, który rozcieńczono w ilości 25 proc. wodą dejonizowaną 100D.

Nakładanie koloru
Nałożono pierwszą cienką i jednorodną warstwę przy zachowaniu następujących warunków:
- odległość dyszy pistoletu od lakierowanego elementu - 20 cm;
- ciśnienie natrysku na dyszy pistoletu:
– pistolet HVLP/HTE/LVLP 1,8-2,2 bara;
– pistolet konwencjonalny 3,0-4,0 bary;
- średnica dyszy – 1,2-1,3 mm.



4



5



6

Odparowano pierwszą powłokę przez 60 sekund przy temperaturze 20OC lub 20 sekund przy wymuszonym obiegu powietrza (dysze Venturiego). Nakładano regularne warstwy do osiągnięcia odpowiedniego stopnia pokrycia bez odparowania, starając się, aby były jak najcieńsze i jak najbardziej równomierne przy zachowaniu odległości od lakierowanego elementu około 10-15 cm i ustawieniach pistoletu jak poprzednio. Odparowano powłokę przez 20 minut przy temperaturze 20OC lub 3 minuty przy wymuszonym obiegu powietrza (dysze Venturiego).

Nałożono jedną bardzo cienką i regularną warstwę wyrównującą przy zachowaniu następujących warunków:
- obniżenie wypływu lakieru przez regulację urządzenia – cofnąć o ½ obrotu pokrętło wypływu materiału (pistolet WALCOM HTE);
- odległość dyszy pistoletu od lakierowanego elementu – 25-30 cm;
- ciśnienie na dyszy pistoletu:
– pistolet HVLP/HTE/LVLP 1,0-1,2 barz;
– pistolet konwencjonalny 2,0-3,0 bary;
– średnica dyszy 1,2-1,3 mm.

6.) Po czasie odparowania na powłokę bazową serii 125 nałożony został lakier bezbarwny akrylowy 223.1050 (VOC 420).

Naprawa punktowa
Polakierowany błotnik został specjalnie porysowany, a następnie miejsce to naprawiliśmy w sposób opisany dalej. W kolejnym etapie rysa i okolice zostały zmatowane maszynowo papierem o ziarnistości P220. Po odtłuszczeniu zmatowanej powierzchni nałożono szpachlę poliestrową 861.0090. Na zaszpachlowaną powierzchnię, zmatowaną i odtłuszczoną nakładamy podkład akrylowy 100F7035 rozcieńczony wodą dejonizowaną 100D w ilości 10 proc.
Po wysuszeniu podkładu w wymuszonym obiegu powietrza przy pomocy dyszy Venturiego, powierzchnię przeznaczoną do lakierowania dokładnie czyścimy przy pomocy zmywacza 100D1998 i przecieramy ściereczką antystatyczną.



7



8

1.) Przed nałożeniem bazy kolorowej nałożyliśmy równomierną warstwę spoiwa 120.DS25 rozcieńczonego wodą dejonizowaną 100D w 15 proc. przy zachowaniu następujących warunków:
- odległość dyszy pistoletu od lakierowanego elementu – 10-15 cm;
- ciśnienie natrysku na dyszy pistoletu:
- pistolet HVLP/LVLP 1,5-2,0 bara;
- pistolet konwencjonalny 2,5-3,5 bara;
- średnica dyszy pistoletu 1,2-1,3 mm.
Charakterystyczna ciemna plama znika po wysuszeniu.



9



10

2.) Po odparowaniu przygotowany lakier bazowy należy przefiltrować przy pomocy sitka 125 mikronów. Na uszkodzoną powierzchnię nakładamy pierwszą bardzo cienką i jednorodną powłokę przy zachowaniu następujących warunków:
- odległość dyszy pistoletu od lakierowanego elementu – 15 cm;
- ciśnienie natrysku na dyszy pistoletu:
- pistolet HVLP/HTE/LVLP 1,5-2,0 bara;
- pistolet konwencjonalny 2,5-3,5 bara;
- średnica dyszy 1,2-1,3 mm.



11



12

3.) Odparowujemy powłokę przez 60 sekund w 20OC lub 20 sekund przy wymuszonym obiegu powietrza przy pomocy dyszy Venturiego.

4.) Nakładamy regularne warstwy bez odparowania, wychodząc poza powierzchnię uszkodzoną, starając się, aby były jak najcieńsze i najbardziej równomierne przy zachowaniu odległości odlakierowanego elementu około 10-15 cm i ustawieniach pistoletu jak w punkcie 2. Odparowujemy powłokę przez 20 minut przy 20OC lub 3 minuty przy wymuszonym obiegu powietrza przy pomocy dyszy Venturiego.



13



14

Nakładamy jedną lub dwie bardzo cienkie regularne warstwy wyrównujące, wychodząc poza powierzchnię uszkodzoną, przy zachowaniu następujących parametrów:
- obniżyć wypływ lakieru przez regulację urządzenia natryskowego;
- odległość dyszy pistoletu od lakierowanego elementu - 15 cm;
- ciśnienie natrysku na dyszy pistoletu:
- pistolet HVLP/HTE/LVLP 1,5-2,0 bara;
- pistolet konwencjonalny 2,0-3,0 bary;
- średnica dyszy 1,2-1,3 mm.



15



16

Po odparowaniu przetrzeć ścierką antystatyczną a następnie nałożono lakier bezbarwny 223.1050.

Tekst: Dorota Kropielnicka-Babiak
Aplikacja: Marek Lublewski
PRONET COLOR®
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony